Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-12, 23:06
ch4 ch4 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014
Standard Tips på öar

Hej!
Jag och min sambo kan inte bestämma oss! Vi ska åka till Grekland 1 vecka i slutet av Juli och är öppna för förslag.
Hotell eller lägenhetsrum spelar ingen roll. Vi vill ha det lugnt, trivsamt och rent/fräscht. Är inte ute efter all inklusive (som mest frukostbuffé, men köpa med nybakt bröd från supermarket är inte fel det heller!) och vi slipper gärna barnfamiljer.
Vi söker en romantisk ö med "äkta grekisk känsla", dvs inte för uppbyggt/turistfällor, men inte heller helt öde! Vi vill gärna ha nära till en större stad, trivdes bra när vi bodde på Kreta med 15min bussresa till Chania. Vi kunde äta gott i gränderna eller längre bort i hamnen, handla lite kryddor m.m.., ta ett par drinkar för att sedan ta sista bussen tillbaks till hotellet. Ännu bättre skulle det vara med en stad inom promenadavstånd så vi slipper passa busstider.
Pool är inget måste, men hotellet bör ligga "intill" minst en strand så vi kan svalka oss de dagar som blir lite lugnare.
Vi vill kunna hyra bil, se lite kultur/historia och fina stränder: både större/kända och små mysiga badvikar längs vägen. Snorklar gärna.
Är ett plus om det är flygplats på ön och inte allt för långt till hotellet.

Tack på förhand!!
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 00:44
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Tips på öar

Jag älskar Samos och Pythagorion. Men Samos är stor. Och genuint och inte något för barnfamiljer. Pool finns på taket mitt i Pythagorion på Antonis (Apollo) och härlig pool på innergård på Athina (Fritidsresor). Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 00:46

Antonios skulle det vara
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 01:07
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2012

Håller absolut med om att Pythagorion på Samos är ett jättebra förslag!

Tyvärr finns dock inte Antonios längre, åtminstone inte på Apollo. Bodde där en vecka förra försommaren och trivdes superbra!
Bokade samma hotell i år, men flyttades till ett annat hotell, flottare, men tristare...
Sökt även på booking-siter utan att hitta det.

Har nu valt på nytt, det blev Panorama, längre bort från centrum (ca 40 trappsteg extra), men fin utsikt.

Annars kanske Skiathos/Skopelos eller Karpathos kan vara bra förslag för en vecka!?

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 08:28
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Lassi på Kefalonia skulle kanske vara nåt? Fina stränder och hotell med pool finns det att välja mellan. Gångavstånd in till Argostoli stad som är en lite större stad med ganska mycket folk i rörelse på kvällarna , både greker och turister.
Nära till flygplatsen och på Kefalonia som är en av Greklands vackraste öar finns det mycket att titta på.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 09:45

Tusen tack för era tips, sa kika närmre på dessa!
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 09:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Skopelos stad eller Molyvos på Lesvos är mina tips. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 15:41

Ok, tacktack!
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 16:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Mitt förslag är Åk till Karpathos och bo i choran Pigadia. En "liten stad" med lagom liv och rörelse, med strand i stan som är OK men inte öns bästa. De bästa åker ni till med buss eller ännu bättre med hyrd bil eller moppe samtidigt som ni åker runt och ser öns mysiga byar. Mycket vackra stränder längs kusten utanför Pigadia! Lite kultur kan ni få med en dagsutflykt till den mycket speciella bergsbyn Olympos.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 17:53

Tråkigt att Apollo inte har kvar Antonios. Jag vet att hon som äger hotellet var lite sur på dem förra året och tyckte de började säsongen för sent hos henne. Hon fick vänta på gäster när de andra hade fullt upp. Men om man vill bo där kan man ju ringa och köpa separat i mån av tillgång.
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 20:37

Tack snälla för era tips! Ikväll kom vi fram till något som kändes rätt: Silo lägenhetshotell (som jag bara hört gott om!) i Lassi/Kefalonia, nära till staden Argostoli och vi ska hyra bil i 3 dagar för att se små byar och stränder runt ön. Än har vi inte bestämt exakt vad som ska besökas så bara att skriva här i tråden om det är några "måsten"!
Vi kommer nog återkomma till denna tråden och hoppas vi får möjlighet att besöka även de andra öarna, alla är de väl unika!
Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 21:34

Vad roligt! Hoppas det blir toppen
Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 08:43
lelo lelo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Lassi/Kefalonia är riktigt härligt! Dit vill jag verkligen åka tillbaka någongång. Stranden i Lassi är kanon! Stränder/ställen ni måste besöka är: Anti-Sami (Fantastisk klapperstensstrand.. var nästan helt tomt på folk när vi kom dit, sen var där två små sömniga restauranger som vi också var i princip ensamma på. Stranden ligger i en bukt), Ag Efimia (mysig liten by med ett par restauranger som man kör igenom påväg till Fiskardo) Fiskardo, Assos (fin liten by men vägen ned var otroligt brant.. fanns även en liten klapperstensstrand här), Mirtos Beach.. otroligt vackert, var dock lite jobbigt att ta sig upp ur havet då det var lite vågor i kombination med klappersten.. badskor rekommenderas. Vi blev rekommenderade att köra direkt från Lassi till Sami/Anti-sami och sedan uppåt för att avsluta med mirtos påvägen hem.

Annars kan jag rekommendera NAXOS som har allt ni önskar Ska ni bara vara iväg en vecka kan det dock vara lite tråkigt med all restid eftersom man inte landar direkt på ön. Det funkar men man får nästan räkna bort en hel dag på restid dit/hem. Bo i Plaka vid den underbara plaka-stranden och därifrån går buss till stan som tar ca 15 minuter! Naxos stad är helt fantastiskt mysig med massa historia och även endel shopping.
Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 18:53

Tack, nu har vi något att se fram emot!

Tack för personliga toppentips, jag skriver ner alltihop och skriver badskor på inköpslistan!
Hoppas på att kunna resa två veckor nästa år, så då spelar restiden lite mindre roll och vi kan lägga fler öar på intresselistan
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.