Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-22, 03:55
TOP TOP är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012
Standard Kreta slutetav augusti.

Hejhallå! Ny här på forumet och egentligen rätt ny på charter.
Vi har varit på Kreta en gång förut (Maleme), men tänkte (ska)
återvända i en vecka i slutet av augusti. Hotellet vi valt är
Atlantica Creta Paradise (japp all inclusive jag ser nu framför mig hur hälften av läsarna tar sats för att skriva något i stil med neeeeeeej).
Nåja detta är vårt val och vi har våra själ. (Vi kommer garanterat "smita ut flera gånger för att gå på andra matställen.) Med oss har vi våran treåriga dotter. Det är nu den egentliga frågan kommer.
Jag vill helt enkelt ha olika tips och förslag ifrån mer erfarna Kretaresenärer. Om någon har koll på hotellet vore mottages information med glädje. Alltså luften är fri shoot!!
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 10:51
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Sv: Kreta slutetav augusti.

Hej Top.
Valkommen till forumet.

Har ej bott pa detta hotell en jag kollade runt lite vad hollndarna och belgarna i stora drag tyckte:
- vanlig och hjalpsam personal
- mycket bra stadning
- kul och varierande underhallning och aktiviteter
- bra mat.... (plus nagra som klagade, fast sa ar det ju alltid, svart att vara alla till lags....)
- bra barnaktiviteter
- solstolar for alla, bade pa stranden och vid poolen
- inga direkta affarer i narheten
- bra utgangslage for diverse utflykter
- det verkar som de flesta ar mycket nojda och kan tanka sig att aterkomma

Lucky
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 13:25
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hotellet hör ihop med Atlantica Caldera Beach och därmed finns ett enormt utbud av aktiviteter, shower, restauranger, barer, pooler...
Jag har ej bott på hotellen men väl varit på området och kollat flera gånger. Fräscha anläggningar med allt man kan tänkas behöva.
Ni har ca 1 km in till Platanias där ni finner shoppingmöjligheter, restauranger osv. Kan rekomendera ett besök på Drosia som ligger i början av Platanias från ert håll.
Stranden är inte så jättebarnvänlig i Gerani/Platanias... men någon dag kan ni ta bussen bort till Agia Marina eller Agii Apostoli för långgrunda stränder.

Ha en trevlig resa!

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 15:49

Tack för tipsen. Det blir nog att ta sig till någon bättre strand några dagar.
Drosia är en resturang eller?? Någon dag blir det Chania med. Vad är billigt på Kreta??
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 15:59

Hur är det med värmen sista veckan i augusti?? Var på cypern i mitten av augusti förra året och det var hrmmm varmt!! Kvällarna bjöd inte på någon nämnvärd svalka heller. Sista veckan i augusti (v35) och Kreta borde väl vara lite behagligare eller?
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 16:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av TOP Visa inlägg
Hur är det med värmen sista veckan i augusti??
Vi var i Rethymno 18-25 augusti förra året och värme vara bara förnamnet!! 35 grader och mer varje dag och i vattnet kändes det lika varmt,(men var bara 28) men har man tur så blåser det lite
Gillar man värme är det ju toppen, men jag lovade mig själv att aldrig mer åka i augusti till Kreta....
Fast det där med vädret vet man ju aldrig något om numer så häng inte upp er på det! Kreta är fantastiskt....

Restaurang Symposium,på vänster sida från Malemehållet i Platanias, är min favorit....fast nu är det föralldel 9 år sen jag var där sist så det kan ha ändrats.

Hoppas ni blir nöjda med resan!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 16:54
thed thed är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Tänkte bara hänga på Lissi (ovan).

Har inte varit på Kreta i augusti, men väl maj, juni och juli.

Men jag kan däremot intyga att Symposium är en riktig höjdare. Tycker nog det är Platanias bästa restaurang. Var där senast 2011. Men stället är jättepopulärt, så var ute i god tid när ni ska äta där. Kan vara värt en promenad från Maleme. Annars finns det ju täta bussturer och taxi bl a från torget i Platanias.
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 17:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Var på Kreta 11 til 21 august ifjor (Chania-Almyrida)og det var helt topp med temperaturer på rundt 31/32 grader, relativt lav fuktighet og litt vind de fleste dagene.
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 20:25

Trevligt tipsen trillar in. Ska absolut testa restaurangerna ni tipsar om.
När man kollar på temeperaturer så verkar det ju i alla fall som att
*det är generelltvarmare på cypern än Kreta
*har man lite tur har det svalnat av liiiite i slutet av augusti.
Som sagt mitten av augusti på Cypern förra året var varmt. Har inget emot värme men det var lite väl hett att sitta ute,utan möjlighet till svalka....
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 20:54
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av thed Visa inlägg
Tänkte bara hänga på Lissi (ovan).

Men jag kan däremot intyga att Symposium är en riktig höjdare. Tycker nog det är Platanias bästa restaurang. Var där senast 2011. Men stället är jättepopulärt, så var ute i god tid när ni ska äta där.
Håller med om att Symposium har bra mat (nu igen, har haft någon mindre bra säsong) men restaurangen är inte särskilt grekisk. Visst Stifado och greksallad finns på menyn men är väldigt "pimpad" Ligger prismässigt 30-40 %(en öl 45 kr) högre i pris än den traditionella tavernan på bakgatan
Men om man vill festa till det så är det väl värt ett besök. Men om man har AI i en vecka så kanske det är traditionell grekmat man vill äta om man går utanför murarna

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 22:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Visst Stifado och greksallad finns på menyn men är väldigt "pimpad" Ligger prismässigt 30-40 %(en öl 45 kr) högre i pris än den traditionella tavernan på bakgatan
Malin
Jag var ju där 2002 och 2003 och då var där också alltid kö, men priserna upplevde vi inte då som höga jämfört med andra ställen däremot var maten god och rikligt tilltagen och efter man betalt notan så blev det "bjuda" i form av mycket frukt, glass eller metaxa....ibland alltihop beroende på vem som serverat...( eller kanske beroende på vad man gett i dricks) ..och visste var den väldigt grekisk då ändå...eller minns jag så fel?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 22:18
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag var ju där 2002 och 2003 och då var där också alltid kö, men priserna upplevde vi inte då som höga jämfört med andra ställen däremot var maten god och rikligt tilltagen och efter man betalt notan så blev det "bjuda" i form av mycket frukt, glass eller metaxa....ibland alltihop beroende på vem som serverat...( eller kanske beroende på vad man gett i dricks) ..och visste var den väldigt grekisk då ändå...eller minns jag så fel?

Lissi
Du kan säkert minnas rätt Lissi Första gången vi besökte Symposium var 2007 och vi tyckte precis som du. 2008 hade priserna gått upp ganska rejält och maten var mycket sämre. Menyn har ändrats ganska mycket och blivit mer "internationell" med grekiska inslag. Maten är jättegod nu igen men priserna är alldeles för höga tycker jag. En trerätters med vin kan lätt gå på över 1000 kr för 2 pers... Men som sagt bra mat och trevligt när man vill unna sig något extra...men min reskassa tillåter inga dagliga besök. Det finns en orsak till att 90% av gästerna är norrmän

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 16:30
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TOP Visa inlägg
Tack för tipsen. Det blir nog att ta sig till någon bättre strand några dagar.
Drosia är en resturang eller?? Någon dag blir det Chania med. Vad är billigt på Kreta??
Drosia är en restaurang Ang. värmen är det svårt att säga...vi har haft allt från 28-41 grader i skuggan på sommaren. Kvällarna är inte mycket svaligare...

Malin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.