![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Nån annan än chefen måste ju lägga in en bildgåta...
Var är detta? |
|
||||
|
||||
![]()
Limnos?
|
|
|||
|
|||
![]()
Limnos är det inte
|
|
|||
|
|||
![]()
Agathonissi ?!
Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Agathonissi är det inte heller
|
|
|||
|
|||
![]()
Ledtråd: det rimmar på bläckfisk
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Egina - Perdika med sin Camera Obscura?
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Inte för att jag vet om det hjälper något, men här är några bilder till från samma plats:
|
|
||||
|
||||
![]()
Kalamata
|
|
|||
|
|||
![]()
Ni är på rätt spår båda två. Men namnet på platsen RIMMAR alltså på bläckfisk (på ett annat språk än svenska, gissa vilket?). Faktiskt bara första bokstaven som skiljer. Å tar man sen den bokstaven och petar in i ett namn på en annan grekisk ö än den aktuella, så får man namnet på ön också.
Nu blev det väl solklart? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej - det är mulet i dubbel bemärkelse
![]() Fast om man tänker till så kan det vara Kalamaki? Det är ju i de flesta fall stränder, tex på Kreta både utanför Chania och söder om Matala. Sen har vi Kalamaki på Peloponessos kopplat till Kalamata ![]() Kalamaki, södra Kreta vid Kommos får bli min gissning. Jag känner inte till någon arkeologisk koppling till de andra. /Göran Senast redigerad av Göran den 2013-07-15 klockan 14:13. Anledning: Ett nytt försök... |
|
|||
|
|||
![]()
rimmar inte...
|
|
|||
|
|||
![]()
Platsen ligger på aktuell ös nordöstra kust. Om man i stället förflyttar sej till den sydvästra delen, så kan det se ut så här:
eller så här: Å öns namn får man alltså fram om man petar in en ytterligare bokstav i namnet på en annan grekisk ö (tror inte det finns så många varianter på detta sista) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kom på två till som nästan passar: Kassos och Kastos, fast bara nästan. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk längre...
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Kanske Skyros ( Syros + k) TP |
|
|||
|
|||
![]()
Så vi er ved Palamari på Skyros?
|
|
|||
|
|||
![]()
Inte bara kanske - det ÄR Skyros! Bravo!
![]() ![]() ![]() Å k:et man petar in för att från "Syros" komma fram till "Skyros" är alltså den förstabokstav som skiljer "kalamari" från "Palamari" (=den första ledtråden) - helt korrekt, Mr Walker! ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|