![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() D ![]() Dessa Greker ! Det händer att man blir charmad av deras inställning till lagar & regler. Men som här....? Hur tänker dom här? Två moppar med två vuxna & två barn ! Till saken hör att sällskapet firat Påsk med grillat lamm och vad där tillhör....! Vad vet jag. ![]() Som alla här vet , gillar vi Grekland & Greker. Men som här , man kan bli "lite" eftertänksam ! (Fotat i Platanias i påskas i år ) / Tom |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Detta ser man i många andra länder också och för mig är det fullkomligt obegripligt var det än är.....
Stinab |
|
||||
|
||||
![]()
Och vi har varit i alla länder i Europa förutom Frankrike , Portugal !
Dess like har vi ej sett på våra resor ! Därför undrar vi "vafför gör dom på detta viset" ? |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har varit i Frankrike, där såg jag det inte.
Jag tänker Grekland eller Thailand när jag ser bilder som dessa, och då har jag ändå aldrig varit i Thailand ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har varit i många länder i Europa men detta så, extremt korkat, ser vi faktiskt bara i Grekland. Gillar man inte sina barn
![]() ![]() Asien och Afrika har jag aldrig varit i så där kan jag inte uttala mig. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Man gör korstecken och kör . Hittills har det gått bra...
|
|
|||
|
|||
![]()
Akk, generaliseringer igjen. Dette er ikke en "fel på Grekerna", det er "feil på noen grekere". Akkurat som det finnes feil på noen nordmenn, noen svensker, noen dansker.
Eller sagt på en annen måte: alle mennesker i verden gjør feil av og til. Noen gjør mindre synlige feil enn andre, men ingen er ufeilbarlige, og selv om jeg ikke forsvarer kjøring som vist over, kan det jo godt hende at vi nordboere ikke gjør alt like riktig med våre barn heller? Eller er vi ufeilbarlige, vi altså? PS: Denne uken ble tre norske barn forlatt i biler som sto i solsteiken, Foreldrene til det ene barnet hadde gått på stranden. Så hva blir spørsmålet? "Hva er det feil med nordmenn" eller "Hva er feil med disse nordmennene som forlater barna sine i solopphetede biler"? Senast redigerad av Admirala den 2012-05-26 klockan 16:09. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
/pawik |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tolkar rubriken som en travestering på teveprogrammet med samma namn.
|
|
|||
|
|||
![]()
Alltsa jag forstar att det har var ett forsok att vara lite skamtsam, men jag tyckte inte heller om titeln sa mycket. Jag har bott har i sju ar och jag ser sant har valdigt sallan.
Min forsta tanke ar att de gor det for att spara pengar. Bensinen ar oerhort dyr har nu och det ar validgt manga som salt sin bil och kopt moppe istallet for att de inte gor av med lika mycket bensin. Sen sa ar det ju inte lika stor sakerhet men vad ska man gora nar man inte har sa mycket pengar. Och i Grekland behover man antingen bil eller moppe eftersom man inte riktigt kan lita pa bussarna da de ofta ar forsenade och ocksa strejkar ofta. I allmanhet i fattiga lander sa ar det val mycket vanligare att man "overbefolkar" en moppe eller en bil. Det ar val just for att de inte har nagra pengar eller att vissa kanske inte har rad att kopa en bil eller moppe sjalva sa de far skjuts av kompisen / slaktingen / grannen. Och detta tippar jag pa borjar bli eller kommer borja bli allt vanligare i Grekland ocksa. Varfor hana folk sa har? I det har fallet kanner man ju inte till historien bakom det hela (har de det kanske inte sa bra stallt sa de ar tvugna att dela pa en moppe? De kanske har en bil ocksa men den har gatt sonder? Ar det nan som erbjudit nan annan lift?). Det verkar vara ok att hana greker for alla mojliga saker nufortiden. Om nan sett samma sak nan annanstans i varlden sa skulle man sakert inte gjort narr av dem lika latt. Och sa buntar man saklart ihop alla greker och sager vad ar det for fel pa dem. Jag (och manga med mig) har borjat bli lite trott pa alla de har skamten om grekerna som vi som bor har och alla greker far sta ut med gang pa gang som bara har for avsikt att visa hur dumma grekerna ar. Jag ser faktiskt nanting beundransvart i de har bilderna som kanske inte sa manga gor, jag ser tva familjer som ar sa sammansvetsade sa de inte har problem med att dela ett litet utrymme. Finns det hjarterum sa finns det stjarterum! |
|
||||
|
||||
![]()
Konstigt att ni som bor i Grekland inte ser detta heeeela tiden...jag tillbringar ca 5-6 veckor per år där och ser det flera gånger om dagen.
