|
|
|||
|
|||
LUGN ö med hyffsad mat och bra bad
Jag och mina tre väninnor ska åka på resa till sommaren. Vi söker en lugn grekisk ö/by med riktigt fint bad (gärna mycket solstolar och dylikt) och gärna några trevliga tavernor. Kikat på Lassi, Kefalonia och Petra, Lesbos. Förslag?
|
|
|||
|
|||
Sv: LUGN ö med hyffsad mat och bra bad
Skiathis är härligt. Mycket fina stränder.
|
|
|||
|
|||
Petra är ett bra förslag. Då kan ni också åka till Molivos någon kväll för middag, eller ta en taxi till Petri och se den fina solnedgången.
Carina |
|
||||
|
||||
Det enda ställe av de du räknar upp som jag har besökt är Petra. Har badat och ätit där flera ggr. Finns solstolar som var gratis när jag var där och bra utbud av tavernor i både Petra och Molyvos. Missa inte kvinnokoperativet i Petra. Bättre mat är svårt att få om man gillar traditionellt och vällagat. Själv bor jag gärna i Molyvos men Petra är en alldeles utmärkt liten ort.
Eva |
|
|||
|
|||
Lesvos kan jag med rekommendera, om Petra känns för fartfylld så kan jag även varmt rekommendera Vatera, lugnt o fin strand som är över en mil lång,
|
|
||||
|
||||
Lesbos är en jättefin ö, kan ju inte påstå att Petra är fartfyllt, lugnt och skönt och massor av god mat. Har aldrig ätit så mycket god mat.
Vi var i Petra i juli 2013, det enda som var synd var att det var kallt i vattnet inte många dagar tempen gick upp över 20 grader, vilket vi aldrig varit med om efter mer än 30 års sommar semestrar i den grekiska ö världen. Pia |
|
||||
|
||||
Citat:
Ikarias tillfälligt åeteruppsstående ambassadör |
|
|||
|
|||
Lourdas Beach på Kefalonia är den bästa stranden, nästan en mil lång med många olika stränder. men det är tuff backen ner och ännu tuffare upp, men det är bra motion. Och rekomenderar Hotel Antonia där.
-En annan ö kan vara Tilos! |
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
Jag tycker den var bra, men vist finns det finare o störe stränder,
|
|
||||
|
||||
Citat:
Smaken är som baken, och i stället för att beskriva en strand som "bra" eller "dålig" kanske det är bättre att tala om huruvida det är sand, grus eller sten, vilka faciliteter som finns etc. Karin |
|
||||
|
||||
I mitt resebrev från 2009 finns några strandbilder en från Petra, en från Molyvos och en från Skala Kalloni. Eva
|
|
||||
|
||||
Citat:
Beträffande Karpathos så är det helt riktigt att jag håller Achata som en av mina favoriter. Men jag gillar också väldigt mycket Apella och Amopi. De tre ställena har olika underlag (klappersten, grus, sand) men de har t ex det gemensamt att det alltid när jag varit där har varit rent och snyggt på stranden och fint i vattnet (ngt grumligt av sand ibland när det blåst mycket på fel håll). Därför skulle jag I KOMBINATION med en sådan beskrivning våga kalla dem för "fint bad" eller "bra strand" även om jag brukar försöka vara mera beskrivande. Vi är helt överens i att man ska vara tydligt beskrivande i sina omdömen, vilket jag också vill minnas att jag en gång tagit upp i en tråd. Lika viktigt att också frågeställare tänker på det när de läser svaren. Citat:
Junior formulerade sin fråga så här: "riktigt fint bad (gärna mycket solstolar och dylikt) och gärna några trevliga tavernor. " Solstolar finns där ju förvisso, och direkt över gatan vid stranden hittade vi en taverna som blev vår favorit för lunch varje dag vid stranden. Så sköna dagar i solen och goda luncher hade vi. Men "riktigt fint bad" skulle jag inte kalla det. Masse |
|
||||
|
||||
Ni funderade ju lite på Lassi också Junior. Det är en mindre ort utanför Argostoli stad. Lassi har ingen äldre bykärna utan är uppbyggt efter kusten. Det är vacker natur och flera riktigt fina stränder, flertalet tavernor och butiker. Men det är också gångavstånd in till stan. Det är en lite större stad där det kan bli ganska livat, många greker är ute på kvällarna. På helgerna kan det också bli ganska fullt på stränderna.
Vi trivdes bra där och själva Kefalonia är en väldigt vacker ö med mycket att se. Men ön är stor och ni kanske hellre vill till en mindre. Thassos kan också vara ett alternativ. Man kan då bo vid den jättefina Golden Beach där det ligger några mindre byar med hotell. Parga skulle väl också kunna passa fyra tjejer på vift? Fast lugnt är det väl knappast. Katitzi Senast redigerad av Katitzi den 2014-03-08 klockan 18:49. |
|
|||
|
|||
Vi har besökt även Lassi på Kefalonoia och det är ett bra resmål. Men jag tycker att Lesvos är ett strå vassare.
Om man kan tänka sig att bada utan kläder så är stranden i Molivos, längst bort mot Petra, väligt bra men i år inga solstolar som det verkar. Vi har inte badat i Petra, men vi har vännar som tycker det är bra där. Orterna är väldigt bra, med bra restauranger både i Petra och Molivos. Själv åker vi till Molivos för 6:e gången eller kanske det är 7:e gången den 22 maj. Så då förstår ni att vi gillar Molivos. Carina |
|
||||
|
||||
Jag har också varit i Petra och Molivos, som är väldigt trevliga byar båda två. Men måste hålla med om att stränderna inte går att jämföra med tex Kefalonia, Thassos eller Parga som jag nämnde. På de ställena får man det där turkosa vattnet!
Katitzi Kefalonia |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Att Lesbos har kallt vatten beror nog inte på att det ligger norrut. Det finns andra öar tex Thassos som ligger ännu längre norrut och där är vattnet ljuvligt. Jag tror nog det beror på djup och strömmar där Lesbos ligger. Lesbos är också den enda ö där jag upplevt ett riktigt oväder som varade i två dagar mitt i sommaren!
Katitzi |
|
||||
|
||||
Det har du säkert rätt i. Jag hade också regn och riktigt kallt ett par dagar i månadsskiftet aug-sept men det har jag upplevt på Paros också. Fast under första resan till Lesbos som vi gjorde till Agios Isidoros en bit in i sept hade vi varmt både i hav och på land. Lesbos är ju en grön ö och det i sig leder väl också till mer regn och en bättre medelhavsklimat. Säsongen för den som vill ha riktigt sommarvarmt är nog vanligtvis kortare på öarna som ligger i norra Grekland än de längre söderut.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag har bara varit på norra sidan på Lesvos, förhållandena kanske är annorlunda på södra. Ön är ju ganska stor.
Katitzi |
|
|