|
|
|||
|
|||
Trivsam by med bra strand nära Chania
Hej,
åker till Kreta med familjen (mamma, pappa och fyra tonåringar) i början av juli. Har bokat flygstolar till Chania och skulle gärna vilja ha tips på någon trivsam by med bra strand inte alltför långt från Chania. Hellre bra bad i en lugn och trevlig by än fullservice stränder och party typ. Finns det någon sådan ort på den delen av Kreta? (har trivts bra tidigare på bla Paros, Naxos, Syros, Amorgos mfl). Har varit i Grekland tidigare, men aldrig på Kreta, så det vore kanon med några bra tips från er som har varit där Tack och bock // Malte |
|
||||
|
||||
Sv: Trivsam by med bra strand nära Chania
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej och tack, låter som två bra byar. Ganska likvärdiga?
Är det bättre att ta sig längre från Chania annars tror du? När man letar runt verkar det som om många gillar Kastelli/Kissamos och Paleochora. Tänkte det skulle vara smidigt att inte ha så långt från flyget, så då kanske dina förslag kan vara bra alternativ? |
|
||||
|
||||
Ganska likvärdiga. Det är dock mer grekiskt vardagsliv i Kalives.
Citat:
|
|
|||
|
|||
Låter som några dagar i Kalives eller Almyrida i kombination med några dagar i Paleochora kan vara en bra kombo.
Vet du om det är okej bussförbindelser från Kalives/Almyrida till Paleochora? Eller är det taxi/bil som gäller? |
|
||||
|
||||
Slår ett slag för Georgioupolis. Liten mysig ort med en jättefin badstrand och många trevliga tavernor.
/Kerstin |
|
||||
|
||||
Jag tycker att ni ska kika lite på Nea Chora eller Agia Marina, så att alla får det de behöver. Håler med Janne om att Kolymbari, Kastelli och Maleme saknar den fina stranden. Kalives och Almyrida är inte heller min första rekommendation för någon som reserr med tonåringar - Paleochora är ett gränsfall, men det går ett par bussar om dagen dit om ni känner för att flytta på er.
//Kikh |
|
|||
|
|||
Hej igen och tack för alla tips. Svårt med en ny ö, man vill ju så gärna komma någorlunda rätt
Milliea, Georgioupolis låter fint, har du mer att berätta kanske? Kikh, tolkar ditt svar som att Kalives/Almyrida/Paleochora är lite lite lugnaste laget för tonårsfamiljen? Men är inte risken att Nea Chora/Agia Marina är lite för mycket om man är ute efter en ganska lugn grekisk by? Kalimera, vet du om det är okej bussförbindelser från Kalives/Almyrida till Paleochora? Eller är det taxi/bil som gäller? |
|
||||
|
||||
Det går några bussar per dag från Chania till Paleochora. Antagligen måste ni först åka buss dit från någon av de andra ställena.
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Kikh |
|
||||
|
||||
Vad för slags by ser du framför dig om du tänker på byarna ni gillar i Kykladerna?
|
|
|||
|
|||
Citat:
Gillar byar med små hus, hamnar, tavernor, och stränder utan parasoll mer än stora hotell, allinclusive-anläggningar och fullservice-stränder typ. Trivdes bra i bla Katapola (Amorgos) och Galissa (Syros) , men även i Agia Anna (Naxos) och Parikia (Paros). Tycker nog bara det är lite svårt att få grepp om orterna på Kreta. |
|
|||
|
|||
Re: Trivsam by med bra strand nära Chania
Hej
Av dina favoriter att döma tycker du om samma sorts byar som jag för utom att jag föredrar Egali på Amorgos. Så jag skulle föreslå att ni åker till Gergiopolis och kanske några dagar i Paleochora. Det är våra favoriter i Grekland efter Agia Annna på Naxos. Vi kanske ses, vi åker den 7:e juni hem den 30:juni till dessa platser |
|
|||
|
|||
Sv: Re: Trivsam by med bra strand nära Chania
Citat:
Hur är Georgiopolis och Paleochora? (Stort, litet, hektiskt, lugnt?) Liknar de några av dina andra favoriter? |
|
|||
|
|||
Vi har vært på Karpathos, Samos, Skiathos. Naxos, Kos, Kalymnos og Rhodos. Flest ganger har vi vært på Kreta. Jeg syns egentlig ikke Kreta går å sammenligne med de andre øyene.
Vi elsker Chania by, og bor derfor i nærheten. Agii Apostoli er et bra valg. Vi reiser mye rundt, og har sett og bodd andre steder på øya også. Georgiopolis er sjarmerende, syns vi. Mannen min syns Kalives virket snobbete.... Man må starte et sted, vi startet Hersonissos og trodde aldri vi skulle reise tilbake til Kreta. Der tok jeg grundig feil. Kreta på utforskes, og det blir man på en måte aldri ferdig med. Vennlig hilsen Pelagia som reiser til Kreta i august og september |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Här finns ett gäng bilder från Kreta... Här finns ännu fler... Du kanske hittar något som ser trevlig ut där. |
|
|||
|
|||
[QUOTE=Kalimera;330759]Det blir svårt att hitta något som liknar exempelvis Katapola, men typ Galissas och Agia Anna kan du hitta. Däremot kan det vara något knepigare att hitta stränder utan parasoll. Men flera stränder är långa och det finns platser där det inte finns parasoll.
Det låter bra, är det ungefär så det är i Kalives/Almyrida? Eller är något av de andra förslagen bättre tror du ? (Gergiopolis, Nea Chora, Agia Marina, Agios Apostoli, Kalamaki, Stalos) [QUOTE=Kalimera;330759]Förstår det, Kreta är stort. Ni kan ju bo på flera ställen, och ni kanske kan tänka er att resa en bit från Chania. Tror vi försöker hitta en by på norra sidan för ett första stopp, och sedan att vi tar några dagar i Paleochora, låter trivsamt tycker jag. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mina favoriter på Kreta är mestadels små samhällen, plus några stora, som Chania, Nea Chora och Rethymnon. Kustnära favoritbyar är (utan rangordning): Mochlos, Kato Zakros, Mirtos, Paleochora, Agios Pavlos, Triopetra, Paleochora. Loutro och Chora Safakion. Vi bor gärna i bergen också, då är favoriterna Tzermiado, Zaros, Spili och Anogia. Jag har säkert glömt några. |
|
|||
|
|||
Citat:
Tror jag försöker förboka boende på två orter, och Paleochora känns som ett bra alternativ, nu ska jag bara försöka bestämma mig för en by på norra kusten också ... Men gah, vad svårt jag har att välja ort!? |
|
|||
|
|||
Men börja med Paleochora och se hur ni trivs på sydkusten....WiFi finns ju där på nästan alla ställen och så kan ni boka vidare därifrån. Jag skulle nog inte förboka allt hemifrån om jag inte var säker.....
Lissi |
|
|