Generalisering eller inte (det är ju knappast ett fåtal greker som gör det här)...jag antar att man inte FÅR köra så här oavsett om man varit tvungen att sälja bilen eller om den gått sönder. Det får ju finnas gränser för vad ni försvarar också... ![]() Jag skämtar faktiskt om precis vad jag vill och om man tar illa vid sig så får man låta bli att läsa...det finns inget kränkande i det som skrivs på detta forum just nu, utan väldigt många kritiska röster som ifrågasätter...det måste man väl få göra eller? Att jag gillar Grekland innebär inte att jag måste försvara allt som landet/folket/regimen gör...Som svensk har jag under alla år reagerat på väldigt mycket i Grekland och tänkt : Hur länge håller det? Ja inte så mycket längre nu uppenbarligen... ![]() // Malin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Yvonne |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE]
Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag forsvarar inte allting som grekerna gor. Men jag ar trott pa att man alltid ska generalisera. Man ser nanting som nan gor i Grekland och sen sager man att alla greker gor sa. Det ar det jag reagerar pa mest. Och jag reagerar pa det mycket eftersom det inte ar forsta gangen det sker, det sker pa daglig basis.
Jag kan tanka mig som nan sa att det ar mycket vanligare i byar och pa stallen dar trafiken ar lite lugnare. Jag bor i Aten och dar kan jag inte minnas att jag har sett det. De flesta som har barn har ager en bil och skulle aldrig ens satta sitt lilla barn pa en moppe, speciellt inte utan hjalm. Men jag tyckes mig ha sett det pa Rhodos som jag brukar aka till. Daremot kan jag inte tanka mig att det bara sker i Grekland. Varfor skulle det bara vara greker som gor sa? Det sker nog i alla lander dar det finns brist pa kontroll och dar sana har foreteelser inte blir straffade. Jag tyckes mig ha sett det bade i Italien och i Spanien, och da inte i Rom saklart utan i byarna. Om jag sjalv skulle lagga ut nan bild pa nanting daligt som nan svensk gor, och sen saga "vad ar det for fel pa svenskarna", da skulle det bli varsta ramaskriet. Men nu sa maste man alltsa snallt skratta med at de dar "dumma grekerna". |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Er det ok å skrive Vad är det för fel på Muslimerna? under et foto av flyene som krasjer i World Trade Center? Nei, det synes jeg ikke. Fordommer, heter det. Men det er tydeligvis greit å gjøre tilsvarende med grekere. |
|
|||
|
|||
![]()
Under mina åtta år i Grekland så var det mer vanligt än ovanligt bland barnfamiljerna att de åkte moppe på det sätt bilderna visar eller med barn i knät i framsätet eller satte barnen på pickupflaket och åkte iväg....vilket fick det att knyta sig i magen på mig! Sedan kunde samma föräldrar förfäras över att jag satte barn själva i barnbilstolar enligt våra gällande säkerhetskrav i min bil!
|
|
||||
|
||||
![]()
Men hallå, det är väl ingen hemlighet att norra Europa har ett högre säkerhetstänk än södra. Det är väl inget att hymla om. Det är inga lösa rykten eller "fördomar" som några här påstår.
Antal dödade i trafiken per 100.000 invånare; Danmark....4,6 Sverige.....2,8 Norge.......4,2 Grekland..11,1 Siffrorna ovan avser år 2010 och kommer från sidan 16 i "Road Safety Annual Report 2011" utgiven av International Traffic Safety Data and Analysis Group. Hela den 342-sidiga rapporten finns att läsa här. ![]() Och trådens rubrik travesterar som redan nämnts på ett TV-program med samma namn där Alexandra Pascalidou gjorde ett reportage från krisens Grekland. /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2012-05-27 klockan 21:52. |
|
|||
|
|||
![]()
Kjører bil på Kreta hver dag og siste ukene har vi vært mye rundt og det bildet som trådstarter viser har vi sett mange ganger og i alle byer, landsbyer og steder vi har vært i. Det er kun unntaksvis at man ser folk som kjører motorsykket/scooter som har hjelm, og trolig er det turister og ikke de lokale.
Det er ingenting overraskende i den statistikken det vises til, og heller ingen overraskelse at statistikken er bedre i Sverige enn i Norge, MEN: Ikke fortell meg at dette ikke er et helt vanlig syn i Vietnam, Thailand, Laos, Cambodia osv osv og i de fleste land i Afrika og Centralamerica! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen |
![]() |
|
|