Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-26, 13:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Hemma igen från Skopelos

Ännu en för mej ny grekisk ö. Som även den gav klar mersmak.Jag var lite rädd för att Mamma Mia-filmen skulle ha satt för stora spår, menhade jag inte innan vetat om att den filmen spelats in där hade jag knappastvetat det nu heller (en vägskylt och en turbåt var allt jag märkte angåendedetta).

Planet från Göteborg landade 20 minuter före utsatt tid,vilket gjorde att man kände sej säker på att hinna med eftermiddagsbåten 50minuter senare. Den minst sagt sega bagagehanteringen gjorde dock att det varmed nöd och näppe vi, som tack och lov åkte ”på egen hand”, hann (fyra minutertillgodo). Väl framme i Skopelos hämtade Vaso från Vardiola upp oss i hamnenoch skjutsade oss upp till boendet. Och där motsvarade verkligen utsikten allaförväntningar man fått efter att ha läst flera inlägg här på forumet. Vi varhelt ensamma på Vardiola hela veckan, så att man i princip delade balkongen medgrannlägenheten störde inte alls (en hantverkare var f.ö. där och tog mått påbalkongen, detta för att man veckan efter vår vistelse skulle sätta upp enavgränsningsvägg mellan balkongdelarna). Lägenheten var överhuvudtaget extremtprisvärd. Ett separat kök och en liten uteplats åt andra sidan (perfekt förfrukost, när förmiddagssolen gassade på balkongen åt hamnsidan till). Duschdraperisaknades, men det är ju inget direkt ovanligt därnere. Mamma i familjen bjödoss på hemmagjord ostpaj och plommonsylt (speciellt sylten var utsökt!). Alltsåett boende som helt klart kan rekommenderas (om man nu inte har svårt att gå ibackarna och gränderna upp och ner förstås).

Två vespadagar blev det. På sprillans ny Honda 125cc, hyrdhos Magic (rekommenderas!). Första turen upp mot Glossa via den sprillansnylagda (1-2 månader sen) asfaltsvägen över Karya till Elios/Neo Klima. Finfinavyer ner mot västra kusten och även på vägen tillbaka mot Chora via Stafilos. Envälsmakande lunch på Agnanti i Glossa blev det, med minst sagt hyfsad utsiktfrån den lilla uteplatsen. Den andra turen gick också till Glossa, via vägenmot Agnontas. Lunch intogs på fiskrestaurangen Flisvos i Loutraki, sen en turtill ”bröllopskyrkan” Agios Ioannis sto Kastri. Skitkul vespaväg dit och ettväldigt speciellt ställe var det ju (och tack och lov inga Mamma Mia-skyltarnär man väl var framme). På tillbakavägen längs västra sidan av ön stannade vitill i Elios och tog oss därifrån till fots bort till den i Kalimeras e-guiderekommenderade paradisstranden Hovolos. En av de bästa stränder jag varit påöverhuvudtaget - helt fantastisk!

