Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-28, 15:50
Shakiros avatar
Shakiro Shakiro är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Guld

Framme i Santorini och hotell Atlantis Beach.
Suveränt rum med egen bubbelpool

Blåser rejält så det fick bli poolen idag.

En fråga: Kan ni rekommendera någon speciell guldaffär här på Santorini? Som är seriösa och har bra priser?
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 16:00
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Guld

Det sägs att den enda guldaffären att lita på här är "Nick the Greek". Han är enligt källor den enda som säljer bra 18 karats guld. Han har 2 affärer i Fira.

Ingela
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 21:12
Shakiros avatar
Shakiro Shakiro är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Tusen tack för tipset!
Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 13:55
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Håller med om att "Nick the Greek" ger ett mycket seriöst intryck, men kanske mer tveksamt om jag skulle våga säga att han har "bra priser" ? Upplever hans sortiment som tämligen exklusivt o kanske även MYCKET exklusivt o i internationell prisklass. Föreståndaren/ägaren(?) kommer ibland ut o pratar med mig o senast ville han visa några nyinkomna ringar med små smaragder. Har för mig att den billigaste kostade 37000:-, så det blev ingen affär ... . I Fira kan man inte gå många meter på "Guldgatan" utan att stöta på guld- o juvelaffärer, men det är alltid svårt att bedöma guldkvalitet och prisnivå, då mycket av sortimentet verkar avsett för penningstinna kryssningsturister! Inte många av oss vanliga turister överväger väl att slinka in i någon butik för att spontanhandla tiokarats diamantsolitärer eller andra smycken i mångmiljonklassen...

Senast redigerad av giottoni den 2013-07-30 klockan 14:24.
Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 14:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om man nöjer sig med 14 karat finns det betydligt mer att välja på men för den som är ute efter exklusiva eller moderna smycken av kända designers är nog inte Santorini den bästa platsen att handla på.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 16:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag handlar väldigt sällan smycken av något slag i Grekland längre då allt jag handlat gått sönder väldigt fort, eller tappat pärlor som borde suttit. Nu pratar jag inte "krimskrams" utan sådant som är köpt i guldbutiker till rätt dyrt pris, både på Kalymnos, Kreta, Patmos och Skopelos.De enda köpen som fortfarande håller och är lika fina idag är en ring med både rött och vitt guld som köptes på Lefkas sommaren 1993, samt ett set med örhängen och halskedja i silver med vackra stenar som köptes på Symi 2005.

Jag tycker det är enklare att handla hemma, där man kan reklamera en vara som går sönder. Men det är väl det hela iden bygger på att turister inte kommer tillbaks och klagar

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 11:16
giottonis avatar

Ja, om man söker superlyxiga designersmycken så har Santorini, fr a i Fira, ett mycket stort utbud! Flertalet berömda grekiska smyckesdesigners har valt att förlägga sina butiker/filialer o försäljningsställen till Aten o just Santorini, så därför hittar man i Fira smycken och juveler av storheter som: Alexandros, Apostolis, Fanourakis, Kypris, Lalounis o Poniros, för att nämna några. Dessutom finns naturligtvis även produkter från andra internationella lyxfirmor som Chopard o Bulgari m fl.
Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 11:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag vet att det finns men håller inte med om att det är i den mängd du anger. Jag tänkte mig nog en mer mellannivå av moderna smycken som ändå känns exklusiva och med bra infattningar men kanske frågeställaren är ute efter det allra dyraste. Vi får hoppas hon berättar om vad som fanns.

Jag tycker inte att priserna är rimliga på Santorini och tror att mycket av det man hittar här går att få billigare på andra ställen i världen. Känns som det bättre utbudet är anpassat efter de kryssningsturister som kommer till ön.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 11:34
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Om ni vill köpa annat bra guld och kanske 14 karat kan jag rekommendera Georgos Argyros som ligger i slutet av guldgatan när man går mot norr (mot linbanan till). Både min Mamma och väninnor har köpt guld och pärlörhängen där under 20 års tid och han han har bra kvalitet. Jag hittade hans websida här http://www.argyros-jewellery.gr/

Ingela
Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 15:11
giottonis avatar

Såhär beskriver en amerikansk resesite guldshopping i Fira
" As the name “Gold Street” implies, jewelry, jewelry and more jewelry is sold in Santorini, which stands to reason, since world-famous, Santorini goldsmiths are experts in their field. Be aware, however, the further north you travel along the street the higher the prices"
Som intresserad "amatörguldsmed" ÄLSKAR jag att vandra runt bland Firas alla guldsmedsbutiker o söka inspiration o njuta av design, hantverk mm. Vet dock faktiskt inte HUR många guldsmedsaffärer det finns i lilla Fira, men de känns oräkneliga... kanske 80 st eller 100? - eller 200?? Även Oia har en hel del intressanta guld-o juvelbutiker.

Senast redigerad av giottoni den 2013-07-31 klockan 15:36.
Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 16:41
giottonis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag vet att det finns men håller inte med om att det är i den mängd du anger.Eva
Det var absolut inte min mening att någon skulle känna sig lurad. Jag är själv inte permanentboende på Santorini utan har bara haft mitt sommarboende där sedan drygt 20 år. Min uppfattning om det stora antalet guldsmedsbutiker baserades på mina bleknande minnesbilder från några hundra besök i Fira. För att uppdatera minnesbilden hade jag konsulterat en svensk utbildad guld-o silversmed o gemmolog som besökt Fira i början av säsongen. Hon berättade att under några minuters promenad i kvarteren närmast norr om Ortodoxa Katedralen i Fira såg hon på en sträcka av ett par hundra meter 87 st guld-o juvelaffärer. Väldigt många av dessa hade, precis som jag skrev i mitt första inlägg, ett superlyxigt sortiment, säkerligen avsett för dollarstinna kryssningsturister eftersom Firas egen befolkning på knappt 2000 personer knappast kan vara köpare till all denna lyx! Min vän ansåg sig dock även finna en stor mängd prisvärda smycken av god kvalitet o läcker design, i olika stilar från hellenistiskt till bysantinskt till supermodernt. Hon var väldigt imponerad av utbudet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.