![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Alla som följde oss under vår vistelse på Tilos vet att vi delvis var där för att skåda fågel. Tilos är nämligen en ypperlig fågelskådarö. Vi skrev inte så mycket om det eftersom vi visste att det var få som var intresserade. För den som faktiskt är intresserad kommer här en lista över de fåglar vi såg:
Alpseglare Berghöna Biätare Blåkråka Blåmes Blåtrast Bofink Brun kärrhök Buskskätta Dvärgörn Eleonorafalk Gluttsnäppa Grå flugsnappare Gråhäger Gråkråka Gråsparv Grässångare Grönfink Gulärla Gök Hussvala Hökörn Klippduva Klippsvala Korp Ladusvala Medelhavsstenskvätta Medelhavstrut Minervauggla Mästersångare Pilgrimsfalk Rallhäger Rostsparv Rödbena Rödhuvad törnskata Rödnäbbad trut Rörhöna Sammetshätta Silkeshäger Sommargylling Spansk sparv Stare Stenfalk Stenskvätta Svarthuvad sparv Sädesärla Toppskarv Tornfalk Tornseglare Turkduva Turturduva Törnskata Vitvingad tärna Ärtsångare Örnvårk Plus en vadare som vi ännu inte har identifierat. ![]() Biätare. Det är en grymt vacker fågel som vi såg flera gånger, oftast i flockar på 25-30 stycken. Vi såg dem bland annat tre gånger i Livadia. De hörs innan de syns. Håll utkik när ni är i Livadia. Jag lovar att ni kommer att gilla det ni ser - och hör. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är avundsjuk på vissa arter ni såg, Rödnäbbadtrut, Biätare, och Hökörn som inte ville visa sig för mig.
Imorse väcktes Lars (Laero) av Göktyta som vi hörde i stugan. Ha en skön helg Tobbe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Den är minst sagt knepig att se, men lätet är omöjligt att missa när den väcker en kl 05:30. I morrn går jag nog ut och försöker få se en skymt av den.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kul med en sån fin artlista från Tilos Janne!! Jag är en av dom som uppskattar detta med fåglarna! Skådar en hel del och har gjort det hela livet verkligen...
|
|
||||
|
||||
![]()
Kul! Då är vi fyra Kalimerianer som gillar att skåda fågel.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fem med mig!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Janne! Glömde du mig ...
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då är vi sex stycken. Det tar sig.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ni verkar ju ha fått pippi hela bunten...
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jajamensan och det är riktigt kul
![]() ![]() Tobbe |
|
|||
|
|||
![]()
Har aldrig haft några planer på att bli fågelskådare :-) men biätaren ser ju helt fantastisk ut. Menar ni att man t o m kan "fågelskåda" lite här och där i vardagslivet på Tilos utan kikare och utan att ge sig ut på speciella vandringar. Ska man packa ner fågelboken tillsammans med semesterläsningen? Fast den bok jag har heter "Svenska fåglar" så den kanske inte är till så mycket hjälp på Tilos?
|
|
||||
|
||||
![]()
Min fågelskådning på Tilos begränsar sig till den grillade kycklingen på Omonia.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lars |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tobbe |
|
|||
|
|||
![]()
Precis.
Jag tillhör dem som älskar att titta på fåglar, men jag har inget intresse av att veta vad alla heter.... ![]() ![]() Fåglar har alltid fascinerat mig och jag kan sitta länge och kika på dem, men som sagt vad de heter är för MIG ganska ointressant. Svär jag i kyrkan nu??? Lissi - som ska ha både kikare och fågelbok och kamera med ändå till Tilos. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Tom (som alltid har kikare med sig) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Fast Fiskmåsen var nog ingen fiskmås utan en Medelhavstrut
![]() Angående att kunna namn på fåglarna; Du har inte svurit i kyrkan ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Messersch...
![]() Nä, vi vanliga dödliga kan bara namnen på de vanligaste arterna. Men precis som Laero påpekar, så tror vi att vi ser en kråka, mås, duva etc men det är eg en helt annan art. Jag brukar inte vara så intresserad av namnen, men ibland händer det. Som t ex vår år efter år återkommande skönsjungande koltrast. Då var jag tvungen att kolla upp det. ![]() /Netwolf |
![]() |
|
|