|
|
||||
|
||||
Stort resesällskap där någon blir sjuk!
Vi är 15 personer (4 st familjer/hushåll) som skall åka tillsammans nästa år till Kreta för att fira svärmor som fyller 70 år.
Vad är det som gäller om någon i en utav familjerna blir sjuka och inte kan åka? Enligt vår försäkring "Resklar" i folksam så gäller den för hushållet. Blir alltså någon utav de de andra familjerna sjuka så kan inte vi avboka. Svärmor och svärfar som ska betala kalaset vill naturligtvis att ALLA tillsammans ska åka och blir en utav familjerna dåliga, så vill de kunna avboka för alla! Är detta på något sätt möjligt? Vi kommer att köpa flyg via Norwegian och boka hotell separat. Frågan gäller just flyget, för hotellet har gratis avbokning in i det sista. Skulle det vara någon skillnad om vi valde att åka charter? Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda i detta! |
|
||||
|
||||
Sv: Stort resesällskap där någon blir sjuk!
Citat:
Men om jag vore som du skulle jag absolut ta ett rejält snack med Folksam om hur man bäst löser det här. En del flygbolag brukar ju ibland också försöka sälja på oss avbeställningsskydd. Kolla med dem om sådant finns och vad som gäller om man bokar hela sällskapet på ett bräde. Kanske också ett snack med charterbolagen vore klokt. De säljer ju också avbeställningsskydd. Förstår att det vid ett sådant tillfälle är viktigt att alla är med. Hoppas att det ordnar sig. Lycka till! Masse |
|
||||
|
||||
For noen år siden var vi to par som skulle til Roma og feire vår felles 40-års bryllupsdag. Damene er søstre, og vi hadde dobbelt-bryllup. Det andre paret hadde lang vei til flyplassen, og på veien fikk han akutt prolaps i ryggen, og hadde ingen chanse til å gjennomføre turen, vi måtte hjelpe ham ut av bilen og legge ham på et golv noen timer før han var i stand til å reise seg.
Han tok kontakt med sitt forsikringsselskap, men reiseforsikringen var bare gyldig for medlemmer av hans hushold, så vi (det andre paret) var ikke dekket. Vi hadde samme forsikringsselskap som dem, men hverken jeg eller min kone var syk, så forsikringen dekket ikke vår situasjon, selv i en slik situasjon som dette. Lesing av all liten skrift i forsikringspolisen viste at selskapet kunne gjøre dette. Heldigvis hadde jeg bestilt turen for alle, og betalt med kredittkort (MasterCard). Jeg skrev en e-mail til dem og forklarte hva som hadde skjedd, og la ved kopier av det vi hadde betalt. Jeg fikk aldri noe svar fra dem, men to dager etter at mailen var sendt, var pengene, uten noe fratrekk, kommet inn på min konto. Jeg tror det er klokt å ta opp problemstillingen med forsikringsselskapet (og evt med kredittkortselskapet) på forhånd, det var for sent for oss å lese alle betingelser som stod på baksiden med liten skrift, når skaden først var skjedd. Og akkurat i denne situasjonen var jeg glad for at vi hadde den dobbelte dekningen som egentlig skal være unødvendig. |
|
||||
|
||||
När vi en gång skulle på ett bröllop utomlands, så blev självaste bruden sjuk och kunde inte genomföra resan. Det var inga problem, för samtliga att avboka. Läkaren fick skriva ut intyg till alla bröllopsgäster, att så var fallet.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Tack för era svar!!!
Ska på måndag kolla en omgång till hos Folksam, och ringa VISA (ERV som har hand om försäkringarna). Citat:
Men det kanske finns något att hämta via VISA... Suck, vad krångligt allt verkar bli!!! Vi har rest en gång tidigare alla 15 pers, men då hade vi ingen större tanke på att detta skulle kunna ske! Inga missöden och alla var friska och krya! |
|
||||
|
||||
Vi måste teckna en tilläggsförsäkring när vi reser till Grekland eftersom vi är borta mer än de 45 dagar, som täcks av reseskyddet i vår normala försäkring. I år använder vi Gouda försäkringar (08 - 615 28 00). För oss har dom bra villkor och bra mycket bättre priser än vårt normala försäkringsbolag. Gouda används av många i resebranchen både anställda och reseföretag.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, någon slags tilläggsförsäkring måste ju gå att få till tycker man. |
|
|||
|
|||
Visst vore det tråkigt om någon i de andra familjerna blev sjuk, men så länge det inte är svärmor själv så kanske resan ändå kunde bli trevlig Den som blir sjuk kanske inte vill att alla inklusive födelsedags barnet stannar hemma för det?
OM själva födelsedagsbarnet blir sjuk är det ju mer tråkigt,och jag förstår att ingen vill åka men jag tror det går att hitta en försäkring för det.... Lissi |
|
|||
|
|||
Her er det viktig å tenke på at det er forsikringsselskapet ditt som må svare på hvilke vilkår som gjelder for deg, og faktisk ingen andre. Jeg ville sendt en mail til dem og fått et skriftlig svar. Så er det jo som det framgår også muligheter via kredittkort. Da er det jo kortselskapet som må svare. Det er ikke tilrådelig å høre på andres erfaringer. Og send mail, så du får skriftlig svar også her.
Det er sånn at forsikringsselskaper har rom for skjønn, og av og til kan man kanskje "krangle seg til" en løsning, men det kan man jo aldri vite på forhånd. Jeg vil vel tro det er en sånn type skjønn som ble brukt da bruden ble syk - da er det på en måte umulig å holde bryllup. Dette vil jo også kunne dokumenteres. Vielse er vel bestilt et eller annet sted. Det er vel strengt tatt ikke umulig å feire jubileer selv om noen i reisefølget ikke kan være med. Men her kan vi jo spekulere i det uendelige - derfor viktig at det er de selskapene som faktisk skal bære det økonomiske ansvaret har sagt sitt på forhånd. Lykke til. Vennlig hilsen Pelagia |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Men för att vi ska få pengar tillbaka måste någon i MIN familj vara sjuk! Det hjälper inte att någon i de andra familjerna blir det. Därför undrar jag lite hur det kunde gå till... Men jag ska gräva vidare i detta under morgondagen! |
|
|