|
|
||||
|
||||
Hur mycket dricks ger ni till städerskan?
Kalimera!
Har just "råkat" boka en resa tillbaka till Kreta och Rethymnon ( så tokigt det kan bli ) Vi ska bo på hotell Litsa´s Lefkoniko beach. Hur mycket brukar ni dricksa till städerskan på hotellet där ni bott? |
|
||||
|
||||
Sv: Hur mycket dricks ger ni till städerskan?
Jag utgår från att du reser med charter. Ska du prompt ge dricks till städerskan/ Städaren så ge vederbörande pengarna direkt i handen. De flesta hotellägare brukar klä av städerskorna huvudnyckeln till rummen på avresedagen och sedan själva gå runt att samla in "kollekten" att förnöjt stoppa i egen ficka.
Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack för tips! Det har jag aldrig tänkt på, så självklart ska städaren/städerskan få dom i handen. |
|
||||
|
||||
De städerskor som även diskar upp disken brukar jag ge lite mer än dem som inte gör det... ca 20 E ger jag direkt i handen för 2-3 veckor Om jag är nöjd med städningen alltså
// Malin |
|
|||
|
|||
Vi ger dricks när vi åker.lite olika beroende på vad vi tycker 20 euro på 2 veckor.dricksa i förväg gör vi aldrig..det kallas väl muta
|
|
|||
|
|||
Nej det är ingen muta, att ge drcks under vistelsen. Det är säkrare att städerskan får dricksen, det är ju inte säkert man träffar personen när man ska åka.
Carina |
|
||||
|
||||
Vi tipser gjerne 5€ for en uke, 10€ for to. Dette er utgangspunktet, og så justerer vi litt opp eller ned etter hvor fornøyd/misfornøyd vi er. I tillegg tømmer vi lommebøker og lommer for alle småmynter (mindre enn 1€), så dette kan bli noen € ekstra, og vi forsøker å gi pengene direkte til den personen som skal ha dem. Vi venter ikke alltid til avreisedagen med å gi tips, særlig hvis vi er der mer enn en uke. Det kan hjelpe på servicen under resten av oppholdet å å tipse tidlig
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har dessutom fått glädje av att se äkta uppskattning för dricksen. Strålande glada leenden och ibland en liten vildblomma i ett duralexglas på nattduksbordet. Har svårt att se dricks till städerska som gör ett bra jobb som någon slags "muta". I ett forum där många ömmar för den tuffa tillvaron för många i Grekland tycker jag det är konstigt om man inte kan få visa ömsesidig uppskattning och dricksa någon som gör ett bra jobb. (Sen kan man ju förvisso fråga sig vilka förväntningar man har med det ordinarie rumspriset. Att en städerska ska göra ett dåligt eller halvbra jobb eller ......?) Vad är alternativet? "Jag har minsann betalt för städningen också rumspriset så här ska det inte vara någon dricks!" ???? eller? Masse |
|
||||
|
||||
På Hotel Angela ved Piso Krioneri i Parga i mai i år var madrassene ganske tynne, men jeg sov godt første natten, selv om jeg er en god del større og tyngre enn gjennomsnittet. Jeg satte likevel pris på at jeg - uten at jeg visste det - var observert, og neste natt var sengen forsynt med en ekstra madrass i tillegg i sengen, slik at med dobbel madrass sov jeg enda bedre. Dette var noe jeg ikke hadde bedt om, og er det jeg kaller ekstra god service. Da venter jeg ikke i to uker til avreise med å gi rengjørings-tanten en 5-€ ekstra, noe som tydelig ble satt stor pris på.
|
|
|||
|
|||
Vi ger Alltid dricks...summan kan variera..inte sista åren dock..vi har bott på samma ställe och ger Mariana alltid pengar i handen..underlättar hennes jobb lite också genom att kasta våra sopor.
|
|
|||
|
|||
Spekulerer på, om städerskan betaler skat af sine dricks...
(Jeg vil jo helst ikke bidrage til at opretholde den dårlige græske økonomi) Nogen, som har fået en maskinstemplet kvittering..? |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Citat:
Skjerp deg! Stephan |
|
|||
|
|||
Brukar lämna ca. 10E/vecka. Lämnar gärna dricksen andra dagen
|
|
||||
|
||||
Citat:
Bravo sas! Och för dem som inte visste; En städerskas månadslön brukar ligga på mellan 450 och 700 €. Gissa vad de lever av? //Kikh |
|
|||
|
|||
Vet ni, att i USA så är det vanligt att städerskor inte har någon lön alls utan lever på dricksen.
Har väl inte med Grekland att göra men kan vara bra att veta om man skulle tänka sig att göra en resa till New York t ex. Carina |
|
||||
|
||||
Jag brukar ge ca 10 euro för 3-4 dagar och 20 euro om jag stannar en vecka eller mer.
Eva |
|
||||
|
||||
Vi bruker å gi 2 euro pr dag, er vi en uke blir det 15euro.
- har alltid lagt igjen pengene når vi reiser |
|
|||
|
|||
Självklart ger jag städerskan dricks! Så snål får man inte vara så att man låter bli det. Alla vana greklandsresenärer vet att dricksen är en väsentlig del av städpersonalens inkomst, så varför snika in på en utgift som, per vecka, ungefär motsvarar värdet av en middag för en person? Dessutom, om man absolut måste ha en egen fördel, så brukar en anständig summa dag två ge utmärkt städning fortsättningsvis.
|
|
||||
|
||||
Vänta! Nu måste vi sansa oss lite. Du menar att det i USA finns människor där hen har en anställning utan lön? För att hoppas på lite dricks? Kom igen!
|
|
|