Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-19, 11:53
MalinThonyNova MalinThonyNova är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Karpathos Village Apollo Augusti 2013

Heeej

Så var det då dags igen att kära ner sig i Greklandsbilder på google och sukta efter varma vindar och fetaost!! Den här gången är vi nyfikna på Karpathos. Dels för att det verkar vara en lite mindre mysig ö och inte fullt så turistexploaterat. Dels för att vi hittat en resa till ett riktigt bra pris på apollo!! Då undrar jag såklart hur det kan vara så mycket billigare? Ngn som bott på Karpathos Village? resan går 25 augusti, är det väldigt blåsigt där då?? har hört lite om starka vindar där. Hur långt från närmsta minimarket ligger hotellet? tänker på frukostinköp och sådär. Vi hade tänkt hyra bil och så. GE MIG ALL INFO NI HAR! inget bokat ännu.

Mvh Malin

p.s vi åker 2 vuxna och 2 barn (då 9 och 3 år)
Svara med citat
Gammal 2013-02-19, 12:40
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Karpathos Village Apollo Augusti 2013

Karpathos er et godt valg sent i august! Noen dager blåser det, og andre dager er det stille. Men vinden gjør bare godt når det er varmt!
Karpathos Village ligger ca 15 min. gange fra byen. Men det er flere tavernaer og også Mini-market like ved. Og fin strand på andre siden av veien. (Veien er ganske trafikert, og de kjører fort der, så pass godt på barna!)

Og til musikktavernaen Pelagos er det bare ca 10 min. å gå.
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 05:25

Tack för svar Det låter ju som ett bra val då alltså. Ingen mer som har ngn info om hotellet? Ön i övrigt, tips, tavernor och sådär?
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 10:52
malle_ts avatar
malle_t malle_t är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Hej och grattis till ett bra val av resa!

Vi var på Karpathos 2010 i slutet av maj, början på juni. Vädret var kanon och temperaturen runt 25-28 grader i luften och ca. 20-22 grader i havet. Vi möttes av hårda vindar redan när vi klev av flygplanet men det var SÅÅ SKÖNT. Vindarna var ljumna och inte alls jobbiga.

Vi bodde i Amopi men hyrde bil redan första dagen vi kom dit för att kunna åka runt på ön och utforska det mesta. Jag var vid den här resan gravid så det passade oss utmärkt att ha en bil när jag ändå inte drack någon alkohol. Det var jag, min sambo och vår då 2 åriga son som åkte. Jag stör mig själv på att jag har så fruktansvärt dåligt minne över vad olika byar, restauranger och stränder heter, men det finns säkert andra här på forumet som vet. Hur som helst så åkte vi iväg med bilen varje dag till olika stränder och det var lätt att hitta och stället vi hyrde bilen på tipsade om olika stränder och gav oss en bra karta över ön. Vi kan varmt rekommendera stranden APELLA och KYRA PANAGIA. Hit kan du ta dig själv med bil eller moppe men man kan även åka båtvägen. Vi tog även bilen till Lefkos och där var stranden långgrund med fin sand som passade vår son utmärkt.

Vi åkte nästan varje dag in till Karpathos stad, eller Pigadia som dom säger "därbortevi" för att handla på supermarket och gå i dom mysiga gränderna. Vi åt på flera olika ställen men som sagt, MINNET
I Amopi finns en restaurang som heter "Four Seasons" och där bara MÅSTE ni äta. Jag har helt ärligt talat aldrig ätit godare grekist mat än vad som serveras där. Det vattnas i munnen bara jag tänker på det.

Jag har några bilder från Karpathos i mitt album som ni kan kika på. Ställ gärna flera frågor också så ska vi se om jag kan svara på dom.
Jo, en sak till! köp med er HONUNG hem för godare honung än den från Karpathos är nog svår att hitta...
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 12:41
Niaass avatar

Jeg kjenner ikke til hotellet annet enn at jeg vet hvor det er.
Men ellers er jeg godt kjent på øya!
En tur til Olymbos må dere ta! Det er en fjell-landsby nord på øya. Gå innover i byen, forbi hovedgaten med ivrige salgsdamer og se på utsikten på andre siden. Gå på kryss og tvers gjennom byen. Det er herlig. De eldste kvinnene bruker sine flotte folkedrakter til hverdags hele året. Ta båten, buss eller lei bil dit!

