Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-26, 16:43
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Flygbyte

Hej!

Jag undrar om någon har kunskap om hur lång tid man behöver ha mellan två flyg för att det ska vara realistiskt att genomföra. Vad tror ni om Mykonos - Aten - Stockholm. Jag har 55 minuter på mig på Atens flygplats innan flyget går hem till Stockholm. Det är Aegan som flyger båda sträckorna.

Är det ok?

Vänligen
Ofelia
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 17:02
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Flygbyte

Denna fråga dyker upp med jämna mellanrum. Räcker tiden?

Jo i det här fallet gör den det. Men vad händer om inrikes flyget är försenat? Det är en mer relevant fråga.
Jo, om man då har en genomgående biljett, vilket du bör ha, eftersom du tydligen bokat Aegean genomgående och förhoppningsvis vid samma bokningstillfälle, då blir man ombokad av Aegean (lr dess handlingagent) på första möjliga flyg till sin slutdestination. Eftersom Aegean är ett IATA-anslutet flygbolag har de biljettavtal med de flesta flygbolag (dock ej lågprisbolag typ Norwegian lr Ryanair) så ombokningsmöjligheterna är otaliga.
Skulle det innebära flyg nästa dag skall man erbjudas hotell.

I just detta fall när man flyger med Aegean och byter flygplan i ATH så är Minimum Connection Time 40min (45 om man flyger vidare utanför Schengen). Det innebär naturligtvis inte att det är kört om man landar lite sent. Marginaler finns alltid så skynda bara från ankomst till nästa avgång.

Generell MCT i ATH är 45 min förutom om man kommer utrikes ifrån och skall flyga inrikes, då är det 55min.
En mängd olika varanter kan finnas på detta beroende på vilket flygbolag man flyger med och varifrån man kommer och varifrån man flyger till.

Kolla alltid med din resebyrå. Bokar man via bokningssite är det alltid OK bara man inte plockar ihop sin resa själv och försöker pussla ihop olika sträckor och avgångstider. Då kan det bli fel och man får stå för alla kostnader själv om man blir ifrånflugen.
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 18:13
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

SteffTee;
Genomgående bokning är ju safe. Men;
Hur är det om man t ex bokar en resa ARN-ATH med Aegean, sen kommer man på att man ska flyga inrikes och bokar en andra resa senare. Samma bolag, men olika bokningar?
En till fråga , om man gör samma sak som ovan (och förutsatt att jag får ett positivt besked) fast med två olika bolag inom samma allians, hur är det då?
Typ Lufthansa till ATH och sedan Aegean inrikes.
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 19:45

En genomgående bokning görs alltid vid ett och samma tillfälle. Flera bolag kan ingå i denna genomgående biljett och det behöver inte heller tillhöra samma allians.
SAS - Air France: Stockholm-Paris-Rio de Janerio går alldeles utmärkt att boka som genomgående biljett.

Om man i efterhand vill lägga till en sträcka och få en genomgående biljett måste man på något sätt ha en ombokningsbar biljett i botten som man sedan använder som grund för en ny bokning, som då blir genomgående, eller man skriver in i bokn/bilj att de olika biljettnumren är i förbindelse. (här är jag ute lite på tunn is då det inte helt är mitt arbetsområde ) Oftast blir det då en merkostnad.

En biljett som inte är ombokningsbar/återbetalningsbar (=billigast) är endast användbar på den sträcka och på den dag och tid den är bokad på.
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 07:10
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Om man bokar två olika biljetter så finns det i vissa reseförsäkringar moment som kan täcka en missad anslutning när man inte har genomgående biljett, men det krävs då enligt villkoren en minimitid, i mitt fall måste jag vara på flygplatsen mins 2 timmar innan utsatt avgångstid, så den skulle alltså inte gälla vid 55 min.

