Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-31, 12:55
Monica G Monica G är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010
Standard Kos tips

Hej, försöker hitta positiva trådar om Kos. Förra tråden verkar rekommendera snabb flykt till andra öar men jag vill gärna se lite av Kos eftersom jag aldrig varit där. Tips från någon som tycker om ön och vägrar att cykla mottages tacksamt, ska stanna 3 nätter och har bokat i Kos stad. 10 snabba är helt ok.

Många tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 14:39
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Kos tips

Selv om Kos fortsatt har litt dårlig rykte, er det mye bra der. Vil du komme deg rundt, behøver du slett ikke sykle - det finnes en bussholdeplass i byen, derfra kommer man seg lett til en del landsbyer og strender. Har selv brukt mye buss der på kortere opphold. Var dessuten en gang så heldig å bli invitert av en hotelleier med masse lokalkunnskap på sightseeing rundt øya, det ga helt andre perspektiver. Om det finnes lignende organiserte turer vet jeg ikke, men i så fall kan det være verd å prøve.

Å spasere rundt i Kos by er s å hyggelig, særlig om man holder seg i 'indre by' - altså noen få kvartaler bort fra havnepromenaden og 'turistfellene'. Vakker arkitektur, gamle ruiner etc. Der finner man også tavernaer med riktig god mat (se i gamle tråder etter spesifikke navn). Har forøvrig spist 'verdens beste meze' på en taverna i landsbyen Kefalos.- Om du er interessert i severdigheter (søk på Kos Island info), er blant annet Askplio verd et besøk.

Bodde en gang noen dager i landsbyen Mastichari - og har i k k e tenkt å gjøre det en gang til . I mine øyne sjarmløst, bedre å ta første ferge videre nordover
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 15:42

Tack för svar Malou, precis vad som behövdes. Jag läser allt jag kommer över, är så tacksam. Landsbyen Mastichari var precis vad jag tänkt checka in på eftersom den har förbindelser med nästa destination Kalymnos men kanske inte då....
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 15:57

Ikke meningen å skremme deg bort fra Mastichari, du vet smaken er s å forskjellig. Men sånn var altså min opplevelse, det ble en gedigen skuffelse. Foretrekker å bo i Kos by når jeg er der noen dager, som regel på returen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 16:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Mastichari har väl kommit till för att folk som kommer och åker med flyg ska ha nånstans att ta vägen på udda tider. Man kan inte kalla det för en grekisk by, men det finns bra restauranger och flera sandstränder att använda sin tid på - i väntan på båten till Kalymnos till exempel...
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 16:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Min son med sällskap kom hem från Kos förra veckan. De bodde en natt i Kardamena som de inte gillade. Mastichari var de in om men tyckte att det såg väldigt trist ut. De bodde i Tigaki och hyrde bil så det var lätt att ta sig in till Kos stad, andra stränder och byar när de ville. Han tyckte att Tigaki var ganska fint men för mycket av turistort och det blev fort öde på kvällarna. Hotell och tavernaägare klagade över att det var få turister. Många turister äter tydligen på hotellen och AI är vanligt på flera orter på Kos vilket inte ger utrymme för mindre tavernor.

Han fick tydligen inte den Greklandsdos han ville ha och hänger nu med till Skopelos senare i sommar.

Någon dag ska jag ta fram mina mer än 30 år gamla diabilder från Kos och Kalymnos och visa honom.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

En dag tycker jag att ni ska lägga i Kos stad. Där finns hur mycket som helst att se. När det gäller övriga ön tycker jag att Asklepion är ett måste, och fästningen Palio Pyli, Plaka forest och borgen i Antimachia är också värda att se. Sedan har ni hur många stränder som helst att välja mellan, många av dem är fantastiska, inte minst de som ligger på sydvästra kusten. Min favorit är Agios Theologos längst ned i söder. Där är vilt och galet häftigt när det går vågor. Har ni några krämpor kan ni bli av med dem i Thermas heta källor.

Kvällarna lägger ni förstås på någon av dem många bra restaurangerna i Kos stad.
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 18:17

Många tack alla, känns rätt att ha valt boende i stan då och åka buss är ok. Ska säkert få ut mesta och bästa möjliga och tänker läsa på ordentligt så vi hinner mycket, kan bada på Kalymnos sen. Mastichari var bara en ide men antar båtarna utgår från Kos stad först kanske? Det har absolut ingen betydelse vilket, det blir säkert jättebra.

