Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-15, 20:00
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Panorama Grekland

Så då har jag besökt Greklandsmässan i Globen, trots att det var ett riktigt kallt och regnigt Stockholm idag.
Det var riktigt trevligt att få provsmaka lite mat och godsaker, mest olika oliver, olivoljor, ostar och godis. Lite plockmat från Kreta fanns där också, även om det mesta var slut när jag kom dit (vid 1-tiden). Massor av resebolag som presenterande sig och så kunde man anmäla sig till olika tävlingar för att vinna resor, jag deltog i en tävling där man kunde vinna en gratisvecka någonstans i Grekland och i en annan där man vinner en resa till ett lyxhotell i Almyrida. Få se hur det går. Även om jag inte tror på turen att vinna nåt så är det kul att delta, chansen finns ju trots allt.
Jag kom hem med en flaska olivolja tillverkad i Halkidiki, stora gröna oliver med paprika och så en ost jag inte hört talas om förut, men som var jättegod: Manouri. Den är gjord på får- och getmjölk precis som Fetaosten, men var ändå mycket godare än Feta, tycker i allafall jag.
På övervåningen var det utställning om Cypern, resebolag som presenterade sig och så en del fina tavlor och fotografier från Cypern. Fotografierna var svartvita och alla var på gamla män och kvinnor, men trots att deras ansikten var rynkiga och lite slitna, så var det så vackra människor.
Den här mässan var det verkligen värt att besöka. Hoppas många fler Kalimeror går dit, det är ju imorgon också.
Trevlig lördagkväll på er.
Marina
Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 20:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Panorama Grekland

(Fast jag får nöja mig med the real thing...)
Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 21:35
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Var också på Greklandsmässan idag ;.)
Intressant,mycket smak av Grekland!
Saknade dock mer av Peloponnesos/Messinia.

bilder kan ni se här
https://www.facebook.com/CommunityKoroniMessini
Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 22:14
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2013

Var oxå där! Kul med näringsidkare från olika delar av Grekland och inte bara svenska resebolag. Alla goda provsmakningar resulterande i grekiskt till middag Längtar än mer till sommarens resa....
Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 13:01
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi var också på mässan ..hängde på låset när den öppnade 10..trevlig mässa(väldigt mycket Kreta).Olivolja,olika ostar,tvål var till salu.Vi kom hem med massor av broschyrer..dvdreklam...och en förnimmelse av att snart är vi där
Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 15:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vi hade en mycket trevlig dag på Globen. Vid 11-tiden då vi kom fanns det gott om plockmat - och raki. Även jag köpte osten - fantastisk god - och oliverna, fast med vitlök. Jag håller med om att det är roligt med tävlingar. Och vet hur det känns att vinna!

Det som var mindre bra eller rättare sagt dåligt, var att det inte på någon av de två serveringarna gick att köpa ett glas retsina eller en grekisk öl. Däremot svensk, mexikansk eller japansk.

Hälsningar! Sjöborren ... som nu har skrivbordet fullt med pennor, kassar, godis, kryddor, paraply, t-skirt, förbands-kit, broschyrer ...
Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 17:39
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag var också på den väldigt trevliga mässan idag . Mycket smått och gott fanns det En rolig nyhet tycker jag var att Aegan ska börja flyga från Stockholm till Athen i maj.

Jag trodde att jag efter dagens besök skulle ha klart för mig vart vårens resa blir av, Andros, Tinos, Sifnos, Serifos eller...? Jag kanske ska avvakta med att boka något tills de har dragit vinnarna till alla tävlingar som jag deltog i

från Helena S
Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 18:59
Ankan Ankan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Var också på mässan idag. Smakade på många olika olivoljor, ostar och oliver. Mumsigt värre. Gratis är ju som bekant gott...
Taximi spelade och det bjöds även på en dansuppvisning.
Nu är det bara att vänta på 13 april. Då bär det av igen!

Anki
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 06:06
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag var också där och travade runt i 4 tim. Det var toppenroligt att se och höra allt om Grekland. Och höra all grekiska talas. Osten hade jag också med hem, den var toppengod. Jag tror jag deltog i alla tävlingar som fanns, så nån liten resa kunde jag väl få.
Som sagts så var det väldigt lite från vackra Pello tyvärr(bara det stora hotellet).
Hoppas mässan kommer åter nästa år.
Inger
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 10:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
Nu är det bara att vänta på 13 april. Då bär det av igen!

