![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Om 2 veckor så bär det då äntligen av till Kreta!! Vi har hyrbil en av veckorna och har läst runt lite här inne och snappat upp att Elafonissi får man inte missa! Nu undrar jag vilken som är den bästa vägen dit? Helst inte någon andan-i-halsen-nära-döden-upplevelse väg
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dere bør ta den indre veien , den ytre er veldig smal og slitsom.
|
|
||||
|
||||
![]()
The road to Elafonissi. Ravinen med vinkeltunneln...
Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Ha ha ha...ja, just DEN biten var väl sådär kan erkännas!!!
![]() Trafikljuset funkade inte (blinkade konstant) men eftersom vi var morgonpigga så var vi helt ensamma på ditvägen, men jädrans vad jag tutade genom den för säkerhetsskull!!! På hemresan hade vi tur och fick en stor buss framför oss som vi tänkte skulle "bana väg" ![]() Det var det inte som tur var! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vilken är den inre vägen då? Genom vilka byar? Eller är det någon motorväg?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Outi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() /Katta |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har hyr bil genom Apollo så den står och väntar på oss på hotellet så vi kommer inte besöka ett uthyrningsföretag personligen nämligen. Kanske hotellet i sig har?
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kolla med Apollo angående karta; Jag har nog aldrig varit med om att inte få en karta, det brukar ligga en i bilen. Om ni vill vara på den säkra sidan, kan ni Googla fram en karta och skriva ut den.
/Outi |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för era svar! Google visar två vägar, antingen (om man kommer från platanias/agia marina) om man kör av via en by som heter Drapanias (enligt google) eller om man kör av vid Tavronitis? Vilken rekommenderar ni?
|
|
||||
|
||||
![]()
Via Tavronitis så kommer du till Paleochora och måste innan dess göra en avstickare över till "Elafonissivägen". Har aldrig sett den vägen som ett alternativ?! Jag skulle absolut ta Draphanias ner mot Elos.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vägen om Drapanias är given, sen får man visserligen stå ut med tunnlarna vid Topoliaravinen som Arne visar. Ta det lugnt och fint så går det som en dans... Ska man köra bil från norr till söder på Kreta finns det alltid avsnitt som är hårresande men enligt mig tjusningen med bilkörning på ön.
Förresten, varför välja? Kör ena vägen dit och den andra hem så har dubbelt så kul ![]() /Göran Senast redigerad av Göran den 2012-06-24 klockan 23:19. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för hjälpen! Då blir det vägen via Drapanias, vägen hem tänkte vi ta kustvägen (efter att ha läst att det är säkrast att ta den så man kör på själva bergssidan)
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Låter klokt. Vi körde kustvägen från vårt hotell: Glykeria (rekommenderas) och vägen är väldigt vacker. Passa på att stanna till och ta ett dopp i Falassarna på vägen tillbaka!
Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sixt har sitt eget kontor på flyplassen i Chania Man får vel alltid med et kart fra biluthyrningsseslskapet, men vår erfaring er at disse er i målestokk 1:300.000 hvilket betyr at det ikke er så lett å bruke, men greit for å få en grovere oversikt. Mitt råd er å kjøpe et kart på i kiosken på flyplassen som dekker den vestre delen (finnes også for den midtre og østre delen) som er i målestokk 1:100.000 og tåler både å brettes og litt vann og koster 8,50 euro og er vel verdt pengene! |
|
|||
|
|||
![]()
Vi åkte vägen med tunneln och det gick hur bra som helst! Jag är jätteskraj för smala stup-vägar men jag tyckte inte alls det var nån match
![]() Sassa |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En härlig väg genom byar, berg och dalar är vad det är! ![]() Och målet är alldeles underbart!! ![]() /Katta |
|
|||
|
|||
![]()
Eftersom jag älskar att köra bil så tog jag vägen genom tunneln, eftersom jag hört att den ska vara en utmaning.. Inga problem alls. Nästan inga möten, på morgonen åker alla mot Elafonissi. När man ska tillbaks är det samma sak. Alla andra ska också hem.
Stanna och titta på utsikten innan tunneln, köp lite honung av den gamla farbrorn och tanten som sitter där. Och passa på att få bilrutorna tvättade när ni står för rött ljus vid tunneln. ![]() Hur som helst är resan värd besväret även om man är "åkrädd" Elafonissi är en helt fantastisk strand, särskilt baksidan av lilla ön. Fantastisk utsikt om man går upp till det lilla gulliga kapellet. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla era svar, då ska vi nog våga oss på tunneln
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|