|
|
||||
|
||||
Kreta just nu
Fantastiska höstfärger i bergen och massor av nyfödda lamm och katsikas som skuttar omkring bara minuter efter de kommit till världen.
Dessutom har vi upplevt en av de mest fantastiska händelserna under våra 22 år på Kreta. 3 km upp i bergen från Koustogerako var vi den 25 med om en panigiri, som var helt utöver det vanliga. Vi vandrarde upp till den lilla kyrkan Agios Katerini, som är byggt till minne av en händelse under 2:a världskriget. Stämningen häruppe gick att ta på. Här sjöngs de fantastiska sångerna, här åts mat och dracks vin, åts baklava och dracks tsikoudia, här sköts med pistoler, här berättades historier, här fanns t o m en riktigt fin kri-kri med. Naturligtvis har jag foton från skjutandet men man vill inte att de skall visas och det respekterar jag självfallet. Som enda utlänningar och svenskar (tysk hade inte varit populärt), som talar lite grekiska blev vi nästan mottagna som hedersgäster. Vi känner sedan tidigare människor från byn och har nu fått nya och fantastiska vänner i Koustogerako och byarna runt omkring. Jag har läst mycket om händelserna och fick nu träffa personer som deltagit i dessa eller deras släktingar. Själva vandringen upp och ner var ju en upplevelse i sig, vilka fantastiska vyer och vilka fantastiska berg. Den här dagen avslutades sent och kommer att bli oförglömlig. lars Kriti stin kardia mou Senast redigerad av lars den 2013-11-28 klockan 22:16. |
|
||||
|
||||
Sv: Kreta just nu
Återigen lite avundsjuk!
|
|
|||
|
|||
Vilken upplevelse det måste ha varit. Hur länge pågick firandet? Vi själva får vara nöjda med firandet av 1:a advent med vänner i Mirtos och det är vi!
/ Jannis |
|
|||
|
|||
Citat:
Ingen oxi-dag i Sverige... |
|
|||
|
|||
Nu fick jag en Kreta-längtan! Tänk vad du får vara med om, Lars!
|
|
||||
|
||||
[QUOTE=larvih;319459]Her er lidt info til kretenserne: German troops through Sweden.
Ingen oxi-dag i Sverige...[/QUO Märklig kommentar!!!!! Wikipedia är det hela sanningen? Historien på Kreta är något annorlunda och betydligt blodigare. Vad hände vid gränserna ex vis vid Öresund och gränsen mot Norge? Oxidag i Danmark? Se inte allt så enögt! Ylva firandet pågick från tidig morgon till sen eftermiddag. Och fortsatte sedan i Koustougerako. En fantastisk upplevelse! lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Ja, det är bara att gratulera.
Fantastiskt! Visst är det så, att det alltid finns mer…...på Kreta. Paul |
|
||||
|
||||
Citat:
lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Det förstår jag, och ändå har ju du varit med om ganska mycket på Kreta.
|
|
|