Det er mange bra spisesteder i Pigadia, To Ellinikon (litt forbi "bargaten") er alltid bra, brukes mye av innbyggerene selv, og er et av de få som har åpent hele året. Elea har god mat, ligger rett overfor bargaten. I havnen er det flere koselige steder, bl.a. Mesogios, mye god meze der. Og selvsagt Pelagos på vei mot byen, der er det alltid godt å være!

Av strendene synes jeg Apella er den vakreste, men Lefkos og Ammopi er mest barnevennlig. Bystranden nærmest byen er også bra og barnevennlig, og der må man selvsagt spise lunch på Seaside, drevet av norske Anne og Vasilis!

Jeg skriver en blogg fra øya: http://mingreskeoy.blogspot.no/

Senast redigerad av Niaas den 2013-02-22 klockan 12:58.
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 13:35
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av MalinThonyNova Visa inlägg
Ön i övrigt, tips, tavernor och sådär?
Det finns hur mycket som helst om du dels läser i det här forumet; bläddra tillbaka några sidor och läs allt som har skrivits , dels läser resebreven som har skrivits från Karpathos. Det lättaste sättet att hitta dem är att gå in under "Snabbval resmål" överst på denna sidan, klicka på Karpathos och sedan scrolla längst ner på sidan, så hittar du under "Mer om Karpathos" en länk till resebreven från 2003 och framåt.

Några tavernor utöver de som redan har nämnts här:

Mike's i Ulof Palmes gränd, där jag rekommenderar dig att prova någon av dagens special.
Elea till höger i början av krimskramsgatan om du går uppåt med fontänen i ryggen. Deras saganaki me meli är himmelsk, bland mycket annat.
Litet längre upp längs samma gata, alldeles i hörnet, hittar du Tis Erasmias där man äter gyros och souvlaki.
I vala (H bala) ser inte mycket ut för världen där det ligger inklämt längs stora gatan, men där hittar du mycket god, traditonell mat.
Taverna Klimataria i byn Volada är värd en omväg för deras cheeseballs.
Närmare där ni kommer att bo hittar ni El Greco. Mycket bra. Jag missar aldrig att äta deras gratinerade lamm i ugn.
Och om ni hyr bil rekommenderas ett besök på Taverna Under the Trees
längs vägen norrut efter Finiki.

Mer finns i resebreven. Själv siktar jag på en längre vistelse i sommar, om hälsan håller.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 13:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Förlåt Nina, jag såg nu att du redan har nämnt Elea. Men den förtjänar att nämnas en gång till.

Karin
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 13:46
Niaass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Förlåt Nina, jag såg nu att du redan har nämnt Elea. Men den förtjänar att nämnas en gång till.

Karin
Helt fint, det! :-)
Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 19:30
Ören Ören är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Vi har besökt ön 4 gånger men vi har bott på 4 olika hotell senast 2012 bodde vi i slutet av Aug vi på Karpathos Village. Läget på Hotellet toppen om ni går lite längre från staden kommer till Akti Beach ca (200m) fin strandbar och trevlig personal. Närmare staden (ca300m) finns det supermarket som har ett litet sortiment men om ni går in till staden finns större affärer att handla på. Hotellet är helt ok litet och gemytligt, trevlig personal och bra läge. Biluthyrnig tvärs över gatan. Det enda som störde oss var ett stort Italienskt hotell på andra sidan vägen som hade sina underhållningskvällar till ca 24.00. Romantica är även ett bra hotell som vi bott på. Jag och min fru längtar alltid till Karpathos men i år blir det Parga för oss.
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 21:43

Tack för svaren!! Har inte varit inne här på evigheter. datorn pajade och tyckte det var för jobbigt att kolla från smartphonen. Karpathos och Karpathos Village är iaf bokat sen en tid tillbaka. Vi fick med oss en familj till, fina vänner som också blev sugna :-) Ska bli så himla härligt!! 143 dagar kvar dock... :-P
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 06:01

Standard Karpathos Village Apollo Augusti 2013

55 dagar kvar Tiden rullar på. Ingen ny info om Karpathos Village? Någon som varit där denna säsongen och vill dela med sig om diverse info?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.