|
|
||||
|
||||
körsbärsträdet dignar ...
Vad ska jag göra med våra sur-körsbär. Vänner plockar, ändå finns det massor kvar. Problemet är att jag tycker sylt, marmelad, likör är för sött. Undrar nu om det finns något annat -gärna grekiskt- jag kan göra med dem? Hör av er om ni har något bra tips.
Hälsningar! Sjöborren; som hellre fotograferar, än äter de sura bären. |
|
||||
|
||||
Sv: körsbärsträdet dignar ...
En chutney kanske? Googla körsbärschutney för recept. Man kan ju även göra sylt med lägre sockermängd och förvara i frysen. Eller koka en kompott med bara precis så mycket socker du tycker behövs, smaksätt med vanilj, kanske även litet kanel, och mörk rom eller whisky och ät till glass.
Baka körsbärskakor och fyll frysen med så har du att bjuda gäster på. Du hittar massor med trevliga recept om du googlar. Fyll vetebullar med bären. Blir det för syrligt, kan man alltid ringla litet glasyr över bullarna. Själv dricker jag dem helst som likör. Karin |
|
||||
|
||||
Sv: körsbärsträdet dignar ...
Tack! Karinafp. Körsbärschutney låter gott. Kompott med vanilj, kanel, mörk rom eller Whisky låter spännande. Kanske över lite yoghurt, som avslutning på en grekisk måltid.
Körsbärskakor låter gott! Trots att jag inte bakar så mycket längre, ska jag söka efter ett recept. Så om du har vägarna förbi någon gång, kanske jag bjuder på en körsbärskaka ... Hälsningar! Sjöborren - som inte kan låta bli att smaka på ordet Körsbärskakor ... |
|
|