|
|
||||
|
||||
Inhemskt vin?
Hej på er!
Finns det något vin som tillverkas på Kreta? Vill gärna gynna Kretsianerna när vi åker dit i maj. Vi föredrar rött vin, men vitt är helt okej det också. Vet sedan innan att Mythos är ett riktigt gott öl |
|
||||
|
||||
Sv: Inhemskt vin?
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Hej!
Vet inte om namnet på några viner men undrar över öl? Finns det bågra goda grekiska öl som inte är uppköpta? |
|
|||
|
|||
Hej!
Det finns ett kretensiskt vin som heter Kretikos, som är vanligt och lätt att få tag på. Finns både rött och vitt och båda är bra tycker jag. Det brukar finnas att köpa både på supermarkets och på tavernor. Finns även på svenska Systembolaget. Har även lyckats få riktigt gott "husets vin" på någon taverna. Det är ju en större chansning, men kan vara värt att prova. /Göran |
|
||||
|
||||
Det produceras mycket goda viner runt Archanes som ligger söder om Heraklion. Håll utkik efter vinproducenter som Minos Wines, Peza Union och Boutari Wines.
Gillar du retsina hittar du fler olika märken från Kreta. Om du beställer husets vin betyder det sällan att det är just husets vin. Det kan vara från Kreta, men det kan lika gärna vara från Rumänien, eller något annat land. För den skulle behöver det inte vara dåligt. När det gäller öl så tycker jag att Craft och bäst. Det är ett mikrobryggeri i Aten som producerar olika typer av öl, alla är lika goda. |
|
|||
|
|||
Glöm inte Retsina ,Vitt vin retsinerat, kådsmak ,Det bästa enl mitt förmenande är Retsina Chanion.Sedan har Lidl i Apostoli många goda röda viner fr Grekland.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Just på Kreta verkar finnas två mikrobryggerier; Brinks någonstans i närheten av Rethymnon och Cretan Beer i Zounaki utanför Chania. Annars finns här en lista över samtliga grekiska bryggerier, allt från de som ägs av de stora internationella jättarna till små mikrobryggerier. /kimmen |
|
||||
|
||||
Kreta har flere vingårder.
http://www.winesofcrete.gr/cretewines/en/home.html Se under "Wineries". Vet ikke hvor på Kreta du skal? I Chania området har du "Dourakis Winery" og "Manousakis Winery" Kretisk vin selges også flere steder i Chania by. /Morten |
|
||||
|
||||
Ojdå, och jag som trodde att Mythos var ett grekiskt öl :-/
Tack alla för tips! Länken till vingårdarna var fin! Vad kul att det finns vinproduktion på ön! Då ska vi definitivt gynna denna under vårt besök. Tyvärr är jag inte särskilt förtjust i Retsina, vill minnas att jag drack det nån gång i ungdomens dagar och att det s.a.s blev lite "to much" ;-) Jag ska till Agii Apostoli och vi kommer att hyra bil 1-2 dagar, så då ska vi definitivt besöka ett "winery". Vi är också sugna på att besöka Milia, för att uppleva maten och tystnaden. |
|
||||
|
||||
Vad roligt att ni vill värna om grekiska produkter. Jag brukar också försöka tänka så och exempelvis välja att handla i lokala butiker och i mindre affärer än de stora utländska kedjorna. Om det finns ekologiska produkter eller småskalig verksamhet prioriterar jag det nästan alltid på min semester.
Ett bsök hos den lilla grönsakhandlaren, slakteributiken, bagaren är dessutom nästan alltid en upplevelse i sig. Eva |
|
||||
|
||||
Precis min tanke Eva, gynna det lokala utbudet i första hand. Jag fick mig en tankeställare förra året när vi var i Agia Marina, då vi fick möta en hel del frustration över det ekonomiska läget och Kretsianer som var oerhört uppgivna och upprörda över de som tar sig till Kreta under turistsäsongen och erbjuder diverse varor och tjänster utan att betala skatt och sociala avgifter och på så sätt bidra till att bygga upp ekonomin. Vi har alla ett ansvar.
|
|
||||
|
||||
Du skall så klart prova det "riktiga" vinet som kommer direkt från tunnan, det passar, tycker jag, bäst till den hemlagade maten(som är bäst) på Kreta.
Vinet skall ha färg som sherry och helst vara 3 år och äldre. Det finns många olika tappningar men hittar du det rätta kommer du att förstå vad jag menar. Jamas! lars Kriti sin kardia mou |
|
||||
|
||||
Jag håller helt och fullt med Lars i detta om viner... och jag har simmat djupt i tunnan!
Vinet ska vara mörkt och nästan brunt.. lite åt Mavro Daphne hållet. Det ska ha mycket smak och är oftast ganska alkoholstarkt. Sedan finns det rävgifter från dunk som de kallar husets-vin men de är ganska snabbt avslöjade. Man bör dricka mycket vatten i samband med detta dels för att rensa munnen plus att inte häva i sig för många promille. Denna typ av viner passar bäst till det som "mama" kokat ihop själv, d.v.s lamm i ugnen eller liknande. Detta är inga viner man tar med sig på flaska hem, utan de ska drickas på plats och i rätt miljö... De allra godaste får man oftast i de små byarna utanför allfartsvägarna. De är i regel hemtrampade och tillverkade med kärlek till lukt och smak. Inga industriprodukter med andra ord! Sedan finns det en uppsjö av andra buteljerade lokala viner, men jag föredrar det som kommer direkt ur en tunna... /Ulf |
|
||||
|
||||
Ulf jag börjar misstänka att du pratar om de vinner jag i smyg brukar hälla ut i grusgången eller rabatten.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Har kvar en flaska med detta vin som redan vid buteljeringen 1994 var 13 år gammat. Färgen var som mörk sherry, smaken och styrkan angenäm på min ära. Fottrampad enligt konsten alla regler och välsignad av min gode vän och bypräst Konstantinos, som dessvärre inte längre finns bland oss. Varje gång jag kollar vinkällaren undrar jag hur detta vin kommer att smaka. Flaskan skall öppnas 2014. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Själv så har jag en plastflaska med honungsraki som jag köpte i somras ståendes i kylen, den tas fram då och då, självklart efter maten.
Den köpte jag när vi var ute på en färd med turisttågen, så det är väl mest bara en souvenir, men en trevlig sådan och bryggeriet var väldigt mysigt. |
|
||||
|
||||
Goda dagar kan ansamlas som solskenet i druvan,
trampas och buteljeras samt lagras tills det är moget och kan läppjas i lugn och ro framför brasan. Om resenären har en god årgång behöver han inte mer besvära sig med att vandra - de gyllne ögonblicken kan fås att glöda i glaset när som helst. FREYA STARK (1893 - 1993) UR PERSEUS IN THE WIND Simetra - som inte förstår något om tjusningen med vin och därför inte dricker denna dryck... men en kall öl är alltid gott! |
|
||||
|
||||
Stanna till vid den lilla minimarketen invid piren i Kalamaki och be om en 5 liters dunk av husets röda, det går an att provsmaka innan Jag köper allt mitt vin därifrån sedan snart ett år, precis som ett flertalet tavernor i Chania. Vinet är hemtrampat, rödbrunt och starkt, lagrat på träfat med den karakteristiska bismaken av Metaxa, tillverkat av ägarna till butiken (Manolis och Athanai) och kostar ynka €8. Man kan om så önskas även köpa vitt vin och raki av toppkvalité. 5 liter raki kostar ca €16.
//Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Uffe, du skriver så inspirerande och drömmande. Tack för det!
Birgitta, som drömmer om Kreta med 16 dar kvar. |
|
|