Vandringar blev det två dagar. En från Chora till Agnontasoch tillbaka. Jättemysig litet fiskeläge är ju Agnontas och Amsteln på en av tavernornadär satt ju som en smäck efter ett par timmars vandring. Även kalamarin (på FÄRSKbläckfisk) var en klar höjdare. Lite halvtråkig väg tillbaka (mestadels grus-och asfaltsväg) och i början klart jobbig uppför den branta backen frånAgnontas. Den andra vandringen blev en heldagstur till det lilla klostret MoniTaxiarchon, via Sotiros på ditvägen och tre av de andra klostren ovanför Chora påtillbakavägen. En liten miss i vägvalet gjorde att jag även oavsiktligt tog mej upp till två av bergstopparna väster omslutmålet. Väl framme vid Moni Taxiarchon intogs medhavd lunch på en bänk innepå det lilla övergivna klosterområdet. Pastoral skulle man nästan kunnabeskriva stämningen som där och då. Klart fascinerande! Vägvalsmissen beroddepå att det fanns tre olika varianter av vägbeskrivning. Dels den skyltade (T1,T2, etc.), dels den på Terrain Maps (givetvis inte samma numrering) och delsden i Heather Parsons hikingbok. Vad jag upplevde så stämde ingen av domöverens med någon av dom andra helt och hållet. Den senare, hikingboken, tycktejag överhuvudtaget var lite av en besvikelse. Ingen speicellt utförlig vägbeskrivningoch snålt med tidsangivelser (man visste ofta inte om en beskriven plats skullekomma efter ett par minuter eller efter en kvart). Nu gick vi ju bara tvåvandringar, kanske är de andra rutterna i boken bättre beskrivna? En stornackdel med den senare (kloster-)vandringen var annars alla dessa spindelnätsom fanns uppspända över stigarna, i lagom huvudhöjd. Ibland var det inte ensen meter mellan näten. Och även om jag inte direkt har nån fobi angående dessadjur, så ville man ju inte ha de ofta groteskt stora spindlarna på sej. Alltsåvar man tvungen att långa stunder koncentrera sej på att, med lämpligt redskap(dvs en lång gren eller pinne) , hugga sej fram längs stigarna. Vilket jugjorde att man missade lite av upplevelsen som själva vandringen och de fina omgivningarna. Det var t.o.m. värre än på vissa ställenpå Andros…

Vad gäller maten, så höll den ju överlag mycket hög klass.Svårt att välja bland alla ställen bara. Det enda vi var på flera (två) gångervar det med de rödvita dukarna en bit bort till vänster (när man kommer avbåten) längs hamnpromenaden. Har tyvärr glömt namnet (mitt minne är bra menkort), men om dom inte har bytt dukar på borden så borde det inte vara någraproblem att hitta. Y Platanos inne under det stora trädet (”gyrostorget”) varen annan höjdare. Deras Mezedes för två var suveränt god och verkade snarare,vad gäller mängden mat, vara anpassad för fyra än för två. De tvårestaurangerna lite längre in i byn vi var på (Annas och Perilovi) höll ocksåhög klass, men prisnivån var där lite högre (och ingen av dom hade vin på karaffheller, bara på flaska, vilket ju genast höjer slutnotan med typ en hundralappi sek).

Vädret var väl sådär när vi var där (8-15 juni). Strålandesol de första tre dagarna, sen lite växlande molnigt/soligt i två dagar, senregn (!) ett halvt dygn, återigen en dag med en hel del moln (typiskt nog sommest när jag var uppe på topparna under den andra vandringen, dvs nada utsiktdärifrån just då), för att sen givetvis avsluta med strålande sol själva hemresedagen.

Slutintrycket är ändå att Skopelos helt klart motsvarade(och till viss del övertfäffade) de rätt högt ställda förväntningarna. Absoluten återvändarö! Blir då troligen en kombination med Alonissos (det lilla vi sågav Skiathos, i samband med taxifärden från flygplatsen till hamnen och promenaden åt motsatta hållet när viskulle flyga hem, gjorde inte att den ön hamnar speciellt högt på min lista…).
Svara med citat
Gammal 2013-06-27, 10:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hemma igen från Skopelos

Tack för en fin berättelse. Ungefär så här upplevde jag också Skopelos. Jag var också trots att jag hört det sägas förvånad över att Mamma Mia effekten inte var så stor. Det hedrar befolkningen att de inte slagit mynt av det. Gärna en ö som jag återvänder till fast då inte under den värsta getingsäsongen som inföll när vi var där.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-06-27, 11:10