Skulle vara kul för fler än sonen att se de där gamla diabilderna Eva L kan man inte skicka iväg och göra om dem?
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 22:01

Topp å bo i Kos by for noen dager. Man kan ta hurtigferge fra Kos by til Pothia på Kalymnos (kanskje også 'langsom' ferge), alternativt hurtigbåt (tar ca 20 min.)eller langsom (ca 1 time) fra Mastichari.

Fra Kos by til Mastichari kan man ta buss, eller ta taxi om man vil - og ved Mastichari havn kan man vente på båten på en hyggelig taverna. Bare noen minutter å gå til båten. Billett kjøpes i en slags kiosk der, lite hvitt 'hus' på kaien. Men obs, i høysesong kan man risikere å ikke få billett til ønsket tid på hurtigbåten om man ikke har forhåndsbooket. Antar at man kan bestille i byen, andre vet sikkert mer om det.

Og vil du bade på Kos kan du lett ta buss til eks. Tigaki, Marmaris, Paradise Beach. Tigaki er flott for en stranddag, og dessuten god fisk på tavernen 1 minutt fra bussholdeplassen. Eller på 'bystranden' - som jeg bare tror er på Lambisiden. Var såvidt innom der en gang, der ble man møtt av 'innkastere' i leopardbukser .

Senast redigerad av malou den 2012-07-31 klockan 22:13.
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 06:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Sonen tittade på ett par boenden i Kos stad bla annat det Malou rekommenderar och det var riktigt fint men de valde bort staden på grund av värmeböljan. Kos stad är nog som de flesta andra städer betydligt mer till sin fördel när det inte är så varmt. Antar att du reser lite senare och då är det säkert trevligare att både cykla och bo i staden än mitt i en värmebölja.

De hade hyrbil som de fick och lämnade på flygplatsen vilket de tyckte var völdigt smidigt och dessutom var det visst billigt att hyra en hel vecka.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 09:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Under sommaren finns det fler turer mellan Mastichari och Kalymnos.
ANEK /Kalymnos Star och Kalymnos Dolphin presenterar denna turlista:
Från Kalymnos 5.30, från Mastichari 6.20
7.30 8.10
9.30 11.oo (lö-sö via Pserimos)
12.45 13.45
14.45 16.30
17.30 18.45
19.00 22.00
21.40 22.30
De större bilfärjorna ANEM/Olympus Zevs/Olympus Apollon:
Från Kalymnos: 7.00, 13.00, 16.30,
Fråm Mastichari : 9.00,14.00 17.30 Söndagar går inte mellanturen.
Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 11:38

Många tack för båttider!
Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 14:44
Bachalos Bachalos är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Kom precis hem efter en månad på Kos och jag vill bara tilllbaks!!! Självklart ska man bo i Kos stad då det finns oändligt mycket att se och göra. Tavernor, uteserveringar, ruiner, Johanniterborgen, hippokrates träd med mm.mm. Närheten till Asklepion, tigaki, Psalidi och Agios fokas är alldeles perfekt och lätt att ta sig till. Ett besök uppe i Zia och se ut över havet med utsikt över bland annat Turkiet, Pserimos och Kalymnos. Jag kan skriva en novell om det här men har åkt till Kos 11 gånger och alltid med nya folk med mig som alla förälskar sig totalt och blir återvändare. Provade även på en natt på Leros och vill ni ha lugn och ro så är det perfekt!! Nej, Kos kan man bara älska helt enkelt!!
Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 23:24

Citat:
Ursprungligen postat av Bachalos Visa inlägg
Kom precis hem efter en månad på Kos och jag vill bara tilllbaks!!! Självklart ska man bo i Kos stad då det finns oändligt mycket att se och göra. Tavernor, uteserveringar, ruiner, Johanniterborgen, hippokrates träd med mm.mm. Närheten till Asklepion, tigaki, Psalidi och Agios fokas är alldeles perfekt och lätt att ta sig till. Ett besök uppe i Zia och se ut över havet med utsikt över bland annat Turkiet, Pserimos och Kalymnos. Jag kan skriva en novell om det här men har åkt till Kos 11 gånger och alltid med nya folk med mig som alla förälskar sig totalt och blir återvändare. Provade även på en natt på Leros och vill ni ha lugn och ro så är det perfekt!! Nej, Kos kan man bara älska helt enkelt!!
Tack och ser fram emot allt, hoppas på positiva intryck på våra få dagar. /M
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.