![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
I en annan tråd pratar Janne om de korvar han alltid beställer i nio fall av tio. Så börjar jag fundera. Vad äter vi i Grekland, när vi spisar lunch. Ja i åtminstone åtta fall av tio är det samma sak.
Calamares, greksallad, tzatziki, och nåt av moussaka/pastitsio/stifado etc. Till det nästan alltid en halvt krus vitt, som A & B brukar säga. Ja, ibland kan det t o m bli TVÅ krus vitt ![]() ![]() Vad äter ni till lunch? /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Om jag hinner äta lunch blir det oftast en spenatpaj eller en kyckling-gyros i rågbröd MED tzatziki och lök - på stående fot. Så om någon tycker att jag doftar vitlök vet ni varför nu
![]() När jag är ledig och hinner sitta ner vill jag gärna ha massor med starters och ett krus rött eller en ouzo. //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Det blir lite efter humör. Grekisk sallad, Gyros, Calamares, Carbonara eller något som ser spännande eller gott ut. Färgen på drycken i kruset kan variera det med, oftast rosé eller rött.
// KR |
|
||||
|
||||
![]()
Våra luncher i Grekland består nästan alltid av ett antal meze-rätter.
Så här kan en vanlig lunch för oss se ut: En sak ingår ALLTID 10 gånger av 10 både till lunch och middag och det är tzatsiki. Drycken är oftast husets röda eller som här ibland retsina, en stor butelj vatten och oftast för mig ett glas ouzo som intages rent (utan vare sig is eller vatten) i små smuttar till maten tillsammans med vatten i separat glas. De andra smårätterna blir ofta saganaki, greksallad, friterade succinis etc. Dessvärre har middagsbordet en tendens att ofta vara likadant (vanebildande gott!), men med flera och då lite kraftigare smårätter såsom calamares, räkor- eller musslor-saganaki mm. Gott, gott, gott! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Till lunch äter jag gärna gigantes, fava, kokta rödbetor, grekisk sallad, briam eller något annat som verkar lockande. Det blir gärna en kombination av flera små rätter. Lokal korv hamnar på bordet ibland eller en bönsoppa. Gärna en lokalproduverad ost som den mjuka fetan på Folegandros.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Til lunch spiser vi som oftest en Gyros pita.
|
|
||||
|
||||
![]()
Till lunch blir det oftast någon gönsaksrätt. Mannen älskar greksallad, så han tar oftast det
![]() ![]() Till dricka blir det nog vatten om vi är på "utflykt" med bil, eller Mythos om vi inte skall förflytta oss med fordon ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Til lunch blir det aller helst en pikilia som kona og jeg deler. Gresk lunch akkompagneres som regel av en Mythos, uten at jeg vet hvorfor det har blitt slik, siden det er nesten den eneste gang i året jeg drikker øl.
![]() En porsjon med friterte ansjos (gavros) med en agurk/tomat-salat og tsatziki er også et meget godt alternativ som vi ofte bestiller. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, då behöver man inte fundera vad man ska äta till middag i dag i alla fall. Det blir grekiskt! Mmmm...
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Vi äter sällan lunch i Grekland. Jo, det är faktiskt sant!
Vi är oftast vid stranden mitt på dagen, och har med oss bröd, vatten och frukt. Kanske blir det en glass om det finns tillgängligt. Men, framåt kvällen blir det mat! Ofta och gärna fisk, självklart med tzaziki som förrätt, det är ju bara så gott! ![]() Vi dricker oftast något vitt vin till, kanske retsina om vi hittar någon sort som inte smakar för mycket tallkotte... |
|
|||
|
|||
![]()
Vi äter oftast bara en greksallad och en saganaki till en sen lunch, salt och gott. Till detta delar vi en Mythos eller Fix eller annan grekisk öl + en stor flaska vatten. Vi dricker aldrig öl hemma, men i Grekland smakar det förträffligt!
På kvällen däremot äter vi MYCKET! ![]() ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men ganska ofta befinner jag mig på stränder utan taverna eller på vandring någonstans och då har jag med mig en enklare matsäck. Ganska skönt att då kunna äta var och när man vill, kanske på ett ställe med fin utsikt eller så. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycker det är skönt att gå ifrån stranden till lunch,gärna sätta mig på något strandcafé eller taverna och ta en grekisk sallad eller en toast.När barnen var med dög inte detta,då skulle vi på restaurang och äta rejäl mat
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ofta äter vi en Ouzo Meze till lunch, ett litet fat med småplock och med ett glas ouzo och ett glas vatten. Smakar förträffligt när man t. ex går från stranden eller när man är på promenad. Det är inte så mycket mat men det räcker till oss, så hinner vi bli hungriga igen till kvällens middag. Då är det grekiska rätter som gäller.
Olika tavernor har olika mat och olika mängd på meze-fatet, en del enkelt med lite grönsaker, fetaost och tzatziki, andra lite mer matigt med kött eller fisk. Spännande att prova och se vad man får ![]() Men det händer också att vi äter en sallad med tzatziki och en Mythos. inte dumt det heller ![]() Ibland köper vi med oss något gott hem till rummet och äter där. Beror på vad vi känner för. Skönt att kunna välja ![]() Siv o Lena ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Lena PG och Nisse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Är vi på tur kan det bli grekisk sallad eller fyllda tomater, aldrig så mycket mat. Vi vill ha plats för middag också. Carina |
|
|||
|
|||
![]()
Vi bjuds på lite olika luncher varje dag
![]() /Jeanette |
|
||||
|
||||
![]()
Det är lite olika, men det kan vara spenatpaj, gyros, greksallad, saganaki eller yoghurt och bröd. Det enda som är någorlunda säkert är att Amstel finns med på menyn.
|
|
||||
|
||||
![]()
Också vi äter helst smårätter. Nästan alltid grekisk sallad, tsatsiki och saganaki. Det är svårt att låta bli dem, sen blir det lite smårätter till beroende på hur många vi är. Dricker öl, vin, vatten eller ouzo beroende på situationen. I synnerhet när det är hett är det underbart med denna typ av mat.
Trevligt att många har satt in fina matbilder här! ![]() / Anne |
|
|||
|
|||
![]()
Så här stor kan en greksallad vara på Skopelos.
![]() ![]() ![]() Lissi |
![]() |
|
|