Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-03, 15:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard å, ä, ö

Inte förrän man skriver på ett tangentbord utan å-ä-ö märker man hur väldigt vanliga de bokstäverna är. Svenska språket ser lite knepigt ut utan dem. Jag har haft anledning att skaffa nytt tangentbord och ny mus och har hållit på en lång stund att leta efter de små vännerna på det nya, som är fullproppat med grekiska bokstäver + de latinska - men inte å-ä-ö.

Lösningen, hoppas det funkar nu, jag har BÅDA tangentborden kopplade via en sån där extra USB-nånting som min son hade med sig. Håll tummen för att det kommer att gå bra nu!

Samtidigt lärde jag mig hur man ska snabbhoppa mellan grekiska och latinska när man skriver på den grekiska brädan. Användbart för min del.

Tänk om man hade fått börja med datorkunskap lite tidigare! Jag minns hur högtidlig sonen var, då 1985 eller nåt, när de började med datorer i Platengymnasier i Motala, Luxor hade benäget skänkt några ABC eller vad de hette. Vi föräldrar fick komma och titta, en gång. Sonen sommarjobbade med att montera kylskåpsdörrar på Elektrolux och köpte sig en AMIGA.

Trettio år sen...

Mina föräldrar dog ungefär då, och de hann nog inte se någon dator på nära håll. Däremot förundrades de över mycket annat som hände under nitttonhundratalet. Min åldersgrupp har fått lite både av den gamla tiden och den nya.
Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 18:46
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: å, ä, ö

Luxor, ABC och Amiga... Nostalgi... Tiden går och tekniken förändras med den...
Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 20:38
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Monica, min dator har nu gått ur tiden, och jag går till dator-kafé, och där finns förstås ingetssvenskt tangentbord, utan jag får gå till google översättningen i vars ruta jag kan få fram alla svenska tecken.
Men , observera , om det är din egen dator kan du alltid gå in och ändra inställningarna till svenskt tangentbord.
Jag ska visa dig när jag kommer till Kalymnos, bara den här envisa vintern slutar trilskas.
Hälsningar
Stefan
Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 22:56
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vilken tur Monica, att vi både fick/får vara med om både den gamla lugna tiden och vara med om den nya utvecklingen. Mina äldre systrar (och en del gamla kolleger) har avstått datoranvändning. Men i dagens "Fråga doktorn" på SVT var det med en pigg 101-årig dam och som är Sveriges äldste bloggare. Som 94-åring fick hon sin första dator av sin syster (maken hade dött). Hon ställde upp som datalärare vid 100 års ålder! Där ligger vi i lä, Monica (för närvarande)!
Keep on blogging Monica! / Jannis
Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 10:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Luxor, ABC och Amiga... Nostalgi...
Jag började med en C64 (64 kb minne) och gick sedan över till Amiga. Den hade 1 MB minne, men jag uppgraderade den till 2 MB. Idag är en bild fem gånger så stor.
Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 12:26
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag säger bara en sak; det är lättare att lära sig grekiska än att lära sig hur en dator fungerar - i alla fall för mig. Men jag ger inte upp!
Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 14:17
Monica Ps avatar

Jag har kunnigt folk inom telefonhåll i Sverige. Trots det har jag skaffat mig en guru här på ön, en artig ung man som inte verkar ha något emot att förklara de enklaste saker...

...jag skulle verkligen sakna att inte kunna sitta en stund var dag och klicka mig hit och dit, världen ligger fem decimeter från min näsa...många nya bekanta och nya intryck...

Hej världen och alla e-vänner!
Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 07:41
Monica Ps avatar

Stefan, PM!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.