|
|
|||
|
|||
vår i Grekland
Hur tidigt och vart kan man tänka sig att resa på våren för att få sol och värme? Är april för tidigt? Har aldrig varit i Grekland tidigare än juni men vill! Är helt säker på att det måste vara vackert då...
/Emma |
|
||||
|
||||
Sv: vår i Grekland
Klart du kan. Kreta tex. är underbart vid den tiden.
|
|
||||
|
||||
Ja du, din frågeställning är att betrakta såsom principiellt oangripbar. Att klargöra vilket väder som råder i övärlden i April, det är i sak omöjligt.
Enär vi har vistats i övärlden vid denna tidpunkt vid ett flertal tillfällen, kunna vi konstatera att det kunna vara allt ifrån regn och rusk till full sommar. Vid tillfälle förra året hade vi extremt kyligt väder morgontid, men efter tiotiden på förmiddagen då kom den livgivande solen fram att oss giva skön temperatur i intervall 20-25 grader. Men frågan kvarstår; Vill du ha en strålande sol för att kunna pressa invid poolen, då får du chansa. Vill du ha en skön vistelse med tid att bevista arkeologiska sevärdheter, då har du hamnat rätt. Lägg till detta att priserna för boende äro behagligt låga i April. Arne |
|
|||
|
|||
Tack Ramses o Arne för era svar.
Självklart är jag införstådd med att ingen vet vilket väder eller temp. som komma skall, och det jag undrar är om man kan tro och hoppas på att sitta på en solig balkong och blicka ut över havet utan att frysa!? Är inte alls intresserad av poolhäng utan endast av att få tina upp min frusna själ /Emma |
|
||||
|
||||
Ja, far då i förvissning om att du få en fin resa till Grekland!
Arne |
|
|||
|
|||
Är du nöjd med svenskt (norrländskt) sommarväder kommer du att uppskatta dagstemperaturen i grekisk sol. Nätterna och morgnarna kan vara svala, men senare på förmiddagen kan du sitta på altanen/balkongen och njuta. Detta gäller åtminstone den södra sidan av Kreta, men duger säkert även för den övriga arkipelagen. Sitt inte bara still, vandra, kolla in växter och djur, besök muséer och möt grekerna på kaféer och tavernor gärna i de små byarna. Njut och återvänd stärkt till kropp och själ.
Lycka till / Jannis |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
||||
|
||||
Har du funnit någon resa? Blir det till att åka i april? Till vilken ö kommer du åka till? Åker du ensam?
|
|
|