|
|
||||
|
||||
Pirayor i grekisk flod!
Detta är la skumt. Fiskare har fått pirayor på kroken i gränsfloden Evros.
Fast det sägs ju att det är en god matfisk i sydamerika, så det är väl bara att grilla dem. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Pirayor i grekisk flod!
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Låter som att det kan bli alltmera spännande att bada i Medelhavet.
Som ung sjöman brukade jag och kompisarna, när fartyget låg på redden utanför någon kust, bada från fallrepet. Men ibland kom det upp en skylt, "Badförbud pga hajrisk", och då blev det inga långa dopp. Numera är det kanske läge för att på skylten istället skriva "pirayarisk". Masse |
|
||||
|
||||
Man tror att pirajorna släppts ut från något akvarium och att de inte kommer att klara sig länge nog för att fortplanta sig...men vad vet man!
|
|
||||
|
||||
Av sidan att dömma så är det nog en rövarhistoria helt enkelt.
|
|
||||
|
||||
Intressant diskussion! Danmarks Akvarium, beläget längs vägen ut från Köpenhamns centrum till Klampenburg, det danska friluftsområdet kombinerat med tivoli, det är ett besöksvärt ställe. I jättelika akvarier från golv till tak härbärgeras fiskar av alla slag. I ett akvarium huserar en stor flock Pirayor, ja, de är flockfiskar. Fyra gånger om dagen ska Pirayorna matas.
När jag senast var där slängde skötaren i ett stort stycke "Spareribs" alltså revbensspjäll. Pirayastimmet anlände genast att med liv och energi, ja rent raseri, taga sig an maten. På mindre än en minut hade de elaka firrarna rensat all mat från benen. Pirayorna såg ut som rudor, alltså plattfisk, i storlek en dm höga och lika långa. Arne |
|
|||
|
|||
I min ungdom hade jag 5 st. i ett 800 liters akvarium. Det finns flera sorters pirayor. De som är "farliga" har röd buk./Ylva
|
|
|||
|
|||
Eftersom det också stod att illegala invandrare korsar floden för att komma till Grekland, kanske det är ett sätt att skrämma dem från att komma in i landet???? Om nu immigranter läser grekiska tidningar??
|
|
||||
|
||||
Det här lär vara just rödbukiga. Jag har tappat bort tidningsartikeln med foto. Den man som metade med majs som agn blev rätt förvånad över sitt byte och lade fisken i frysen tills han kunde visa den för någon kunnig. På turkiska sidan ryktas det om en likadan fångst.
Tja, blir det många så de kan bilda stim, nog skulle det hålla mig från att bada i Evros-floden... |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Re: Pirayor i grekisk flod!
Oj herregud. Här måste jag bara slänga in en liten anekdot.
När vi badade i Lindos i måndags undrade min bror just om det fanns pirayor i Medelhavet och Lenny (pappa) bah...nä de finns i Sydamerika bara. Snacka om lustigt! |
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
|