|
|
||||
|
||||
Vårtecken
Idag såg jag de första snödropparna och de första vintergäcken, och jag såg och hörde första gässen flyga västerut. Härligt!
Är det någon av er andra som har sett några vårtecken? |
|
||||
|
||||
Sv: Vårtecken
I veckan var vi ute och lyssnade på ugglor. Vi hörde Berguv, Kattuggla och Sparvuggla. Härliga vårtecken tycker vi.
Tobbe |
|
||||
|
||||
Har vare sig hört eller sett någon av dem - någonsin, så det vårtecknet skulle jag gärna vilja ha.
|
|
|||
|
|||
Härliga vårbilder!
Vårtecken, ja dagarna har ju blivit längre och ljusare och lyssna på takdropp känns vårlikt! Men vintern är ju inte slut än, så inte vågar man tro på att våren kommit riktigt än!... |
|
||||
|
||||
Jag tror att den är här - i alla fall just här - för att stanna.
|
|
|||
|
|||
Ja, det beror ju på vart i landet man bor, ju längre söderut desto tidigare vår!
Det viktigaste är ändå att det går åt rätt håll..... |
|
||||
|
||||
Vår och Vår? Här i Umeå har vi hela dagen haft snöstorm med minus sju grader. SMHI har för området utfärdat klass-2 varning. Det har sedan i morse fallit dryga tre decimeter snö.
Vi får glädjas åt att vår resa till Prag nu bara är tvenne veckor bort. Vi må möta våren i Prag. Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
Här i Kalamaki är det vår ,f-n vet om det inte är sommar vissa dagar då vi kan dricka kaffe ute på morgonen vid halvnio tiden endast iklädda t.shirt o något annat.idag var vi på lördagsmarknaden .satt ute och drack kaffe.F.övrigt gör katterna de som de gör i mars ,duvorna flyger fram o. åter ,koltrastarna sjunger,en del hundar ylar ,andra skäller hela dagarna o. nätterna också inga Greker bryr sig,det verkar som de inte hör hundarna, vi är på väg åt det hållet också efter 5 månader här.I övrigt längtar jag till Sv. vår o. sommar
|
|
||||
|
||||
Mandel- och aprikosträd blommar, har sett sädesärlor och bofinkar.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Snöstorm avslutar en vecka då vi haft värmerekord med upp till 10 plusgrader efter norrlandskusten och flera varma dagar och nätter. Nu är vi tillbaka till ordningen efter en osedvanligt varm vecka.
Eva |
|
|||
|
|||
Här på västkusten känns våren i luften. Solen skiner i dag med bara lite snö kvar.
seaside |
|
||||
|
||||
Nä, inga vårtecken hos mig här på landet. Men visst har det blivit ljusare och det är väldigt skönt för en som mig som inte gillar vintermörkret. Efter en varm vecka har det blivit kallt igen.
Och nu kan man äntligen åka skidor på isen! / Anne |
|
||||
|
||||
Äntligen är vi inne i mars månad, har verkligen längtat i januari och februari!
Snödroppar och vintergäck har vi sett ett par veckor redan och många andra vårlökar tittar upp sakta men säkert. Mina tacksamma julrosor som började blomma i december som de alltid gör, har kämpat tappert under frost och snö och dykt upp så snart temperaturen var mer human och isär om solen också hjälpte till. Nu blommar de riktigt flitigt igen och jag gläder mig över dem varje dag - en blomma jag verkligen kan rekommendera att plantera vid något lämpligt ställe för att njuta av hela vintern mer eller mindre. Ett vårtecken tror jag vi såg häromdagen. Jag är absolut ingen fågelkännare, men blev fascinerad av en hel här av skrikande fåglar med en "krona" på huvudet och en mycket bred stjärt. De flög ganska lågt och satte sig i ett par mindre träd, mycket livliga. Ni fågelskådare: Kan det ha varit härfågel? Är de ovanliga på våra breddgrader? Jag minns inte att ha sett dessa fåglar tidigare. |
|
||||
|
||||
Jag köper alltid julrosor någon gång under vintern och har på matbordet. Tyvärr trivs de inte så bra i våra varma rum så har man en kallare förvaringsplats under natten så står de längre. Underbart att ha i en trädgård men de klarar inte klimatet i norra Sverige.
Några vårtecken har vi inte här men vårvintertecken ser vi skyn och många passar på att åka skidor på sjön och skridskor när banan plogas upp. Andra vårvintertecken brukar vara de pimpeltävlingar som dyker upp på olika ställen i länet och samiska veckan som inleddes igår och avslutas nästa helg med samisk marknad på Gammlia. Eva |
|
||||
|
||||
Här regnar det så infernaliskt, ni som bara sett varma Grekland skulle inte tro era sinnen. 17 grader inne som ute. Men vårtecken finns , man börjar öppna tavernor i turistområdena, man börjar med underhållet av serveringar och byggnader, det målas och fejas och städas. Parad på stan kommande torsdag , då brukar det vid fint väder bli fullt på alla kaféer och man tar på sig vårliga kläder.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Nej, det var säkert inga härfåglar jag såg. Huvudprydnaden på "mina" fåglar var mer som en toffs, ganska prydlig sådan, (härfågeln på din bild har ju en hel borste). Jag tyckte inte heller att "mina" fåglar var lika slanka som härfågeln på din bild.
Det som jag la mest märke till var den breda, livliga stjärten (fjädrarna) och det enorma "oväsen" de förde. Vad tror du om sidensvansen, kan det ha varit dem jag såg på den här årstiden? |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Tack Janne, jag tror det har varit sidensvans. På en av bilderna var svansen ganska bred.
Mycket livliga var de i alla fall! För övrigt tror jag på att våren kommer starkt nu. Massor av sol och härligt ljus har vi och flera behagliga plusgrader. Kanske får vi lite mer vinter, men jag tror på våren nu! I nästa vecka sätter jag ut påskliljor i mina krukor! |
|
||||
|
||||
Då bestämmer vi att det var sidensvans. De är fantastiskt vackra!
|
|
|