Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-28, 12:33
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Hatar att packa

Jag tycker om att resa, jag tycker om flygplatser, hamnar, nya städer och platser, men jag hatar att packa. Hur ska jag veta vad jag kommer att vilja ha för kläder? Hur ska jag veta vilka böcker jag kommer att vilja läsa? Eller hur många.

Vette 17 varifrån denna aversion mot att packa kommer. Det hjälper inte ens att veta att jag inte kommer att bry mig när jag kommer fram. Vill inte packa, vill inte packa, vill inte packa!

Sarong och värdebälte?

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 12:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Hatar att packa

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vill inte packa, vill inte packa, vill inte packa!
Då är vi två som inte gillar att packa.
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 14:19
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Så olika det kan vara... Jag älskar att packa och tänka och planera vad jag ska och inte ska ta med mig... Det lyckas alltid bli alldeles för mycket saker! Jag börjar flera månader i förväg för då kan jag dra ut på det roliga lite extra... Lycka till med ditt packande!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 14:57
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Tänk...jag älskar också att packa... ...börjar flera månader innan...packa i, packa ur...packa i, packa ur...det blir rätt bra på slutet...

/Ann-Margreth
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 15:20
Ainas avatar

Jag börjar tänka på det två veckor innan, tog fram resväskan två dagar innan för att vara ute i god tid denna gång men börjar motvilligt packa dagen innan. Det blir nog bra till slut.

En väska checkas in för hela familjen. I övrigt handbagage.

Nu en öl för att smälta det hela.

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 16:17
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Hatar också att packa. Inte själva packandet utan planerandet. Maken tror att allt är med om han har ett par shorts, kalsonger, några pikétröjor och badbyxor.....
Men allt det andra? Sladdar, laddare, hygienartiklar, försäkringskort, resekokare m.m. Listan är lång. Är alltid lite orolig när vi låser och åker iväg. Har vi allt nu? Knäppt , för det mesta går att köpa på plats.

I år började jag i god tid. Det var ingen bra idé för sista dagen kom jag inte ihåg vad jag packat förrut, så nästa gång blir det en sista minuten packning.

När man reser hem är det så mycket lättare. Man tömmer bara rummet. Inget att fundera över.

Trevlig resa Aina!

Deia

(Fast i år gick vår resekokare sönder . En klenod som varit på många platser. Vill inte ha en ny...)
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 17:06
Ainas avatar

"Maken tror att allt är med om han har ett par shorts, kalsonger, några pikétröjor och badbyxor....."

Underbart, men i princip har han ju rätt. Bara han inte glömmer biljett, pass, försäkringsbevis och lite annat. Egentligen ojar man sig kanske bara pga resfeber?

En bra packning är för mig när man har användning för allt och inte tänker: "Nästa gång ska jag inte ha med mig så här mycket."

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 17:07
Ainas avatar

Fast det är klart... När man får börja med att tvätta har man kanske med sig för lite?

aina
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 17:35
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

I år vägde vi det vi inte använt. Det vägde 2 kg. Försöker verkligen ha ett mindre bagage . Och ändå tvättade vi upp favoritlinnen m.m.

Pass, biljett och Visa-kort - det är mitt bekymmer .

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 19:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Min nerdete løsning passer kanskje for noen av dere som hater å pakke?

Det begynte slik: mens jeg pakket til en Hellas-tur, skrev jeg ned absolutt alt jeg pakket ned, fra pass og kredittkort til bikini og to par sandaler. Etter hjemkomst strøk jeg ut det jeg ikke hadde brukt, og hadde jeg glemt noe, ville jeg ført det på. Listen sparer jeg på.

Vi innførte også en reiseskuffe som vi la alt som stort sett bare brukes på ferier, alt fra tannbørsteetui og såpekopp, reiseføner, toalettmapper og plast-vinglass til pass, printede billetter, EU-trygdekort etc.

Ved hjelp av denne listen og denne skuffen går det utrolig fort å pakke nå.

For øvrig står også andre ferierelaterte ting på listen, som å avbestille aviser, spørre naboen om å hente posten osv. Jeg vet at når alt på listen er krysset av, er alt som skal være med pakket ned, og alt hjemme er ok.
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 19:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Mycket bra tips Admirala, precis så gör jag också har en speciell reselåda där jag förvarar diverse prylar som endast används vid resor och det är alltid en speciell känsla som infinner sig när jag öppnar den, då kommer ressuget och man känner att nu är det snart dax...härligt!..
Sen har jag en sparad checklista i datorn över allt viktigt som ska packas ner och efter varje resa brukar jag uppdatera den, ibland tar jag bort något som jag ej fått användning för eller lägger till något som jag saknat, mycket praktiskt och bra, då behöver man inte tänka så mycket på vad man ska ta med till nästa resa och det går snabbt att packa!
Speciellt bråttom med att packa ner allt har jag inte, 1-2 dgr tidigast innan avresan.