Jag tycker också det borde räcka med tid om planet är i tid även vid icke genomgånde biljett, såvida ni kan få baggaget clerat hela vägen, eller reser utan checkat baggage. Kan ni inte checka in det hela vägen utan måste checka om det i Aten, då hinner ni troligen inte. (minimum chekin time är 30 minuter, + vänta på baggage som visserligen brukar kunna gå fort på Athen, kan gå men inget jag skulle satsa på annat än i nödfall)

sen kan man ju även glädja sig med att Aegean är 2a i Europa på att vara i tid, dom är ljusår före SJ i statestiken så de går verkligen bättre än tåget
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 17:08
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg

Jo i det här fallet gör den det. Men vad händer om inrikes flyget är försenat? Det är en mer relevant fråga.
Jo, om man då har en genomgående biljett, vilket du bör ha, eftersom du tydligen bokat Aegean genomgående och förhoppningsvis vid samma bokningstillfälle, då blir man ombokad av Aegean (lr dess handlingagent) på första möjliga flyg till sin slutdestination. Eftersom Aegean är ett IATA-anslutet flygbolag har de biljettavtal med de flesta flygbolag (dock ej lågprisbolag typ Norwegian lr Ryanair) så ombokningsmöjligheterna är otaliga.

I just detta fall när man flyger med Aegean och byter flygplan i ATH så är Minimum Connection Time 40min (45 om man flyger vidare utanför Schengen). Det innebär naturligtvis inte att det är kört om man landar lite sent. Marginaler finns alltid så skynda bara från ankomst till nästa avgång.

Generell MCT i ATH är 45 min förutom om man kommer utrikes ifrån och skall flyga inrikes, då är det 55min.
En mängd olika varanter kan finnas på detta beroende på vilket flygbolag man flyger med och varifrån man kommer och varifrån man flyger till.

Kolla alltid med din resebyrå. Bokar man via bokningssite är det alltid OK bara man inte plockar ihop sin resa själv och försöker pussla ihop olika sträckor och avgångstider. Då kan det bli fel och man får stå för alla kostnader själv om man blir ifrånflugen.

Stort tack SteffTee som gav ett mycket utförligt svar! Jag vet att jag har sett något liknande svar tidigare men var lite osäker på tidsmariginalen.

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2015-12-27, 23:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg

Återuppväcker den här gamla och återkommande frågan.

Åkte tidigare i år hem från Aten med Aegean genomgående biljett med mellanlandning och planbyte i Heraklion. 70 min mellan ankomst Heraklion och avgång mot Köpenhamn. Det var givetvis gott om tid för att både skriva ut boardingcard och shoppa runt i taxfreebutiken.

Sneglar nu på en tripp med Aegean till Aten+Inrikes (genomgående) med 45 min MCT på utresan och 50 min MCT på hemresan. Det innebär om jag förstått ditt svar rätt SteffTee att hemresan är OK men att jag är 10 min för kort på utresan. Man kan ju undra varför Aegean mfl tillhandahåller biljetter om MCT inte är tillfyllest. Men det är ju det formella det.

Så till min fundering som handlar om det praktiska. Har som sagt tidigare flugit med anslutningsflyg i Aten, men aldrig så tight som 45 min. Ni som har gjort det, är chanserna hyfsade att klara det rent praktiskt?

Jag tänker så här. Incheckat bagage går väl vidare som vanligt utan min hantering i Aten. Incheckning, platsbokning och utskrift av boardingcard för inrikesflyget bör jag väl kunna klara hemma på datorn dagen före avresa (48 tim innan).

Återstår då att försöka förboka plats så långt fram i första planet som möjligt för att komma av snabbt i Aten. På Aten Airport snabbt förflytta sig från ankomstvåningen upp till avgångsvåningen och Security Control och be en tyst bön att det inte är lång kö där. Sedan raskt till gaten.

