Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-13, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Svenskarnas populäraste länder

I dagens DN finns en topplista över länder som vi svenskar reste till 2013. Den ser ut så här:

1. Spanien
2. Danmark
3. Finland
4. Norge
5. Tyskland
6. Storbritannien
7. Turkiet
8. Frankrike
9. Italien
10. USA
11. Grekland

Jag trodde nog att Grekland skulle komma högre upp. Nästa år klättrar Grekland några placeringar, det är jag säker på.
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 10:21
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Svenskarnas populäraste länder

Danskernes liste ser sådan ud:

1 Spanien
2 Storbritannien
3 USA
4 Tyrkiet
5 Thailand
6 Italien
7 Frankrig
8 Tyskland
9 Grækenland
10 Norge

Undskyld Sverige men listen omfatter kun flyrejser.
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 10:38
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Varför är ite Åland med på listan?
Cirka 2 miljonder svenskar besöker årligen Åland även om de flesta stannar kvar på båtarna så är ju en Ålandskryssning ändå en resa till Åland.
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 10:43
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Undskyld Sverige men listen omfatter kun flyrejser.
Det är inte så många som flyger mellan Danmark och Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Varför är ite Åland med på listan?
Finland ligger på tredje plats.
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 12:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I dagens DN finns en topplista över länder som vi svenskar reste till 2013. Den ser ut så här:

1. Spanien
2. Danmark
3. Finland
4. Norge
5. Tyskland
6. Storbritannien
7. Turkiet
8. Frankrike
9. Italien
10. USA
11. Grekland

Jag trodde nog att Grekland skulle komma högre upp. Nästa år klättrar Grekland några placeringar, det är jag säker på.
Jeg er virkelig forbauset over at Hellas ikke kom høyere på deres liste :
Men, når jeg tenker etter så gjelder den hele året, en liste for sommerhalvåret ville nok se annerledes ut
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 19:39
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag kan inte heller fatta att Grekland kom så långt ner. Det känns ju som att det är jättemånga svenskar som åker till Grekland varje år! Men det kanske bara är för att jag umgås i såna kretsar då, för uppenbarligen så åker alla andra som jag inte känner mer till andra länder..Att länder som Frankrike, Spanien och Italien kommer högre upp på listan kan jag förstå, då de är året-runt-resmål och har städer som Barcelona, Rom och Paris. Men hur kan tex USA och Turkiet komma högre upp? USA ligger ju så långt bort och är mycket dyrare och Turkiet har väl inte alls lika många turistorter som Grekland har???
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 19:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag kan inte heller fatta att Grekland kom så långt ner. Det känns ju som att det är jättemånga svenskar som åker till Grekland varje år! Men det kanske bara är för att jag umgås i såna kretsar då, för uppenbarligen så åker alla andra som jag inte känner mer till andra länder..Att länder som Frankrike, Spanien och Italien kommer högre upp på listan kan jag förstå, då de är året-runt-resmål och har städer som Barcelona, Rom och Paris.
Det j e g har vært oppgitt over i m a n g e år er :

HVORFOR er ATHEN så "stemorderlig" behandlet av reisearrangører/flyselskap/ ikke sammen med Barcelona, Roma og Paris som et Storby/stads alternativ
Ingen av de byene har vel bedre klima i vinterhalvåret enn Athen...eller ?
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 20:12
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Att Spanien hamnar så högt är kanske inte så konstigt då många nordbor åker till Kanarieöarna under vinterhalvåret.
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 20:21

Kari jag håller absolut med dig! Jag bor ju i Aten och älskar Aten! Aten har ju Akropolis också som borde vara ett måste för historieälskare precis som colosseum i Rom. Nu finns det ju tunnelbana också så det är lättare för turister att ta sig runt. Jag tror dock att Aten inte är lika populärt som de andra städerna för att Aten för några år inte var lika rent och fint som det är nu, det var mycket trafik med mycket avgaser och det var svårt för turister att ta sig runt innan det fanns tunnelbana och tram. Det är efter OS som staden har blivit mycket trevligare och enklare att både turista och leva i. Även fast staden är underbar nu så tar det lång tid innan gamla rykten dör. Jag tror dock att Aten i framtiden kommer bli populärare.