Sunny
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 20:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi slänger ihop nåt timmar innan vi drar..funkar alltid
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 20:47
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hatar oxå att packa (när jag ska hem från en resa)I år har jag saknat ett decilitermått, får komma ihåg det till nästa resa. + att inte packa ner dessa extra linnen o byxor, tittat efter nu när jag packar inför hemresan på söndag. Hade klarat mig med något mindre.
Irene
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 21:00
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Jag gillar inte heller att packa när jag ska hem från en resa...och...har alltid för mycket med mig... ...märkligt nog så har jag alltid samma kg med mig på ut/hemresa...oavsett en/två veckor... 14 kg...lämnar kvar lite och köper med mig lite...
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Eftersom jag älskar att resa (mår som bäst när hjulen, flyget eller båten rullar under mig) så gillar jag också att packa.

Men ........ jag förmår aldrig att mobilisera kraft eller intresse att starta packningen dagar i förväg. (Endast lite koll på att rätt kläder är tillgängliga i nytvättat skick.)

Nej först när det endast är timmar kvar till avresa förmår jag att dra igång packningen. Men då känns det ju också nästan som att resan börjar och man får en liten adrenalinkick. Och inga listor och annat jox. Går mest på gammal vana och det brukar funka.

Masse

(Men hunden hatar när vi drar fram resväskorna. Då vet han vad som är på gång och får gamnacke. Och det trots att han har det jättebra med vår dotter när vi är borta.)
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 22:59
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Packa är kul....
Packa gör man när man ska övernatta någon annanstans än hemma.
( hellre Grekland än hos moster )
Har en gammal lista som uppdateras allteftersom man saknar något eller ej använder något.
Bara att pricka av punkt efter punkt.. 20 min.sen är det klart
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 23:32
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Mycket bra tips Admirala, precis så gör jag också har en speciell reselåda där jag förvarar diverse prylar som endast används vid resor och det är alltid en speciell känsla som infinner sig när jag öppnar den, då kommer ressuget och man känner att nu är det snart dax...härligt!..
Sen har jag en sparad checklista i datorn över allt viktigt som ska packas ner och efter varje resa brukar jag uppdatera den, ibland tar jag bort något som jag ej fått användning för eller lägger till något som jag saknat, mycket praktiskt och bra, då behöver man inte tänka så mycket på vad man ska ta med till nästa resa och det går snabbt att packa!
Speciellt bråttom med att packa ner allt har jag inte, 1-2 dgr tidigast innan avresan.

Sunny
Akkurat det samme som meg Ved hjelp av den alltid oppdaterte huskelisten vet jeg at jeg har med meg absolutt alt jeg trenger, og sover godt kvelden før avreisedagen. Herlig å være så helt uten stress før avreise.

Fin beskrivelse av å åpne reiseskuffen! Å se alt oppi den gjør meg også ekstra reiselysten!
Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 23:41
Ainas avatar

Hittade en vandringsguidebok över norra Kykladerna, där bl a TiNos och Syros finns med, så den åkte med.

Någon kom-ihåg-lista skriver vi inte, möjligen på saker som ska köpas. Det mesta återskapas i huvudet och om inte...så köper man en perfekt kniv i järnhandeln på Amorgos. Den åker med varje resa sedan dess! (I incheckningsväskan.) I år även en tunn plastskärbräda från IKEA, eftersom vi hade otur med skärbrädor förra året.

Viktigast att ha med (förutom biljett, pass, kontokort):
skavsårsplåster och migränmedicin - skavsår och huvudvärk kan komma plötsligt!

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 08:30
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Just nu skulle jag ge allt för att få packa om det var till en ny Greklandsresa. Det är dessutom lätt eftersom det är samma saker som åker med år efter år. Värre är packning till en semester i Sverige. Just nu känner jag mig helt rådvill: sandaler eller gummistövlar, jeansjacka eller dunjacka?
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 11:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Att packa numer går lätt och smidigt, då vi ju alltid bara har 2 handbagage. Vi har dock fått börja med att ha en lista på sånt vi alltid ska ha med och som är lätt att glömma annars. Den listan är ovärdelig.Vi började tydligen ta för lätt på packningen och glömde småsaker som korsordstidning och myggjagare och en gång t o m solglasögon. För mig blev det riktigt jobbigt eftersom jag har solglasögon med starka glas då jag är rysligt närsynt.
Fast vi har så lite med oss så har vi ÄNDÅ likförbaskat alltid oanvända kläder med oss hem. Favoritbyxorna och linnen tvättar man alltid upp och det där extra "bra att ha" blir alltid oanvänt.
Nu efter 4 dagar i Girona i Spanien kunde vi t o m ta med 5 helflaskor med vin i handbagaget och min handväska då ju Ryan air inte tillåter mer än ett handbagage i kabinen. Men 10 kg är suveränt!

Jag har dock aldrig saknat något i klädväg trots det minimala bagaget inkluderat en lite hårtork.

Lissi - som avskyr att packa upp!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.