Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-22, 15:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Resejournalistiken

För den som inte såg inslaget igår som bekräftade vad de flesta av oss säkert tänkt http://svt.se/2.22620/1.2750047/glat..._resemagasinen

Visst är det roligt att läsa reseskildringarna men att få en sån här sammanställning gör att åtminstone jag läser med ändå större skepsis.

Lite fånigt blir det också när allt beskrivs som toppen fast man förstår att den som skrivit faktiskt gör det för sitt levebröd och knappast kan gilla alla resmål som skildras. Personligen gillar jag mest den som kan skildra både posistiva och negativa sidor av ett resmål. Känns lite mer trovärdigt då.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 21:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Resejournalistiken

Skönt att Kalimera finns. Det mesta känns ganska trovärdigt här. Inte minst Kalimeras e-guider som jag tycker är jättebra just av den anledningen.

Det är viktigt både som skrivare och läsare att betänka att det ofta är väldigt lätt till att personligt smak och tycke kan ge en viss överdrift både i positiv och negativ riktining. Försöker att vara försiktig i ordvalet när jag beskriver mina favoritställen eftersom jag inser att många har en annan smak. Viktigt att försöka vara tydlig med vad det är man gillar eller ogillar.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 21:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det finns väl inte någon som tror allt som skrivs i Resetidningar?? Journalistiken där är väl som alla annan journalistik präglad av vem som äger tidningen det skrivs i....? Vems ärenden går journalisten? Jag läser med nöje resetidningar men tror absolut inte allt...Däremot kan ju bilderna få mig att längta dit. Sen söker man ju fakta om resmålet på andra sätt. För mig är resetidningar lite som "lördagsgodis" en kort stunds njutning.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 08:44
Eva Ls avatar

Visst det är lördagsgodis även för mig men nog tycker jag att man kan ställa större krav på journalistiken än det du skriver Lissi. Den ska ju också vara granskande, undersökande och en gång i världen kallades den för den tredje statsmakten. Det skiljer ju också en del beronde på vem som skriver. Många frilansar och säljer sina artiklar till olika tidningar ibland tycker jag att en del av dessa faktiskt är bättre än de som är skrivna av de som "redan sitter på en redaktion". För mig får det gärna vara intressant och inte bara roande.

Håller med om att kalimeras guider är bra och att det är tur att de finns. De som står bakom har ju också ett gediget intresse för och stort kunnande om landet. Ibland har jag läst resereportage där jag undrar om skribenten verkligen varit där och så är det inte när jag läser kalimeras guider.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 09:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Visst det är lördagsgodis även för mig men nog tycker jag att man kan ställa större krav på journalistiken än det du skriver Lissi. Den ska ju också vara granskande, undersökande och en gång i världen kallades den för den tredje statsmakten.
Eva
Det är höga krav, på journalister om saklighet, opartiskhet etc, det vet väl jag också, men hur der det ut i verkligheten? Det är nog olika krav på att vara t ex politisk journalist och resejournalist och "skallertidningsjournalist i praktiken.

Jag skrev bara att jag inte tror på allt som skrivs i resetidningar då de ju antagligen har starka kopplingar till turistnäringen. Att journalister där är särskilt seriösa tror jag inte. De skriver ju resereportage med mycket "tyckande" om resmål. Ofta är det resejournalister sim skriver om "sina pärlor" och det kan väl inte bli så himla objektivt. det förväntar jag mig faktiskt inte.
Vi gillar ju olika saker alla läsare.

Jag läser tidningarna om resor som underhållning och inget annat och orkar inte irritera mig på allt, då blir livet så trist, tycker JAG! Andra får tycka precis hur de vill och får granska allt med kritiska ögon.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 10:36
Eva Ls avatar

Klart det är skillnad beronde på vilket område journalisten jobbar inom. Jag har inte irriterat mig utan la bara in länken för den som eventuellt är intresserad om missat inslaget. Personligen tycker jag det är väldigt intressant när saker och ting granskas men den som inte gillar det behöver ju inte titta eller läsa om det. Helt frivilligt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 20:40
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

[ote=Eva L;268741]Klart det är skillnad beronde på vilket område journalisten jobbar inom. Jag har inte irriterat mig utan la bara in länken för den som eventuellt är intresserad om missat inslaget. Personligen tycker jag det är väldigt intressant när saker och ting granskas men den som inte gillar det behöver ju inte titta eller läsa om det. Helt frivilligt.

Eva[/quote]

Eva! Förlåt att jag frågar, men du bor väl inte på Ersboda?
Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 21:20
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
[ote=Eva L;268741]

Eva

Eva! Förlåt att jag frågar, men du bor väl inte på Ersboda?[/QUOTE]

Nej
Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 16:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ibland har jag läst resereportage där jag undrar om skribenten verkligen varit där
Jag vet att det är så. Tyvärr.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.