|
|
||||
|
||||
Backgammon vs Tavli
Jag har under resor till Grekland blivit frälst av spelet backgammon. Det började med att man såg farbröderna som spelade på caféerna. Efterhand som jag kommit hem har jag lärt mig reglerna och nu faktiskt blivit en hejare på det .
Vi återresor har jag noterat att det inte är bg dom spelar på brädorna. Likväl är det gött att brädorna finns lite varstans, man kan alltid fråga efter "tavli" så att man kan lira med kompisen. Men, är det någon som kan förklara vad farbröderna spelar, och skillnaden mot bg? /Anders |
|
||||
|
||||
Sv: Backgammon vs Tavli
Jag har i en gammal tråd förklarat skillnaderna mellan Portes, Plakoto och Fevga som jag själv inte är säsrkilt duktig i. Däremot är min dotter sedan åren i Grekland en riktigt duktig tavlispelare.
Här kommer en länk där du kan läsa mer http://www.bkgm.com/variants/Tavli.html |
|
||||
|
||||
Citat:
I Grekland spelar man tre sorters tavli: Portes, Plakoto och Fevga. Portes är det vi här hemma kallar backgammon. Plakoto är roligast tycker jag, och Fevga är svårast. Grekerna jag lärt mig av säger att Fevga är som schack, man måste tänka mycket framåt. Portes är skitenkelt att lära sig, och lite tråkigt när man kan de andra två. Om du fastnar för spelet tycker jag att du ska köpa ett eget. Inte sådana som säljs för en hundring i souveniraffären, nej, ett riktigt ska det vara. Finns bra affärer i Aten. Jag kan tipsa om du är intresserad. Som sagt: man bör lära sig spelet tillsammans med någon som kan. Här finns regler för Plakoto. Här finns regler för Fevga. (Kallas här Moultezim.) Här finns regler för Portes. Reglerna är på svenska. |
|
||||
|
||||
Tack för svaren! Uttömmande som vanligt.
|
|
|