Anki
...och då åker jag hem

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 14:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jag kanske ska avvakta med att boka något tills de har dragit vinnarna till alla tävlingar som jag deltog i.
Citat:
Ursprungligen postat av Inger Visa inlägg
Jag tror jag deltog i alla tävlingar som fanns, så nån liten resa kunde jag väl få.

Skriv och berätta när ni har vunnit! Skulle vara så roligt att höra om vem som har turen. Och vart resan går!

Håller tummarna!
Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 15:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

13:e april åker även vi till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 22:01
Helena Ss avatar

Jag är en väldigt glad vinnare!

Trodde först att det var nåt skumt med mailet jag hade fått, skulle lilla jag verkligen ha vunnit 6 hotellnätter på Alonnissos? Jag svarade på mailet och JA, det var sant!

Nu är bara frågan om jag ska åka i maj eller i september? Vad tycker ni?

Tjohooo!!! Från Helena S
Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 22:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Men grattis!!!
Ingick resan dit också??

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 22:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jag är en väldigt glad vinnare!

Trodde först att det var nåt skumt med mailet jag hade fått, skulle lilla jag verkligen ha vunnit 6 hotellnätter på Alonnissos? Jag svarade på mailet och JA, det var sant!

Nu är bara frågan om jag ska åka i maj eller i september? Vad tycker ni?

Tjohooo!!! Från Helena S

Vilken LYCKA, GRATTIS!..
Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 22:13
Ankan Ankan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Wow! GRATTIS!!!
Anki
Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 21:22
Mafric Mafric är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Grattis till Alonissos-vinsten Vi var också på mässan och tävlade om den vinsten - fast vi redan har bokat en resa till Alonissos. Vi ser verkligen fram emot att göra en bekantskap med denna för oss nya ö - och lugnet som fortfarande verkar råda där än så länge.
Skriv gärna och berätta här på Kalimera om dina upplevelser på Alonissos sen. Tips på allt du tycker om välkomnar vi. Att man tycker om något eller inte är ju ofta väldigt subjektivt, så berätta även gärna varför du tyckt om det du tipsar om.
Vi hann tyvärr inte vara mer än ett par timmar på mässan och eftersom vi skulle direkt till trevligheter på kvällen kunde vi inte bära med oss något. Jag hade så gärna velat köpa såväl osten Manouri som olivolja och dylikt. Vi fick i alla fall med oss lite oregano från Grekland. Att det var massor av greker på mässan förhöjde verkligen stämningen. Däremot hade vi trott att de skulle ha byggt upp mer "kullisser" a la Grekland. Det skulle göra mässan ännu bättre.
Och visst var det kul att en familj hade ett Alonissos-stånd där. Oj, vad vi pratade med dem. Hmm, jag längtar efter att en Alonissos-flik ska skapas på Kalimera-forumet? En önskan till dig, Janne
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 10:31
Helena Ss avatar

Tack igen för grattishälsningar! Har fortfarande lite svårt att förstå att det är sant

Har funderat och kommit fram till att jag vill åka dit i augusti/september. Nu har jag skickat förslag på olika datum när jag vill åka dit, så nu väntar jag bara på svar innan jag kan boka flyg

När åker ni dit Mafric?

Jar beställt e-guiden och efter att ha läst den samt här på forumet så känner jag mig redan lite småkär i ön. Det verkar vara en ö helt i min smak Det ska bli så roligt att få upptäcka en ny ö

Ha en trevlig söndag - trots gråkigt väder

Helena S
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 21:40
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Tyvärr hade jag inte möjlighet att besöka mässan. Är det någon som vet om den var en engångsgrej eller om det planeras för en ny mässa nå'n gång framöver?
Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 22:11
Helena Ss avatar

Tackar!

Resan får jag ordna själv, men det gör jag så gärna! Var till Skiathos 2012, så jag vet att det är väldigt enkelt att ta sig från flygplatsen till hamnen och sen vidare.

Har ni varit på Alonnissos?

Helena
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.