Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-21, 16:46
malte malte är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014
Standard Trivsam by med bra strand nära Chania

Hej,
åker till Kreta med familjen (mamma, pappa och fyra tonåringar) i början av juli. Har bokat flygstolar till Chania och skulle gärna vilja ha tips på någon trivsam by med bra strand inte alltför långt från Chania.

Hellre bra bad i en lugn och trevlig by än fullservice stränder och party typ. Finns det någon sådan ort på den delen av Kreta? (har trivts bra tidigare på bla Paros, Naxos, Syros, Amorgos mfl).

Har varit i Grekland tidigare, men aldrig på Kreta, så det vore kanon med några bra tips från er som har varit där

Tack och bock // Malte
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 18:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Trivsam by med bra strand nära Chania

Citat:
Ursprungligen postat av malte Visa inlägg
Hellre bra bad i en lugn och trevlig by än fullservice stränder och party typ. Finns det någon sådan ort på den delen av Kreta? (har trivts bra tidigare på bla Paros, Naxos, Syros, Amorgos mfl).
Stora delar av norra kusten, nära Chania, är exploaterad. Så förvänta er inte byar liknande de som finns på Paros, Naxos, Syros, Amorgos. Två trevliga byar med fina stränder ganska nära Chania är Kalives och Almyrida. Orterna ligger 20-25 km öster om Chania stad.
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 19:18

Hej och tack, låter som två bra byar. Ganska likvärdiga?

Är det bättre att ta sig längre från Chania annars tror du? När man letar runt verkar det som om många gillar Kastelli/Kissamos och Paleochora.

Tänkte det skulle vara smidigt att inte ha så långt från flyget, så då kanske dina förslag kan vara bra alternativ?
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 21:02
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Hej och tack, låter som två bra byar. Ganska likvärdiga?
Ganska likvärdiga. Det är dock mer grekiskt vardagsliv i Kalives.

Citat:
Är det bättre att ta sig längre från Chania annars tror du? När man letar runt verkar det som om många gillar Kastelli/Kissamos och Paleochora.
Kastelli har ingen fin strand, i alla fall inte om man jämför med Kalives och Almyrida (och många andra orter heller för den delen. I Paleochora finns en sandstrand, och en klapperstenstrand, och så finns det fler stränder i närområdet. Dessutom kan ni göra båtutfykt till Elafonissi, som är Greklands bästa strand. Till Paleochora är det cirka 70 km från Chania stad.
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 21:26

Låter som några dagar i Kalives eller Almyrida i kombination med några dagar i Paleochora kan vara en bra kombo.

Vet du om det är okej bussförbindelser från Kalives/Almyrida till Paleochora? Eller är det taxi/bil som gäller?
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 22:10
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Slår ett slag för Georgioupolis. Liten mysig ort med en jättefin badstrand och många trevliga tavernor.

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 22:26
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag tycker att ni ska kika lite på Nea Chora eller Agia Marina, så att alla får det de behöver. Håler med Janne om att Kolymbari, Kastelli och Maleme saknar den fina stranden. Kalives och Almyrida är inte heller min första rekommendation för någon som reserr med tonåringar - Paleochora är ett gränsfall, men det går ett par bussar om dagen dit om ni känner för att flytta på er.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2014-04-21, 23:41

Hej igen och tack för alla tips. Svårt med en ny ö, man vill ju så gärna komma någorlunda rätt

Milliea, Georgioupolis låter fint, har du mer att berätta kanske?

Kikh, tolkar ditt svar som att Kalives/Almyrida/Paleochora är lite lite lugnaste laget för tonårsfamiljen? Men är inte risken att Nea Chora/Agia Marina är lite för mycket om man är ute efter en ganska lugn grekisk by?

