|
|
|||
|
|||
Vad gör man i Chania dessa varma dagar?
Det är mycket varmt och det är inte läge att tänka sig längre vandringar ute på landsbygden.
Några dagar har jag tagit bussen 20 , som går ända från Lentariana, där jag bor, genom centrum, till Nea Choras strand. Haft en kylväska med vatten och några småsaker. Det är värt att betala 2,5 euro för solstol och parasoll. Jag brukar gå längst bort där dom grönoranga stolarna slutar men innan Kristinas. Det är ett grekisk par som går runt. Gå i vattnet två gånger, sötvattenduscha. Eller bara promenera längs stranden västerut, med ett part enkla gummisandaler, som är lätta att få av och på, mycket bra för fötter och själ, att gå i vattenbrynet. På "fattigstranden", från träbron över Kladissos river till ödehotellet, fanns tre skyddade platser med havssköldpaddans ägg. Man skänker överblivna bastmattor till organisationen (där kustbevakningen lägger till), dom används till "korridorer" som leder ungarna rätt när dom ska ut på natten i vattnet. Igår kväll var jag första gången på utomhusbiografer. Det finns en i stadsparken längs gatan A. Papandreou, där pågick en film, som jag såg slutet av. Promenad Papandreou - Dikastiria-rondellen in på boulevarden Polytechnikou fram till E. Venizelous, och in på den till höger- Där hade just börjat filmen "Artisten" (flera Oskar), mycket märklig fransk "stumfilm" som huvudrollsinnehavaren aldrig hördes förrän i sista scenen. Annars handlar det mest om att sitta still, och helst lycka ta sig hem och sova siesta, och ut en gång till, så sent som möjligt, solen går inte ner förrän vid halv-nio-tiden, och bara strosa bland folk, tills man faller för något lite mysigt.... |
|
|||
|
|||
Sv: Vad gör man i Chania dessa varma dagar?
Är det någon prisskillnad på parasoll/solsäng mellan de olika uthyrarna? Ska till Nea Chora i september
|
|
||||
|
||||
Låter som Du lever ett väldigt behagligt liv just nu.
|
|
|||
|
|||
Låter helt ok i mina öron Stefan!
Lissi |
|
|||
|
|||
Har inte så mycket erfarenhet, låg förr bara med egen matta och parasoll, men den blåste bort i Elafonissi
Har aldrig sett annat pris än 5 euro för ett par solstolar och en parasoll. På Nea Chora finns bara en uthyrare - dom grön-oranga - utom Kristinas längst bort - dom blåa. |
|
|