|
|
|||
|
|||
Inflygningen till Samos
Jag såg att inflygningen till Samos följer en intressant rutt om man flyger in från väster. Är det mer regel än undantag att inflygningen sker just västerifrån eller landas det även österifrån (från havet mot bergen)?
|
|
||||
|
||||
Sv: Inflygningen till Samos
Tror det beror på vindriktningen..?
|
|
||||
|
||||
Jag har landat på Samos många gånger, och har endast landat från bergen, mot havet.
|
|
||||
|
||||
Av dom 26 landningarna jag gjort är alla från bergen..
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Ja från vänster...
|
|
|||
|
|||
Citat:
Var har du sett detta? Finns det någon film att beskåda, ex.vis på Youtube? Jag har faktiskt för några få år sedan landat "från väster". Vi flög in rakt österut och hade Samos stad rakt nedanför till vänster. Så ända bort till Samos östra "kant", 90 graders högersväng och därefter rakt söderut en kort stund. Därefter......(försöker minnas och skriva samtidigt).........en c:a 180 graders krävande sväng så vi nästan hade planets nos rakt emot Pythagorion och ytterligare en nästan 90 graders sväng nu västerut och landning mot bergen, så att säga. Trafikflyg strävar alltid efter att landa i motvind. Det hjälper om inte annat, att bromsa den i och för sig väldigt låga hastighet planet har vid en normal landning. Medvind under landning kan innebära stora problem, särskilt om vinden är byig. Ska man prata om flygplans risker så är landning mer riskabelt än starter. / Hasse |
|
|||
|
|||
Vi satt i somras på en liten restaurang med utsikt över hela landningsbanan, vår dotter med vän skulle flyga hem. Det var väldigt blåsigt den här dagen.. Helt plötsligt fick ett ankommande flyg som gick ner "vanliga" hållet (från berget med nosen mot Turkiet) dra på och gå upp igen. Efter en ganska lång stund kom det tillbaka från öster och landade på andra hållet. Man blev lite nervös som förälder då men de resterande starterna och landningarna den dagen utfördes "bakvänt". Alltså startade de mot bergen. Såg väldigt imponerande av. Dagen efter var ordningen återställd..
|
|
|||
|
|||
Söker man "Samos landing" på youtube dyker det upp ett par snuttar, t.ex: http://www.youtube.com/watch?v=XXzPTE9pdCQ
Skulle vara kul att testa i flygsimulator någon gång. |
|
|||
|
|||
Citat:
Mmmm, jag har tittat på denna magnifika snutt men hittar du en där det landas från "mitt" håll så lägg ut även den / Hasse |
|
|||
|
|||
Var på Samos 94, vi landade från havet och så skedde hela veckan med de få plan som landade! Har foto där man står på en bro med flygplan på väg in för landning! Minns att jag såg Kouros Bay, hotellet vi bodde på både vid landning och när vi lämnade Samos!!
|
|
|||
|
|||
Här är en 2-minutare där ett icke trafikflygplan landar från havet !
http://www.youtube.com/watch?v=SFIA4rmDYbc / Hasse |
|
|||
|
|||
Här är en 13-minutare jag först trodde var samma inflygningsrutt som jag varit med om, dvs. landning från havet. Vackra vyer hela tiden men det blev landning MOT havet
http://www.youtube.com/watch?v=4Uw2uyclpcI / Hasse |
|
|||
|
|||
Håll till godo med en riktigt fin kortis från en vinkel man kanske inte befinner sig i särskilt ofta.
http://www.youtube.com/watch?v=DffJHzr3uSU / Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Det var inte jag som filmade den landningen........... / Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Vi såg ormörn nära flygplatsen i höstas. Mäktigt!
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Förresten. Typ. Eller hur.
Samos är en ö. Landning skerr alltid från havet... All landning på Samos sker från väster eller från öster, ganska exakt faktiskt. Och från havet. Det finns bara en banapå Samos... Så kan det gå om man använder oklara begrepp - använd vädersträck på Kalimera hädanefter gott folk! Annars blir det subjektivt och missuppfattningen är ett faktum! Allt ovan är skämtsamt formulerat och bör därför inte missuppfattas, eller tas på allvar |
|
|