Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-01, 22:07
Cathrine87 Cathrine87 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Förlovning

Hej!
Är den någon som kan berätta om hur en förlovning går till på traditionellt sätt i Grekland?
För det är nog allt lite annorlunda jämfört med hur vi gör i Sverige, inte sant?
Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 14:27
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Sv: Förlovning

Det här fann jag i en Kreta-guide (kan vara lite speciellt för Kreta men säkert inte så stor skillnad) - fritt översatt :

"I början är det en medlare som diskuterar med föräldrarna, för att få till ett samförstånd. Om samförstånd kan uppnås följer ett möte mellan de blivande svärföräldrarna, och sedan mellan de unga tu, sedan diskuterar föräldrarna ett datum för förlovningen . Om samförstånd uppnås får medlaren en gåva.
Om dock dom unga älskar varandra men föräldrarna inte kan samtycka finns en annan lösning: kidnappning.
Den unga mannen kidnappar den utvalda, och sedan måste föräldrarna samtycka av nödvändighet.

Förlovningen sker i brudens hem, nära släktingar och släktingar och vänner bjuds in, såväl som medlaren. Ceremonin leds av en präst, han ger paret ringarna och välsignar dom, gåvorna utväxlas, och föräldraparen kommer överens muntligen om hemgiften.
Därefter följer en festmåltid och party fram till morgontimmarna. Sedan börjar omedelbart förberedelserna inför brölloppet.... "

:-)
Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 16:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Just så!
Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 17:28
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Instämmer!

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 19:13

Tack för ett bra och utförligt svar!
Kan du förtydliga lite mer vad som menas med kidnappning?
Känner väl att det var där jag blev träffad, eftersom hans föräldrarna inte accepterar oss ihop trots att vi älskar varandra.

Cathrine
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 11:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Cathrine87 Visa inlägg
Tack för ett bra och utförligt svar!
Kan du förtydliga lite mer vad som menas med kidnappning?
Känner väl att det var där jag blev träffad, eftersom hans föräldrarna inte accepterar oss ihop trots att vi älskar varandra.

Cathrine
Mannen, tillsammans med minst en koumbaros (best man) stjal sin kvinna fran hennes hem vilket oftast sker nattetid. Darefter brukar de lata sig vigas hos en prast och da kan familjen inget saga om mannens val av kvinna.

Jag ar nyforlovad sjalv, men vi gjorde det pa traditionellt svenskt vis och blandade inte in familjerna. Vi har inte ens berattat det for familjen an, enbart for att vi inte har tid med uppstandelse och brollopsstok mitt i turistsasongen Jag har tur som en tok och ar mer an valkommen i familjen, trots att jag ar svenska, med tva vuxna barn och hela 12 ar aldre an min kille.

Lycka till!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 20:16

Är det traditionellt i Grekland att man ska ha förlovat sig eller gift sig innan man flyttar ihop?
Och att skaffa barn, är det viktigt att man har förlovat och gift sig innan det också?
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 12:03
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Jag vet ingenting generellt, men jag kan tala om det par som jag hyr min lägenhet av som jag lärt känna. Chrisoula kommer av en familj som verkar leva mycket traditionellt, hennes farfar och farmor bor jag grannar med, och Sifis (Josef) kommer av en gammal Kreta-släkt också, det ser man på efternamnet.
När jag träffade dom förra året hade dom ett barn, ca ett år, och väntade ett till. Sifis berättade att dom tänkte gifta sig i år och börja bygga hus.
Chrisoula behåller alltså fortfarande sina föräldrars efternamn. Det är dubbelt, men om det betyder att hennes föräldrar är eller var ogifta vet jag inte.
Hur generellt det här är vet jag inte, jag undrar själv, om detta är "nya tider" eller om det varit så här förr.
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 18:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tiderna har ändrats, även i Grekland. Många i den unga generationen ser inget större fel i att bo ihop...även om det inte är riktigt accepterat av de äldre.

Som "gammal" ser jag ju många problem i det här, eftersom det sociala trycket fortfarande är stort framför allt på flickorna, och man undrar hur många konflikter som ligger och pyser inom familjerna.

Aborter är vanliga men inget man diskuterar. Att vara ensamstående mamma är inte lätt någonstans, och här rejält mycket svårare på många sätt.

Samtidigt kan man väl bara vara glad över att det inte är som då min man var ung: om en ivrig grabb då lyckades hamna/lurades/ i säng av en oförståndig/beräknande flicka, MÅSTE han gifta sig för att inte få bådas släkt på sig...(min mans tolkning, vad kvinnor tänker om saken kan jag bara gissa)

Det var åtskilliga unga par som stack iväg och fixade förlovningen själva, jag känner två såna par...

Så med eller utan föräldrars samtycke har det här spelet pågått sen strax efter Adam och Eva ungefär.

Det sociala trycket inkluderande ekonomi och kyrkans åsikter ändras inte så snabbt.
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 19:32
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Er det bare jeg som undrer hva som egentlig ligger bak trådstarters spørsmål?
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 20:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Er det bare jeg som undrer hva som egentlig ligger bak trådstarters spørsmål?
Troligtvis kärlek

Jag förstår inte vad du menar

Senast redigerad av Hellen den 2012-08-02 klockan 20:58.
Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 05:48

Tack för era svar!
Det är ingen baktanke i mina frågor faktiskt . Jag är bara nyfiken på hur allt fungrar då jag inte vet något själv! Och det är väldigt intressant att höra det från er som lever ute i verkliga livet med det.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.