Visst borde det väl kunna funka eller? Men om det inte gör det så är det inte hela världen på hemresan då tillräcklig MCT ger mig fri ombokning, men på utresan är jag i så fall rökt om jag förstått det rätt?

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-12-29, 12:02
Masses avatar

Upptäckte att jag använt förkortningen MCT felaktigt. Så här ska det givetvis vara. Hoppas att det blir mera begripligt då. ..................

Återuppväcker den här gamla och återkommande frågan.

Åkte tidigare i år hem från Aten med Aegean genomgående biljett med mellanlandning och planbyte i Heraklion. 70 min mellan ankomst Heraklion och avgång mot Köpenhamn. Det var givetvis gott om tid för att både skriva ut boardingcard och shoppa runt i taxfreebutiken.

Sneglar nu på en tripp med Aegean till Aten+Inrikes (genomgående) med 45 min CT på utresan och 50 min CT på hemresan. Det innebär om jag förstått ditt svar rätt SteffTee att hemresan är OK men att jag är 10 min för kort på utresan. Man kan ju undra varför Aegean mfl tillhandahåller biljetter om CT inte är tillfyllest. Men det är ju det formella det.

Så till min fundering som handlar om det praktiska. Har som sagt tidigare flugit med anslutningsflyg i Aten, men aldrig så tight som 45 min. Ni som har gjort det, är chanserna hyfsade att klara det rent praktiskt?

Jag tänker så här. Incheckat bagage går väl vidare som vanligt utan min hantering i Aten. Incheckning, platsbokning och utskrift av boardingcard för inrikesflyget bör jag väl kunna klara hemma på datorn dagen före avresa (48 tim innan).

Återstår då att försöka förboka plats så långt fram i första planet som möjligt för att komma av snabbt i Aten. På Aten Airport snabbt förflytta sig från ankomstvåningen upp till avgångsvåningen och Security Control och be en tyst bön att det inte är lång kö där. Sedan raskt till gaten.

Visst borde det väl kunna funka eller? Men om det inte gör det så är det inte hela världen på hemresan då tillräcklig MCT ger mig fri ombokning, men på utresan är jag i så fall rökt om jag förstått det rätt? Och vad händer med bagaget om vi inte hinner med?

Någon som har erfarenhet och svar på dessa frågor?

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 18:31

Aegean har MCT 40-45 min Utr-Inr v.v. (Schengen)

Olika tider beroende på olika destinationer. Man får alltid upp rätt MCT om man söker på hela sträckan när man bokar. Försök inte plocka ihop själv, då kan det bli fel :-(

Transfer i ATH är busenkel. Redan innan bagagehallen tar man en rulltrappa upp till avgångshallen och hamnar då på rätt plats (shoppingområdet) Security är ju inte förrän strax innan gaterna.

Boardingkort har man redan tryckt ut hemma när man checkat in dagen innan.
Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 19:56
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Håller med SteffTee om smidigheten vid byte i Aten.
Häromåret var vårt Aegeanflyg tån Köpenhamn något försenat. De som hade tight till sina anknytande inrikesflighter lotsades smidigt av personal direkt till respektive gate, där planen väntade.
Vi hade lite längre tid och spankulerade i sakta mak bort till gaten, där planet till Naxos skulle avgå.
Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 11:03
Masses avatar

Tack SteffTee och Lemon för era svar!

Vår bokning är med samtliga flighter med Aegean och alla på en och samma biljett. Inget eget hopplock således. Och med ditt svar SteffTee om 45 min MCT i båda riktningarna så är ju allt lugnt.

Med boardingkorten utskrivna i förväg och smidiga förflyttningsvägar på ATH blir det ju då inga problem alls. Allt givetvis förutsatt att tidtabellen hålls. Men det är ju Aegean ganska duktiga på.

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 22:37
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack SteffTee och Lemon för era svar!

Vår bokning är med samtliga flighter med Aegean och alla på en och samma biljett. Inget eget hopplock således. Och med ditt svar SteffTee om 45 min MCT i båda riktningarna så är ju allt lugnt.

