Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-23, 15:33
friss friss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Pris på boende

Hej!!

Har som vanligt bokat flyg till Grekland i juni. Men vad har hänt med priserna, har de fått storhetsvansinne??? Kollat lite runt, för 3 nätter på Andros ska de ha 160 euro där vi förra året betalade 90 euro för 3 nätter och då förbokade vi också. Verkar över lag blivit dyrare när jag kollar runt, har alltid betalt 25-30 euro i juni, men i år verkar det gått upp rejält. Vet att det är billigare att boka på plats, men förra året förbokade vi strax innan och priset var aldrig över 30 euro. Är det bara jag som tycker det blivit helt andra priser på boende i juni?? Vet att det förväntas mycket turister i år, men trist om de ska börja hugga direkt på priserna..
Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 16:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pris på boende

Är det samma höga priser på tex booking.com?
Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 17:45

Ja, det är där jag har kollat. Höga priser på Andros, Tinos, Syros bl a, bara billigt på Naxos, men dit vill vi inte. Förra året åkte vi samma tid och bokade på booking, var helt andra priser. En höjning från 90 till 160 på det hotellet vi bodde på förra året är inte lite..
Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 17:51
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Hej!!
Är det bara jag som tycker det blivit helt andra priser på boende i juni??

Trodde kanskje det bare var meg som tenkte det samme. Ikke i Kykladene, men Dodokanesene. Da tre ukers kun fly med Apollo ble kjøpt i høst virket det som et lite kupp (2600 t/r). Mest fordi da var saken avgjort. Noe å se frem til . Men nå, etter å ha sjekket priser for overnatting flere steder via booking.com, fra sist i mai, kan det hende planene snus tvert om. Prishoppet e r stort.
Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 18:29

En ökning av priserna skrämde ju iväg massor av turister då de införde euron då allting gick upp i pris, de borde tänka på det. Men som många greker själva säger, de tänker bara på att tjäna snabba pengar, inte på framtiden..
Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 19:58

Var på Andros har ni letat?
Vi var visserligen i Batsi i september , men då betalade vi drygt 25 € bokat via booking.com
Andros Chora var jättedyrt då i jämförelse.
Men Andros har kort säsong och i juni-augusti är där massor av engelsmän och holländare . I slutet av september var där nästan tomt och när vi åkte den 27 september var det mesta i princip stängt. Jättestor skillnad mot t ex grannön Tinos.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 17:52

Det var i Batsi, samma datum som förra året och samma hotell. Var väldigt lugnt och skönt där förra året. Inte säkert vi ska till Andros i år, men när jag såg priserna kollade jag lite andra öar också, och det var helt andra priser i år..
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 20:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

25 - 30 euro er jo sykt billig da! Får man hotellrom for det på populære steder i Skandinavia? I hjembyen min, Stavanger, tror jeg neppe det er mulig å få et hotellrom for under 1000 NOK per natt, og der er det helårssesong, altså laaang tid å tjene penger på i forhold til de 3- 4 mnd grekerne har. Mange utgiftene grekerne har er jo de samme som våre, bortsett fra arbeidskraft, og nå selger de kanskje rommet "hvitt" mens de før ikke betalte skatt.
Vi kan ikke få i pose og sekk: vil "vi" at grekerne har en hvit økonomi, må også vi som turister forvente å betale mer.
Men enig i at fra 90 til 160 e var en bratt stigning
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 21:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Jag tycker att det är väldigt låga priser på boenden i Grekland om man jämför med Sverige, tex jag tittade just nu på ett relativt nyrenoverat hotell i Pireus, PHIDIAS PIREUS HOTEL för under 300 svkr/natt och då ingår transferservice till båtarna och även när man kommer med flygbussen.. det kallar jag sjukt billigt verkligen!

Det går ju också att förhandla direkt med hotellen, ring eller maila.. det kan bli lägre pris än tex med Booking.com.

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 22:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Min chartervecka till Molyvos för 3500 kr är med andra ord ett riktigt fynd. Svårt att jämföra priserna länder emellan. De hotell jag brukar bo på i Sverige har en helt annan standard är de jag brukar välja i Grekland. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 22:15
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Jag tycker inte att det går att jämföra standarden... Bor jag på hotell i Grekland som har en lika hög standard som de skandinaviska hotellen har så är priserna nästan lika höga i Grekland som i Sverige. En studio på ett enkelt hotell kanske kan jämföras med vandrarhem...

// Malin
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 22:23

Betalar jag 25-50 € per natt i Grekland så får jag ett enkelt rum med 2, ofta väldigt enkla sängar vad gäller sovkomfort, sängbord ett spegelbord, en eller 2 trästolar en kyl och kanske inget mer.
Ska jag betala 90-100€ så vill jag nog ha högre standard än så.
Det finns givetvis massor av Boutiqehotell i Grekland att hyra men då är det också svenska hotellpriser. Det är helt ok, men ska man bo 2-3 veckor blir det för dyrt. Så kan vi inte bo hemma heller....tyvärr!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 22:51

Jag tycker iaf att detta hotell inte kan jämföras med ett vandrarhem i Sverige..lågt pris för denna standard!
http://www.booking.com/hotel/gr/phid...raeus1.sv.html
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 23:13

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Betalar jag 25-50 € per natt i Grekland så får jag ett enkelt rum med 2, ofta väldigt enkla sängar vad gäller sovkomfort, sängbord ett spegelbord, en eller 2 trästolar en kyl och kanske inget mer.
Ska jag betala 90-100€ så vill jag nog ha högre standard än så.
Det finns givetvis massor av Boutiqehotell i Grekland att hyra men då är det också svenska hotellpriser. Det är helt ok, men ska man bo 2-3 veckor blir det för dyrt. Så kan vi inte bo hemma heller....tyvärr!

