Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-10, 22:46
Henris avatar
Henri Henri är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2012
Standard Hyra moped Grekland?

Hej!

Är ny på forumet, dock varit här många gånger senaste åren. Inlägget gäller mopedhyra med B-körkort i Grekland. Vet att det finns trådar om det sedan tidigare. Lite nyttig info för er kanske följer samt en liten frågeställning på slutet.

Jag ska till Skiathos i augusti och hoppas på att jag kan hyra moped där trots att jag bara har B-behörighet. Blev nekad på Kreta för 5 år sedan med hänvisning till att jag endast har B-körkort. Fick bli bil i stället, vilket blev ganska bra ändå eftersom de slarvade bort min bokning och inte hade en VW Polo väntandes åt mig så det fick bli den enda lediga bilen de hade för samma pris - en Peugeot cabriolet. Det gick dock utmärkt att hyra moped på Rhodos för 3 år sedan, misstänker dock att det var minst en 80-kubikare jag fick eftersom den gjorde 90 km/h på raksträcka

En kollega berättade idag att på nyare körkort, de som har ett litet genomskinligt fönster, så finns det ett tillägg längst ner på baksidan som anger att man har behörighet för "AM" som ska vara EU-moped klass 1 om man egentligen bara har B-behörighet. Se http://i.imgur.com/ezxwT.png för vad jag menar. Ringde Transportstyrelsen idag och får hem beställningsunderlag för detta nya körkort. Jag misstänker dock att jag kommer få tillverkningsdatumet som utfärdandedatum, vet om att uthyrare vill att man haft körkort ett visst antal år så kan det bli ett problem tro? Någon som gjort likadant?

Med hopp om en skön sommar!

Hälsningar Henri
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.