Med boardingkorten utskrivna i förväg och smidiga förflyttningsvägar på ATH blir det ju då inga problem alls. Allt givetvis förutsatt att tidtabellen hålls. Men det är ju Aegean ganska duktiga på.

Masse
Får man då vara nyfiken och fråga vart det bär iväg?

Maria - nyfiken i en strut
Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 23:40
Masses avatar

Visst får man fråga det. Men svaret får du vänta på tills vi säkert vet att vi är på väg. Då skall jag gärna återkomma med lite rapporter om resan. Men till dess får det vara en hemlighet.

Detta bl a pga att vi de senaste 12 månaderna vid flera tillfällen tvingats avstå en resa pga krånglande hälsa. Så därför vill vi vara lite försiktiga med att glädja både oss själva och andra innan vi kommit iväg. Men .... vi hoppas, tror och gläds ändå lite i smyg inför den här trippen. Och då ska det bli kul att återkomma och berätta både om resmålet och om hur det gick med flygbytet i Aten.

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 00:09
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
...Detta bl a pga att vi de senaste 12 månaderna vid flera tillfällen tvingats avstå en resa pga krånglande hälsa. Så därför vill vi vara lite försiktiga med att glädja både oss själva och andra innan vi kommit iväg. Men .... vi hoppas, tror och gläds ändå lite i smyg inför den här trippen...

Masse
Jag håller tummarna stenhårt att ni har hälsan och kommer iväg!!!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Detta bl a pga att vi de senaste 12 månaderna vid flera tillfällen tvingats avstå en resa pga krånglande hälsa.
Hoppas verkligen att hälsan inte krånglar i år så att ni kommer iväg!
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 17:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Jag håller tummarna stenhårt att ni har hälsan och kommer iväg!!!

MVH zakka
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hoppas verkligen att hälsan inte krånglar i år så att ni kommer iväg!
Det samme ønsker jeg, krysser fingrene for at dere kommer avgårde på herlige Hellasferier framover
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 17:14
lemon lemon är inte uppkopplad

Håller också tummarna, Masse!
Vi kommer att följa i era fotspår från september ifjol när vi åker till Skopelos i sommar. Rolig och matnyttig läsning om era eskapader på ön, där vi tillbringar en vecka innan vi, som vanligt, återser Skiathos.
Återkommer sannolikt med lite frågor och önskemål om tips innan vi åker.
Vänliga hälsningar,

/Magnus
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 20:09
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Masse, hoppas verkligen att ni kommer er iväg på er resa som planerat. Och det blir spännande att höra vart det bär iväg

Du brukar ju också hålla oss uppdaterade när ni är i Grekland, det är så kul med direkrapporter. Själv är jag inte lika bra på det, brukar istället bli ett resebrev med bilder efter hemkomst.

Själva kommer vi att åka tillbaka till Skopelos I maj, men denna gång ska vi även ha några dagar på Alonissos.

Maria
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 10:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Men till dess får det vara en hemlighet.

Detta bl a pga att vi de senaste 12 månaderna vid flera tillfällen tvingats avstå en resa pga krånglande hälsa.

Masse
Jag håller tummarna för att allt ska gå bra denna gång. Och sen är det ju lite spännande med VART ni skall resa!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 13:55
Masses avatar

Tack Zakka, Janne och Anne för era välgångsönskningar och kramade tummar. Det är fantastiskt så mycket värme och omtanke det finns bland vännerna här på Kalimera.

Och så kul med ert intresse, och att jag lyckats göra några lite nyfikna. Hoppas verkligen att vi kommer till skott som planerat den här gången. Det ska i så fall bli kul att få berätta om det. Jag lovar att återkomma i ärendet, oavsett hur det går. Nu är åtminstone flygbiljetter och boende för 15 nätter i Grekland bokat.

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.