Lissi
Jag betalade 42 euro cirka per natt på Korali ap. Tinos, en stor modern studio med fullt utrustat kök, en stor dubbelsäng (skön dessutom) , wifi, tv, havsutsikt, transferservice mm.
Det kanske såg enkelt ut från utsidan, men du såg ju själv standarden där, lågt pris för detta boende!.

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-02-24 klockan 23:42.
Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 00:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag tycker iaf att detta hotell inte kan jämföras med ett vandrarhem i Sverige..lågt pris för denna standard!
http://www.booking.com/hotel/gr/phid...raeus1.sv.html
Det var jo u t r o l i g mye for pengene!!!

Vandrerhjem er slett ikke billig lenger,standarden er bedre enn tidligere, ja, men det er (nesten?) hotellpris for et dobbeltrom

Jeg gjorde en sammenligning mellom Vandrerhjemmet i byen vår og Hotel Phidias på Booking.com
En natt, 2 - 3 juli, kostet Vandrerhjemmet 108 Euro!!!
- mens dobbeltrommet på Phidias kostet 69 euro , da hadde begge rommene avbestillingsfrist til dagen før.

Om man ikke hadde rett til å avbestille kostet rommet 49 euro på Phidias, mens Vandrerhjemmet ikke hadde et tilsvarende alternativ, der k o s t e t / måtte man betale 108 euro.
Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 00:31

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det var jo u t r o l i g mye for pengene!!!

Vandrerhjem er slett ikke billig lenger,standarden er bedre enn tidligere, ja, men det er (nesten?) hotellpris for et dobbeltrom

Jeg gjorde en sammenligning mellom Vandrerhjemmet i byen vår og Hotel Phidias på Booking.com
En natt, 2 - 3 juli, kostet Vandrerhjemmet 108 Euro!!!
- mens dobbeltrommet på Phidias kostet 69 euro , da hadde begge rommene avbestillingsfrist til dagen før.

Om man ikke hadde rett til å avbestille kostet rommet 49 euro på Phidias, mens Vandrerhjemmet ikke hadde et tilsvarende alternativ, der k o s t e t / måtte man betale 108 euro.
Ja, där ser man! Så nog finns det hotell med hög standard till ett bra pris i Grekland!..
Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 09:39
nilams avatar

Om jag bor på ett hotell som har samma höga standard som jag bor på i Sverige så hävdar jag att priset är det samma... Här är ett hotell som jag tycker har "Sverigestandard" som jag bott på några gånger... Nästan exakt samma pris som jag betalade i januari för ett "fint" hotell i Sverige.

http://www.booking.com/hotel/gr/port...466456f;dcid=1

Här ska jag dock inte bo under mina 6 veckor till sommaren Så som jag bor då, med "grekisk charm", skulle jag aldrig få för mig att bo om jag är på resa i Sverige. På korta resor i Grekland är det däremot trevligt att unna sig lite lyx ibland

// Malin
Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 11:08

Det som jag upplever som hög standard i Grekland (är bara min egen åsikt), för mig kan hög standard vara att jag har tex havsutsikt med uteplats och då betalar jag gärna lite mer för det!
Då gör det inget om det bara finns en pinnstol att sitta på.....och en hård madrass att ligga på!
För på min semester är det utevistelse och att umgås med folk som är viktigast!

Men som sagt, det finns hotell i Grekland som tex Phidias i Pireus med bra priser, inget lyxhotell men för mig ett hotell som är fräscht och nyrenoverat och även ute på öarna.

Sunny

PS.Tänk vad olika vi är, det du skrev Malin att du inte kan tänka dig att bo i Sverige som du gör i Grekland "med grekisk charm "...jag kan tycka det är mysigt att hyra en liten stuga tex vid kusten här I Sverige, mot att bo på ett lyxhotell.
Men det beror ju mycket på att jag numera bor i lgh, då jag tidigare när jag var sambo bodde i hus på landet, vilket jag saknar en del.
Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 11:23
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
PS.Tänk vad olika vi är, det du skrev Malin att du inte kan tänka dig att bo i Sverige som du gör i Grekland "med grekisk charm "...jag kan tycka det är mysigt att hyra en liten stuga tex vid kusten här I Sverige, mot att bo på ett lyxhotell.
Men det beror ju mycket på att jag numera bor i lgh, då jag tidigare när jag var sambo bodde i hus på landet, vilket jag saknar en del.
Allt beror ju på hur man har det runt sig och vad man är ute efter när man ska ha "det lilla extra"... Eftersom jag bor i villa med 5 minuter till Vänern och har en del i ett litet torp på landet så är det ett stort hotell i stan som lockar mig en weekend
Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 11:26

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Allt beror ju på hur man har det runt sig och vad man är ute efter när man ska ha "det lilla extra"... Eftersom jag bor i villa med 5 minuter till Vänern och har en del i ett litet torp på landet så är det ett stort hotell i stan som lockar mig en weekend
Ja, absolut rätt!..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.