Men måste bara tillägga, även fast de flesta europeer fortfarande föredrar att åka till Rom och Paris istället för Aten, så verkar det som att länder utanför Europa har ett större intresse för Aten än vad europeerna har. Hit kommer tex massa japaner och amerikaner (amerikanska hör man överallt i gamla stan och nära Akropolis). Jag tror att världen utanför Europa har en mer romantisk bild av Aten då de läst om antiken i skolan och ser Aten som demokratins vagga, och för dem är det något stort att få komma till Aten och se Akropolis i verkligheten.
Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 22:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi gjorde vårt på den listan 2013, Spanien 3 ggr och Grekland 3 ggr

Lissi - som gör vad hon kan även detta året för att lyfta upp Grekland några pinnhål!
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 03:14
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Anledningen till att Grekland inte finns med i toppen är förmodligen att DN:s lista avser både affärs- och fritidsresor inklusive dagsresor, inte renodlade semesterresor.
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 10:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Anledningen till att Grekland inte finns med i toppen är förmodligen att DN:s lista avser både affärs- och fritidsresor inklusive dagsresor, inte renodlade semesterresor.
Jag blev förvånad över att Finland låg så högt. Men det att även affärsresorna finns med förklarar ju en hel del. Sen är det förstås också det där med båtresorna, både till Åland och Helsingfors och Åbo.

För nämligen: det är sällan man ser och hör svenskar i stadsbilden i centrala Helsingors t.ex dit båtarna kommer.

Jag bor i östra Finland nuförtiden och ser man en svensk här så är det nästan säkert att det är en ättling till finländare som flyttat till Sverige på 60- eller 70-talet och kommit hit på semestern.

Res mera till Finland svenskar (norrmän och danskar också)! Förlåt reklamen.

Men Grekland, ja, dit reser ju folk mest på sommarhalvåret. Och när det gäller Aten så tror jag att folk har blivit skrämda på grund av den ekonomiska krisen och är rädda för oroligheter och strejker. Problemen är inte över. Men hoppas det ska bli bättre!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 19:21

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

Men Grekland, ja, dit reser ju folk mest på sommarhalvåret. Och när det gäller Aten så tror jag att folk har blivit skrämda på grund av den ekonomiska krisen och är rädda för oroligheter och strejker. Problemen är inte över. Men hoppas det ska bli bättre!

/ Anne
Ja det kan hända att oroligheterna och strejkerna har spelat en negativ roll, men ändå så kan man ju inte säga att Aten var så populärt innan heller. Det har helt enkelt aldrig varit en så populär destination för europeer.
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 19:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Ja det kan hända att oroligheterna och strejkerna har spelat en negativ roll, men ändå så kan man ju inte säga att Aten var så populärt innan heller. Det har helt enkelt aldrig varit en så populär destination för europeer.
Oj vad de missat!
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 20:03

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Oj vad de missat!
Ja jag vet blir nästan arg på folk ibland för att de inte fattar vad de missar och när de verkligen tror att Aten är jättefult.. Alltså inget ont om Barcelona det är en jättefin stad, men när jag var där och såg alla två miljoner svenskar som helt tagit över staden så gick jag och tittade på dem och tänkte "vad har Barcelona som inte Aten har? Aten som stad förtjänar väl samma uppmärksamhet som Barcelona? Nä alltså jag blir så sur.
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 10:54
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Jag hittade resebyrån Tickets bokningsstatistik för 2013, den såg ut så här:

1. Antalya, Turkiet
2. Gran Canaria, Spanien
3. London, Storbritannien
4. Palma de Mallorca, Spanien
5. Bangkok, Thailand
6. Paris, Frankrike
7. Teneriffa, Spanien
8. New York, USA
9. Barcelona, Spanien
10. Kreta, Grekland
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 12:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Hit gikk nordmenns charterturer sommeren 2013 (beklager store bokstaver, jeg har klippet direkte ut fra Dagbladet):

Charterferietoppen sommeren 2013
• HELLAS - 277 000
• TYRKIA - 260 000
• SPANIA - 168 000
• KYPROS - 60 000
• BULGARIA - 42 000
• KROATIA - 22 000
• EGYPT - 18 000
• ITALIA - 10 000
• TUNISIA - 8000
• PORTUGAL - 6000

Kilde: Charterbransjens egne beregninger.

