Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-27, 12:24
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Landvetter-resenärer!

Vilket tycker ni är bästa sättet att ta sig till Grekland? Motivera gärna varför!

a) Flygstol med charterplan (Apollo eller annat bolag)?

b) Reguljärflyg med byte i centraleuropa? Och isåfall, vilken är den bästa flygplatsen att byta på i ditt tycke? Frankfurt, Munchen, Schiphol?

c) Annat alternativ?

Tack för svar!
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 13:47
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Landvetter-resenärer!

Det beror på var du skall.

Då vi åker nu har vi valt att ta en flygstol till Rhodos, då vi skall till Tilos.
Praktiskt och smidigt att slippa byten,och åka direkt från Göteborg till Rhodos.

Skall du byta i Europa, tycker jag Wien är ett bra alternativ, liten, greppbar flygplats. Av de alternativ du nämner, så hade jag nog valt Munchen eller Amsterdam. Smidigt att slippa långa tunnlar för att byta terminal, som i Frankfurt.

Generellt tycker jag det är bra att komma nära resmålet så snabbt och enkelt som möjligt.

Tobbe

PS Glädjande att se att du har en avatar med motiv från Borås.
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 13:56
annelinens avatar

Hej Tobbe!

Vi ska till Athen, men Santorini hade varit smidigast. Vi ska till Kykladerna i september. Tyvärr är flygstolarna dit svindyra så vi försöker klura ut det bästa och trevligaste sättet att flyga till Aten istället.

Har bytt i Frankfurt en gång och det var en hemskt lång vandring på den flygplatsen precis som du påpekar. Ska kolla om det finns några flyg med byte i Wien, Munchen eller Amsterdam.

Vilket bolag har flygstolar med vettigt pris till Rhodos?

Jag är uppväxt i Borås! Är väldigt förtjust i Marianne Lindberg De Geers kaniner.
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 16:19
Tobbe Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Vilket bolag har flygstolar med vettigt pris till Rhodos?
Vi flyger på söndag med Novair (Apollo) och betalar 2200:-

Citat:
Jag är uppväxt i Borås! Är väldigt förtjust i Marianne Lindberg De Geers kaniner.
Vi har många trevliga statyer i stan

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 16:34
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det bästa är väl flygstol med charterbolag direkt ut till Santorini eller annan ö. Men sedan ett antal år är det knepigt att hitta sådana till vettiga priser om man ska boka med lite framförhållning.
Därmed har det oftast blivit reguljärflyg för oss till Aten. Vi har flugit med ett flertal olika bolag och med mellanlandning på skilda flygplatser i Europa. Det som varit i särklass bäst är med Lufthansa med byte i München. München har ett bagagehanteringssystem som medger extremt korta connection-tider vilket gör att om man flyger tidigt från Landvetter kan man vara i Aten redan strax efter 12:00 och hinna med lämplig eftermiddagsbåt ut i ö-världen.

Lars - som gillar både den gröna kaninen och gula fotbollsspelare
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 18:38
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Får vi ARN-resenärer oxå svara?
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 20:31
annelinens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Får vi ARN-resenärer oxå svara?
Självklart får ni svara! Ni har kanske ett annat utgångsläge, med direktflyg till Aten? Eller har jag fel?
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 13:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jag föredrar reguljärflyg med byte nere på kontinenten. Åtminstone om det inte är alltför lång väntetid (max ett par timmar) innan andra delen av resan. De flygplatserna jag mellanlandat på är ungefär lika (tråkiga) allihop, så just det tycker jag spelar mindre roll. F.ö. brukar pris och tid på dygnet man är framme i Aten, resp åker tillbaka därifrån, få avgöra för mej. Malev var perfekt på alla sätt (bra priser och tider, korta väntetider, sköna plan, bra service), men dom konkade ju tyvärr i vintras. Ryan är uteslutet för mej (främst av solidariska skäl).
Men det är klart, kommer man över en billig charterflygstol, till nån destination man tycker är lämplig, så kan ju det givetvis vara det bästa alternativet.
Att vara ute i (mycket) god tid är också att rekommendera.
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 14:01
annelinens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag föredrar reguljärflyg med byte nere på kontinenten. Åtminstone om det inte är alltför lång väntetid (max ett par timmar) innan andra delen av resan. De flygplatserna jag mellanlandat på är ungefär lika (tråkiga) allihop, så just det tycker jag spelar mindre roll. F.ö. brukar pris och tid på dygnet man är framme i Aten, resp åker tillbaka därifrån, få avgöra för mej. Malev var perfekt på alla sätt (bra priser och tider, korta väntetider, sköna plan, bra service), men dom konkade ju tyvärr i vintras. Ryan är uteslutet för mej (främst av solidariska skäl).
Men det är klart, kommer man över en billig charterflygstol, till nån destination man tycker är lämplig, så kan ju det givetvis vara det bästa alternativet.
Hej Charleston! Håller med om att pris och tidpunkt på dygnet är de två viktigatse faktorerna. Nu kommer vi ha en ettåring med oss också så då blir det ännu viktigare att inte flyga på konstiga tider (landade i Athen vid 22.30 senaste gången vi flög till Grekland, och då valde vi att sova på flygplatsen några timmar innan vi tog bussen till Pireus på morgonen. Det skulle ju vara otänkbart att göra så nu med vår lille bebis ).