Glömde att nämna att vi givetvis gillade själva Skopelos stad väldigt mycket. Helt klart en av de trevligaste grekiska byarna/städerna jag varit i. Mysiga gränder, lugnt men ändå med en massa tavernor, kaféer, moppeuthyrare, etc, att välja på. En klar höjdare, helt enkelt. Enda nackdelen skulle möjligen kunna vara frånvaron av en bra bystrand.
Och visst ska öborna hedras ordentligt för att dom inte har gjort ön till en Mamma Mia-institution.
PS. Jag märkte nu att det blivit nåt knas med radbrytningarna, eller nåt liknande, när jag klistrade in mitt initiala hälsningsinlägg ovan (ord slås i ihop). Tyvärr för sent nu att editera. Verkar dock gå att läsa hjälpligt ändå. DS.
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 16:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Två vespadagar blev det. På sprillans ny Honda 125cc, hyrdhos Magic (rekommenderas!).
Har någon av er mc-körkort? De brukar vara lite kinkiga på Skopelos.

Citat:
och tog oss därifrån till fots bort till den i Kalimeras e-guiderekommenderade paradisstranden Hovolos. En av de bästa stränder jag varit påöverhuvudtaget - helt fantastisk!
Visst är där helt fantastiskt! Var det några andra där?

Citat:
Vad gäller maten, så höll den ju överlag mycket hög klass.
Kul att även ni gillade maten på Skopelos. Jag tror inte att jag har blivit besviken någon gång på Skopelos.

Citat:
Slutintrycket är ändå att Skopelos helt klart motsvarade(och till viss del övertfäffade) de rätt högt ställda förväntningarna. Absoluten återvändarö! Blir då troligen en kombination med Alonissos
Jätteroligt att ni gillade denna fantastiska ö! Kombinera gärna med Alonissos nästa gång, det är också en underbar ö, fast på ett annat sätt.
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 17:05

Vi har MC-kort båda två. Fast dom frågade faktiskt inte om det innan.
Vi var ensamma på Hovolos den tiden vi var där, men precis när vi packat ihop och skulle gå därifrån kom ett par nya gäster dit. Bra tajming, alltså.
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 17:23
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Vi har MC-kort båda två. Fast dom frågade faktiskt inte om det innan. Vi var ensamma på Hovolos den tiden vi var där, men precis när vi packat ihop och skulle gå därifrån kom ett par nya gäster dit. Bra tajming, alltså.
Lustigt att de inte frågade. Jag har fått tjata som en papegoja varje gång vi har varit där.

När vi har varit vid Hovolos har vi varit ensamma, eller så har det varit ett annat par där. Konstigt att inte fler hittar dit.
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 11:10

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När vi har varit vid Hovolos har vi varit ensamma, eller så har det varit ett annat par där. Konstigt att inte fler hittar dit.
Ja, lite konstigt är det ju. Speciellt som stranden ju omnämns även på andra ställen än i din e-guide (kartor, etc.). Att man får anstränga sej liiite för att ta sej dit kan väl kanske spela in. Just när vi var där var det f.ö. strax innan rätt så molningt, dvs inget direkt badväder, vilket ju också kan vara en förklaring förstås (dock blev det, lämpligt nog, soligt just när vi gick dit).

Förresten, en annan sak som slog mej med Skopelos var den extremt rika förekomsten av supermarkets runt Chora (alltså stora affärer, inte minimarkets). Jag räknade till hela fyra stycken. Två inne i själva Chora och två till strax utanför, längs vägen söderut mot Stafilos. Man brukar ju få vara nöjd om det finns EN supermarket på öar av Skopelos storlek...
Svara med citat
Gammal 2013-07-02, 15:45
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ja, lite konstigt är det ju. Speciellt som stranden ju omnämns även på andra ställen än i din e-guide (kartor, etc.). Att man får anstränga sej liiite för att ta sej dit kan väl kanske spela in.
Jag tror att det spelar roll, alla gillar inte gå en liten bit, plus att det inte går att hyra solstolar.
Svara med citat
Gammal 2013-07-02, 16:39

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
plus att det inte går att hyra solstolar.
Precis som om det skulle vara nån nackdel...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:07.