Kalimera, vet du om det är okej bussförbindelser från Kalives/Almyrida till Paleochora? Eller är det taxi/bil som gäller?
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 00:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det går några bussar per dag från Chania till Paleochora. Antagligen måste ni först åka buss dit från någon av de andra ställena.
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 08:11
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
... Men är inte risken att Nea Chora/Agia Marina är lite för mycket om man är ute efter en ganska lugn grekisk by?...
Kolla på Agios Apostoli, Kalamaki, Stalos och Agia Marina. I början av juli är det fortfarande lugnt, men ni har nära både till strand, puls och Chania. Bussarna till Paleochora går genom byarna om ni vill resa vidare eller göra en utflykt. Här hittar du tidtabeller: http://bus-service-crete-ktel.com/timetable.php

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 09:32
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Men är inte risken att Nea Chora/Agia Marina är lite för mycket om man är ute efter en ganska lugn grekisk by?
Vad för slags by ser du framför dig om du tänker på byarna ni gillar i Kykladerna?
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 10:52

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad för slags by ser du framför dig om du tänker på byarna ni gillar i Kykladerna?
Egentligen har vi väl trivts bra överallt i Grekland, tänkte bara att det kanske är mer "extra allt" på de mest exploaterade orterna runt Chania?

Gillar byar med små hus, hamnar, tavernor, och stränder utan parasoll mer än stora hotell, allinclusive-anläggningar och fullservice-stränder typ.

Trivdes bra i bla Katapola (Amorgos) och Galissa (Syros) , men även i Agia Anna (Naxos) och Parikia (Paros).

Tycker nog bara det är lite svårt att få grepp om orterna på Kreta.
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 12:33
thomas thomas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Re: Trivsam by med bra strand nära Chania

Hej
Av dina favoriter att döma tycker du om samma sorts byar som jag för utom att jag föredrar Egali på Amorgos. Så jag skulle föreslå att ni åker till Gergiopolis och kanske några dagar i Paleochora. Det är våra favoriter i Grekland efter Agia Annna på Naxos. Vi kanske ses, vi åker den 7:e juni hem den 30:juni till dessa platser
Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 09:34

Standard Sv: Re: Trivsam by med bra strand nära Chania

Citat:
Ursprungligen postat av thomas Visa inlägg
Hej
Av dina favoriter att döma tycker du om samma sorts byar som jag för utom att jag föredrar Egali på Amorgos. Så jag skulle föreslå att ni åker till Gergiopolis och kanske några dagar i Paleochora. Det är våra favoriter i Grekland efter Agia Annna på Naxos. Vi kanske ses, vi åker den 7:e juni hem den 30:juni till dessa platser
Låter bra, har som du märker lite svårt att få ngn bild av byarna på Kreta ...
Hur är Georgiopolis och Paleochora? (Stort, litet, hektiskt, lugnt?) Liknar de några av dina andra favoriter?
Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 11:42
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Vi har vært på Karpathos, Samos, Skiathos. Naxos, Kos, Kalymnos og Rhodos. Flest ganger har vi vært på Kreta. Jeg syns egentlig ikke Kreta går å sammenligne med de andre øyene.
Vi elsker Chania by, og bor derfor i nærheten. Agii Apostoli er et bra valg. Vi reiser mye rundt, og har sett og bodd andre steder på øya også. Georgiopolis er sjarmerende, syns vi. Mannen min syns Kalives virket snobbete....
Man må starte et sted, vi startet Hersonissos og trodde aldri vi skulle reise tilbake til Kreta. Der tok jeg grundig feil. Kreta på utforskes, og det blir man på en måte aldri ferdig med.

Vennlig hilsen
Pelagia

som reiser til Kreta i august og september
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 20:25
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Egentligen har vi väl trivts bra överallt i Grekland, tänkte bara att det kanske är mer "extra allt" på de mest exploaterade orterna runt Chania? Gillar byar med små hus, hamnar, tavernor, och stränder utan parasoll mer än stora hotell, allinclusive-anläggningar och fullservice-stränder typ. Trivdes bra i bla Katapola (Amorgos) och Galissa (Syros) , men även i Agia Anna (Naxos) och Parikia (Paros).
Det blir svårt att hitta något som liknar exempelvis Katapola, men typ Galissas och Agia Anna kan du hitta. Däremot kan det vara något knepigare att hitta stränder utan parasoll. Men flera stränder är långa och det finns platser där det inte finns parasoll. Hur som helst hittar du inget som liknar byarna du nämner väster om Chania. Paleochora är väldigt trevligt och turismen är ganska småskalig, åtminstone om man jämför med norra kusten.

Citat:
Tycker nog bara det är lite svårt att få grepp om orterna på Kreta.
Förstår det, Kreta är stort. Ni kan ju bo på flera ställen, och ni kanske kan tänka er att resa en bit från Chania.

