|
|
|||
|
|||
Palm-skog?
Jag har hört att det på Kreta (östra sidan?) ska finnas en fin strand med nån slags palm-skog? Men var? Uppenbarligen ska platsen ge associationer till Mauritsius/eller liknande...
|
|
||||
|
||||
Sv: Palm-skog?
Hej,
Om jag inte har helt fel för mig heter stranden Vai. Har aldrig varit där, men har såväl sett bilder som hört att den benämns som en tropisk badstrand. //Zanét |
|
|||
|
|||
Jaa nu ringer det en liten klocka i huvudet, Vai, heter platsen som någon bekant pratat om för flera år sedan. Tackar!
|
|
||||
|
||||
Helt rätt så heter stället Vai. Mina personliga erfarenheter av Vai är att det kan vara kul att ha besökt stranden, men inget som jag har lust att återkomma till. Anledningen är att det var mycket folk och priserna var höga. Att besöka en toalett kostade 50 c. Förvisso går (mig veterligt) pengarna till att underhålla palmskogen, men det kändes ändå lite turistinriktat och exploaterat. Det finns många finare stränder på Kreta där det inte är lika många turister och priserna är bättre.
Göran |
|
||||
|
||||
Jag besökte Vai första gången 1988 och det var överreklamerat redan då. Har sedan bara varit på ett kort besök under 90-talet.För länge sedan var det en del hippies där men numera är det nog mest en mer eller mindre lyckad turistattraktion. Värd ett besök men ha inte allt för stora förväntningar.
Eva |
|
||||
|
||||
jag tyckte också att den stranden var lite överreklamerad.
men det känns ändå bra att ha varit där. vi hade gett oss den på att bada på vai men huuuuu så kallt det var i vattnet. vi kom från makrigialos där det alltid är superskönt vatten. det finns en liten höjd ovanför stranden på vai där man kan ta en del fina blider. så ta en tur dit och bestäm själv vad du tycker om platsen. myssa..... |
|
||||
|
||||
- her er en til som ble skuffet over Vai, vi var der i 1990.
Overreklamert er ordet etter min/vår mening, men Ok å ha vært der. -vi kombinerte med klosterbesøk og byvandring (Sitia) Kari |
|
|||
|
|||
Tack för alla inlägg. Ja, det låter som det är värt ett besök (för att stilla nyfikenheten), men att man inte ska förvänta sig för mycket....
|
|
|||
|
|||
Ja Vai är en turisthåla.Men förtsätt förbi Vai norrut och ni kommer till de två stränderna i Ithanos.De har palmerna ,lugnet och klart snorkelvatten ochär dessutom gratis.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Göran |
|
||||
|
||||
Citat:
och på min också Martinifk |
|
|||
|
|||
Läste något kul..
Det sägs finnas en förklaring till dadelpalmerna vid Vai..Kanske inte så trolig, men ändå..Det berättas om ett gäng romerska soldater på väg hem från Egyptien. Resan över öppet hav var lång och dryg. Tristessen fördrevs med hjälp av en stor säck torkade dadlar. I höjd med Vai gjorde sig de laxerande dadlarna påminda.. Och på den vägen påstås det alltså vara!!.. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Även om en del av romantiken kring denna plats definitivt försvann...
Ivi -som inte har hunnit upptäcka den östra sidan av Kreta än, men så småningom... |
|
||||
|
||||
Här är en bild från Vai. Har själv inte varit där med det ser onekligen lockande ut, och för definitivt tankarna till en söderhavsö... Kreta tillhör inte en av mina favoritöar, men jag har trots allt inte sett hela ön så det är kanske värt ett till besök..?
Senast redigerad av Kalimera den 2006-04-07 klockan 17:59. Anledning: Ändring från "djuplänk" till länk |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Kreta är klart bättre! Lefteris |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Verkar vara väldigt många som besökt stranden på 80 och 90-talet?
Är det någon som besökt den nyligen? Finns många exempel på slitna och överexploaterade platser idag som man försöker göra något positivt av, t.ex. Mallorca som man insåg för ett antal år sedan att man var tvungen att göra någonting åt situationen. Tänkte bara att platsen kanske är trevligare idag än för 10 år sedan. |
|
||||
|
||||
[QUOTE=ricky
Tänkte bara att platsen kanske är trevligare idag än för 10 år sedan.[/QUOTE] Kanske det men Kreta har ändå så mycket mer att bjuda på både vad gäller stränder, byar, berg, natur, mat, historia och kultur. Eva |
|
|