|
|
||||
|
||||
Kiwi från Grekland
När jag var på ICA idag fanns det kiwi från Grekland att köpa. De kostade bara 1 kr styck. Klart att jag köpte!
Lite fundersam blev jag dock. Odlas det verkligen kiwi i Grekland? Jag har då aldrig sett det. På en liten lapp stod det att de kom från Nafplion. Vet du något om detta Admirala? |
|
||||
|
||||
Sv: Kiwi från Grekland
Jag har pallat kiwi här på Kreta!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Det var som tusan! Att jag aldrig har sett det. Kiwi alltså, inte att du pallar.
Hur som helst blev jag glad, alltid ger det några pengar till landet. |
|
||||
|
||||
Det var redan skördat och klart, inga löv kvar, bara några frukter som dom missat! Och jag känner ägarna så det var ingen riktig pallning.
|
|
||||
|
||||
Jag trodde inte att du smög omkring i buskarna och pallade på riktigt Wardakis.
|
|
||||
|
||||
Det finns en stor odling säkert 1000 kvardratmeter nära Zuridi på Kreta.
PS jag vet att dom smakar gott. Avokados odlas ju mycket här på Kreta kanske någon kan hitta även dom i någon butik. Olle |
|
||||
|
||||
Det har jag inte sett, men det kanske kommer. Hoppas!
|
|
||||
|
||||
Jag köpte grekiska kiwi för ett par veckor sen. Omogna, hårda och sura men billiga var dom. Har också provat italienska med samma resultat. Måste bero på att de skördats för tidigt. Håller mig nog till de från andra sidan jordklotet. Helst ekologiska eftersom det hittats mycket bekämningsmedelsrester i just kiwi.
Eva |
|
||||
|
||||
De jag köpte var hur goda som helst.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som köper närodlat eller inte alls |
|
|||
|
|||
Förra året fick vi KIWI fr en lokal odlare här på Kreta ,de låg en månad på balkongen innan de var mogna .De var ekologiskt odlade ,enl odlaren .Jättegoda .
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
I trakterna runt Katerini lite söder om Thessaloniki fanns många Kiwiodlingar då vi var där i början av 2000-talet, Marias (min hustrus) släkting där hade en ganska stor odling. Då vi var där på nytt några år senare hade de bytt ut odlingen till majs i stället då Kiwi gav för lite pengar men det finns säkert odlingar kvar i trakterna fortfarande.
Vad som var lite lustigt var att de Kiwifrukter som var felväxta och såg ut som ett hjärta (typ två sammanvuxna frukter) var de som gav mest pengar så de var de väldigt försiktiga med så de inte gallrades bort i misstag. Jag antar att frukterna förädlades på något sätt och dessa blev betydligt större så det var därför de var mera värdefulla. Kan också tilläggas att det var mycket jobb med odlingen. Den gallrades många gånger per år, jag minns inte om det var 4 eller 6 gånger. Då gick man igenom alla träd och plockade bort frukter så att det inte blev för mycket på grenarna, inget litet jobb då träden var ganska höga. Det gick också en hel del vatten för bevattningen som fick gå varje dag. Tyvärr var det inte säsong då vi var där så vi fick inte smaka mogna frukter så jag vet inte hur de smakade. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Det blev dubbelt inlägg!
Gunilla |
|
|||
|
|||
Jag blir mer fundersam över om den grekiske odlaren fick någon ersättning överhuvudtaget
Efter avdrag för momsen, ca 10 öre, så återstår 90 öre som skall räcka till odlaren, transporterna, grossisterna och ICA-handlaren.....??? Fick odllaren rent av betala för att bli av med dem (knappast troligt, de hade då snarare fått hänga kvar eller dumpas i någon ravin ) eller har ICA beslutat sälja med förlust för att i någon mån hjälpa de grekiska odlarna (känns också tveksamt)? Bo |
|
||||
|
||||
Knappast. Men de kanske använde kiwi som lockvara, och tjänade inget på affären.
|
|
||||
|
||||
Hej Ja der dyrkes (odlas) Kiwi i Grækenland. På Pilion lagde man for nogle år siden høsten delvis om fra æbler til også at dyrke kiwi.
mange hilsner fra Gitte |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Kiwi från Grekland ? Jo ja tackar för de . Kollade nyss var våra kiwi kom i från . Mycket riktigt så står det packade i Grekland för Ica . Smakade gott . Köpte en korg med kiwi samt gott blanda med andra frukter samt äta krämig naturell matlagningsyoghurt . Riktigt gott blir det med grekisk honung samt valnötter.
Birgitta |
|
||||
|
||||
Det var exakt därifrån mina kiwis kom ifrån. Kul!
|
|
|