|
|
||||
|
||||
Chania, köpa musik
Eftersom jag ska till Nea Chora/Chania nu i maj har jag tänkt mig att det skulle kunna vara kul att köpa lite grekisk musik, alltså cd:n som är lätt att ta med sig hem, frågan är: finns det någon butik i Chania som är bra och som kan rekommenderas?
/ Anne |
|
||||
|
||||
Sv: Chania, köpa musik
Gå lädergatan ut, från Halidon sett, och strax innan den lilla kiosken har du en stor musikbutik på höger hand. Om du inte är på jakt efter något speciellt kan jag rekommendera en CD med Manolakakis, Mixalis Tzouganakis eller Kontaros. Alla "lokala" förmågor som spelar äkta Kretensisk musik.
//Kikh |
|
||||
|
||||
Jag tackar!
/ Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Hej
Mixalis Tzouganakis och Georgos Dalaras var jag och njöt till i Uppsala för 3 år sedan. Vilken njutning det var när Mixalis kom loss . Lolis |
|
||||
|
||||
Så kul att fler än jag uppskattar hans framträdande! Jag är inte mycket för live-musik i normala fall, men honom SKA jag se! I höstas hade jag förmånen att få se Andreas Manolarakis live i Therissos och jag är nu mer en äkta Kretensisk säckpipe-groupie! Lyssna på honom om du har möjlighet!https://www.youtube.com/watch?v=59-Mz0gLXMo
//Kikh Senast redigerad av Kikh den 2013-05-01 klockan 21:22. Anledning: Hittade länk till musik |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Killen i den "stora musikbutiken" är trevlig och väldigt hjälpsam. Vi letade efter en speciell musikant och han hade EN cd som han plockade fram. Och som Kickie säger spelar dom fin musik i butiken och inte för högt.
Dit kommer vi att gå fler gånger. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Jag älskar JUKE BOX music store och har handlat CD-skivor där vid all mina Kretaresor. Senast i april i år då jag handlade både en Kotsiras-skiva och en Alexiou. (fast den senare var för jazzig i stilen så den blir inte så ofta spelad)
När jag var på dagsbesök i Paleochora 2002 och 2003 fanns en liten souvenirbod som även sålde CD-skivor och båda gångerna köpte jag musik där. Xainides och Stamatis Spanoudakis. Den affären har jag dock inte sett vid senare besök. Lissi - som tror att det snart inte kommer att finnas så många CD-affärer kvar! |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
||||
|
||||
Idag bar jag upp cirka tusen CD-skivor för vinden där de kommer att samla damm tillsammans med mina gamla LP-skivor. Min mycket fina musikanläggning gav jag bort förra veckan. Nu är det Sonos som gäller. Tråkigt, men sådan är utvecklingen.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Personligen köper jag fortfarande gärna dessa "plastbitar". Spotify i all ära, men det är trevligt att köpa med sig någonting fysiskt när man är i Grekland t.ex. Det handlar ju om lite annat också än bara på vilket sätt man lyssnar på musik i ren teknisk mening. Jag stöder ju gärna butiken och artisten och det har jag för mig att jag gör bättre om jag köper en CD än att jag använder Spotify. Så jag hoppas att både CD:n och musikaffärerna ska finnas kvar trots att jag inte har något emot att tekniken går framåt. / Anne |
|
||||
|
||||
CD-skivorna saknar jag inte alls, däremot kan jag sakna LP-skivorna ibland. Kommer ihåg känslan, när man köpt ett nytt album och spelade plattan. Bara feelingen att sätta ned pickupen och höra musiken (oftast) för första gången. Sen läste man texterna på "skivskyddet" och beundrade bilderna i konvulutet. Ofta stod där en massa fakta om artisten och ibland var där även en poster med.
Glömmer aldrig den gången, jag köpte en Lundellskiva och upptäckte att A-sidan var pressad på bägge sidor. Jag bytte den, trots att jag visste att jag förmodligen satt på en dyrgrip, men på den tiden var man fattig och B-sidan ville man allt höra direkt.. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
|||
|
|||
Ni som har Lp skivor har ni jämfört samma inspelning på Cd .En del säger att dynamiken är bättre på Lp skivan .Har lyssnat en del på Radio Lidingö med Gert Palmkrantz o co med g.a inspelningar som har en närvarokänsla som man sällan hör annars,progr. heter f.övr .Happy Jazz.Detta liknar kanske den g:a debatten rörförstärkare kontra transistor .Men vore roligt om någon hade åsikter.Hälsn från Kreta där vi fortfarande badar + 23 r i vattnet idag .Jan.
|
|
|||
|
|||
Tog mig för att räkna mina grekiska LP-skivor nu. Det var 178 stycken. Jag lyssnar fortfarande på dem och ljudet är finfint.
|
|
||||
|
||||
Om jag ångrar mig, vilket jag inte tror, så är det bara att gå upp på vinden och hämta skivorna igen, och köpa en ny musikanläggning.
Citat:
Citat:
LP-försäljningen ökar faktiskt, och det är kul tycker jag. Citat:
Jisses, det var många LP det! Jag har ett fåtal grekiska LP, mest Dalaras. Mina grekiska CD-skivor har jag mestadels köpt på Nostos som ligger i Fira på Santorini, och på Jukebox i Chania. Mycket bra affärer! |
|
||||
|
||||
Citat:
//Kikh |
|
|