Jeg finner lister som baserer seg på hvor nordmenn tar direktefly (rutefly) men siden det finnes svært få direktefly Norge - Hellas (bortsett fra charter), blir de listene ikke korrekte (i forhold til Hellas som feriemål) etter min mening. Selv må jeg f.eks. alltid mellomlande når jeg skal til Hellas. Det er nok en av grunnene til at nordmenn ikke drar på langweekend til Athen - mellomlandingene spiser opp for mye tid.
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 19:47

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg finner lister som baserer seg på hvor nordmenn tar direktefly (rutefly) men siden det finnes svært få direktefly Norge - Hellas (bortsett fra charter), blir de listene ikke korrekte (i forhold til Hellas som feriemål) etter min mening. Selv må jeg f.eks. alltid mellomlande når jeg skal til Hellas. Det er nok en av grunnene til at nordmenn ikke drar på langweekend til Athen - mellomlandingene spiser opp for mye tid.
Ja där har du en poäng! Det är svårt att ta sig till Aten under månaderna oktober - april, och det är inte så kul för oss som bor i Aten heller att behöva mellanlanda nånstans varje gång vi åker till Sverige. Det är klart att det är JÄTTEVIKTIGT att det finns direktflyg till en destination för att folk ska börja åka dit. Just nu som du säger är det inte så lätt att dra till Aten några dagar på våren tex (då Aten är som finast tycker jag!). Men det är klart, it works both ways, om det inte finns någon efterfrågan så är det väl inga flygbolag som börjar med direktflyg.

Men om vi talar om listan, tror du att den bara visar vart folk åker för att byta flyg, och inte visar slutdestinationen? Så om man mellanlandar i tex Danmark för att flyga till Grekland så visar listan Danmark? Isåfall kan jag förstå att Tyskland kom så högt upp (utöver det faktum att det är många som åker dit i affärer plus att Berlin har blivit ett väldigt populärt resmål och också att det är många som bor, pluggar och jobbar i Tyskland), i Tyskland sker ju hur många mellanlandningar som helst.
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 21:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
J

Men om vi talar om listan, tror du att den bara visar vart folk åker för att byta flyg, och inte visar slutdestinationen? Så om man mellanlandar i tex Danmark för att flyga till Grekland så visar listan Danmark? Isåfall kan jag förstå att Tyskland kom så högt upp (utöver det faktum att det är många som åker dit i affärer plus att Berlin har blivit ett väldigt populärt resmål och också att det är många som bor, pluggar och jobbar i Tyskland), i Tyskland sker ju hur många mellanlandningar som helst.
Jeg fant mange lister, men jeg studerte bare noen av dem, og felles for de fleste var at man hadde sett på "hvilket sted (=flyplass) flyr man til fra Norge". For mitt vedkommende betyr det at 95 prosent av mine siste års reiser har gått til Amsterdam eller København. Selv om de altså har gått til Athen, med mellomlanding i disse byene.

Med Hellas-base i Nafplio har jeg besøkt Athen ofte og til alle årstider, og jeg synes det er leit at byen ikke står på skandinavers langhelgtur-liste. Byen er jo helt fantastisk enten man vil besøke museer, gallerier, antikke steder, spise godt, gå tur, shoppe, nyte atmosfæren... Min siste utflukt dit var bl.a. til Zevs-tempelet, en severdighet ikke mange andre europeiske byer kan skilte med. Men utenom meg var der fem andre besøkende...

Gangen før var jeg på Kyklade-museet, en perle! Foruten en skoleklasse var jeg den eneste besøkende!

Trist! Den beste tiden å besøke Athen er jo faktisk i vinterhalvåret. Sitte på en utekafe i januar og slikke sol, besøke Keramikos (den antikke gravlunden) mens gresset er grønt, gå i parkene mens det blomstrer, være en del av det athenske dagliglivet.

Synd ikke flyselskapene har direkteturer, og at Hellas ikke markedsfører annet enn sommerøyene!

Senast redigerad av Admirala den 2014-02-14 klockan 22:05.
Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 15:14
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Men om vi talar om listan, tror du att den bara visar vart folk åker för att byta flyg, och inte visar slutdestinationen?
Jag har inte tidningen kvar så jag kan inte kolla, men jag är nästan helt säker på att det handlade om övernattningar.

När det gäller Aten så är jag också frågande. En anledning till att inte så många reser dit är för att det är svårt med flygen under vintern, som ni redan har nämnt. Säkert spelar den negativa pressen under senare år också roll. För inte så många år sedan skrevs det mycket om Aten här på Kalimera. Många reste dit på semester, det var inte ovanligt med weekendresor. Flera medlemmar skickade in resebrev som handlade om Aten. Flest var det 2005. 2006 och 2007, sedan har det liksom klingat av. Kolla här.

Vi reste också en del till Aten förr om åren, på semester alltså, inte bara för att hoppa på en färja. Men det är några år vi semestrade där. Jag vet inte varför det har blivit så. Det ÄR en fantastisk stad!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.