Här finns ett gäng bilder från Kreta...

Här finns ännu fler...

Du kanske hittar något som ser trevlig ut där.
Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 22:16

[QUOTE=Kalimera;330759]Det blir svårt att hitta något som liknar exempelvis Katapola, men typ Galissas och Agia Anna kan du hitta. Däremot kan det vara något knepigare att hitta stränder utan parasoll. Men flera stränder är långa och det finns platser där det inte finns parasoll.

Det låter bra, är det ungefär så det är i Kalives/Almyrida? Eller är något av de andra förslagen bättre tror du ? (Gergiopolis, Nea Chora, Agia Marina, Agios Apostoli, Kalamaki, Stalos)

[QUOTE=Kalimera;330759]Förstår det, Kreta är stort. Ni kan ju bo på flera ställen, och ni kanske kan tänka er att resa en bit från Chania.

Tror vi försöker hitta en by på norra sidan för ett första stopp, och sedan att vi tar några dagar i Paleochora, låter trivsamt tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2014-04-23, 17:04
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Tror vi försöker hitta en by på norra sidan för ett första stopp, och sedan att vi tar några dagar i Paleochora, låter trivsamt tycker jag.
Det är extremt svårt att råda. Mina fem favoritöar (har varit på 65 öar) är Kreta, Tilos, Amorgos, Skopelos och Sifnos. Kreta är etta, och jag kan aldrig få nog av ön. Vi brukar åka till Kreta en månad varje år, då hyr vi bil och puttrar runt, bor en natt här, och fem nätter där. Det är den stora tjusningen med Kreta, att det finns så mycket att se och göra, och att det finns något för alla smaker. Så om ni verkligen vill uppleva Kreta, och på egen hand hitta era favoriter, är det bästa att hyra bil och ta dagarna som de kommer. Ni kanske hittar en by som ni gillar jättemycket, och då kan ni ju stanna där, och göra utflykter med bil.

Mina favoriter på Kreta är mestadels små samhällen, plus några stora, som Chania, Nea Chora och Rethymnon. Kustnära favoritbyar är (utan rangordning): Mochlos, Kato Zakros, Mirtos, Paleochora, Agios Pavlos, Triopetra, Paleochora. Loutro och Chora Safakion. Vi bor gärna i bergen också, då är favoriterna Tzermiado, Zaros, Spili och Anogia. Jag har säkert glömt några.
Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 09:56

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är extremt svårt att råda. Mina fem favoritöar (har varit på 65 öar) är Kreta, Tilos, Amorgos, Skopelos och Sifnos. Kreta är etta, och jag kan aldrig få nog av ön. Vi brukar åka till Kreta en månad varje år, då hyr vi bil och puttrar runt, bor en natt här, och fem nätter där. Det är den stora tjusningen med Kreta, att det finns så mycket att se och göra, och att det finns något för alla smaker. Så om ni verkligen vill uppleva Kreta, och på egen hand hitta era favoriter, är det bästa att hyra bil och ta dagarna som de kommer. Ni kanske hittar en by som ni gillar jättemycket, och då kan ni ju stanna där, och göra utflykter med bil.

Mina favoriter på Kreta är mestadels små samhällen, plus några stora, som Chania, Nea Chora och Rethymnon. Kustnära favoritbyar är (utan rangordning): Mochlos, Kato Zakros, Mirtos, Paleochora, Agios Pavlos, Triopetra, Paleochora. Loutro och Chora Safakion. Vi bor gärna i bergen också, då är favoriterna Tzermiado, Zaros, Spili och Anogia. Jag har säkert glömt några.
Håller med om att det vore bra att ta det lite mer allteftersom, problemet den här gången är att vi är ganska många (2 vuxna 4 tonåringar), har begränsat med tid (10 dagar), samt att åtminstone en eller ett par i sällskapet gärna vill ha bokat och klart på förhand ...

Tror jag försöker förboka boende på två orter, och Paleochora känns som ett bra alternativ, nu ska jag bara försöka bestämma mig för en by på norra kusten också ... Men gah, vad svårt jag har att välja ort!?
Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 11:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Men börja med Paleochora och se hur ni trivs på sydkusten....WiFi finns ju där på nästan alla ställen och så kan ni boka vidare därifrån. Jag skulle nog inte förboka allt hemifrån om jag inte var säker.....

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.