Att vara ute i god tid säger du. Hur långt innan bör vi boka våra biljetter, enligt dig?
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 14:48
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

När det gäller reguljärflyg, så är väl det bästa så tidigt som möjligt. Även om en del flygbolag kan ha speciella lågpriskampanjer emellanåt. Jag brukar ibland boka upp till ett år (sällan senare än 5-6 månader) innan.
För charterflyg är det väl, vad jag har förstått, lite annorlunda. Där finns ju sistaminuten, fast då blir det ju lite mer av en chansning huruvida man överhuvdtaget får nån resa.
PS. Även om jag inte är från Borås, så håller jag sen 46 år tillbaka givetvis på Elfsborg. DS.
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 16:15
Tobbe Ss avatar

Citat:
Även om jag inte är från Borås, så håller jag sen 46 år tillbaka givetvis på Elfsborg.
Fönuftigt!
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 20:33
annelinens avatar

Citat:
När det gäller reguljärflyg, så är väl det bästa så tidigt som möjligt. Även om en del flygbolag kan ha speciella lågpriskampanjer emellanåt. Jag brukar ibland boka upp till ett år (sällan senare än 5-6 månader) innan.
För charterflyg är det väl, vad jag har förstått, lite annorlunda. Där finns ju sistaminuten, fast då blir det ju lite mer av en chansning huruvida man överhuvdtaget får nån resa.
PS. Även om jag inte är från Borås, så håller jag sen 46 år tillbaka givetvis på Elfsborg. DS.
Vi får nog ta tag i oss själva och boka septemberresan snart! Har dock en resa till Cypern först, två veckor i juni. Det är ju nästan Grekland iallafall!
Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 02:43
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Kan ni inte åka från Köpenhamn? Därifrån flyger väl SAS direkt till Aten? Kolla någon av resesidorna och prova dig fram... Går att hitta resor kring 2000 tror jag, annars kan man ju åka från Landvetter med blir lite längre restid bara.
lycka till
//Ingrid
Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 03:31
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag väjer att åka till Aten, tycker om båtresan från Pireus. När det gäller flygresan är det priset som styr. Endast en gång har det blivit direkt med SAS. Helt ok. Oftast blir det via något Europeiskt nav. Älskar att flyga Lufthansa,så några timmar i Frankfurt eller München ser jag bara som bonus. Senaste åren har dock Malev varit outstanding med pris och tider, via Budapest. Åkte på en konkurs nu så man fick panikomboka till LH via Frankfurt ner å Bruselles airlines hem å dimpa ner på Bromma. Va fasiken, är man på semester å sitter på en stor europeisk flygplats, då gårdet ingen nöd på en....
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 15:36
annelinens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Jag väjer att åka till Aten, tycker om båtresan från Pireus. När det gäller flygresan är det priset som styr. Endast en gång har det blivit direkt med SAS. Helt ok. Oftast blir det via något Europeiskt nav. Älskar att flyga Lufthansa,så några timmar i Frankfurt eller München ser jag bara som bonus. Senaste åren har dock Malev varit outstanding med pris och tider, via Budapest. Åkte på en konkurs nu så man fick panikomboka till LH via Frankfurt ner å Bruselles airlines hem å dimpa ner på Bromma. Va fasiken, är man på semester å sitter på en stor europeisk flygplats, då gårdet ingen nöd på en....
Men visst är Lufthansa bra! De levererar alltid!

Nej, för två år sen satt vi strandade både på Elefterios Venizelos och Frankfurts flygplats pga strejken (vi tajmade in strejk både på dit och hemresan, snyggt jobbat va? ) men det var helt ok. Man köper lite dricka, godis och några tidningar, hittar ett lugnt hörn och slår sig ner.
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 15:34
annelinens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Kan ni inte åka från Köpenhamn? Därifrån flyger väl SAS direkt till Aten? Kolla någon av resesidorna och prova dig fram... Går att hitta resor kring 2000 tror jag, annars kan man ju åka från Landvetter med blir lite längre restid bara.
lycka till
//Ingrid
Vi har trettio mil till Köpenhamn. Men det är ett bra tips ändå! SAS har inga direktflyg till Aten från Landvetter, vad jag vet. Tack Ingrid!
Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 08:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Jag skriver under!
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 15:32
annelinens avatar

Det verkar vara många som föredrar att resa reguljärt och byta i Tyskland. Troligtvis är det så det får bli för oss i höst. Det är mycket som ska stämma... men flygtiderna är nog prio ett. Huvudsaken är att man kommer fram i rimlig tid så att man kan ta sig till Pireus eller ett hotell i Aten utan att det blir för sent och slitsamt. Vi kommer ju att ha en liten knatte med oss också, vars behov styr i mångt och mycket.

Min sambo och respartner är inte typen som är intresserad av att planera och reka så desto större tur att jag tycker det är jättekul. För planering, det krävs verkligen! Ska försöka få tag på flyg med Lufthansa, tycker de är punktliga och trevliga.
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 15:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Det verkar vara många som föredrar att resa reguljärt och byta i Tyskland. ..........flygtiderna är nog prio ett.
Jag föredrar inte Tyskland, det blir bara så, hade hellre rest direkt om det funnits möjlighet, men vi är ju för få som reser verkar det som, annars hade det säkerligen funnits en direktlinje
Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 20:34
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag föredrar direktflyg och utgår ifrån det utbud som finns för aktuell säsong.
I år finns direktflyg till Kefalonia från Landvetter, och det har vi bokat - för vidare resa till Ithaka .

Tyvärr är kostnaden för "flygstol" med charterbolagen ganska hög, om man jämför med lågprisbolagen, men vi har ofta valt det ändå. Ska man vidare med färja så blir det smidigare.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.