|
|
|||
|
|||
Ekologisk mat?
Är det svårt att hitta ekologisk mat i butikerna, tänker främst på frukt och grönsaker, men även kött. Kommer bo några veckor i Kato Stalos i sommar, så finns det i närheten eller är det Chania som gäller om man önskar ekologiskt?
|
|
||||
|
||||
Sv: Ekologisk mat?
Kreta är i stort ett självförsörjande när det gäller grönsaker. Men hur mycket som är ekologiskt vet jag inte. Jag har aldrig tänkt på om grönsakerna i affärerna är ekologiska eller inte. Det kanske någon annan kan svara på. Kolla inne i saluhallen i Chania. Det jag vet är att grönsakerna på Kreta smakar bättre än någon annanstans jag har varit.
Det finns ett flertal så kallade eko-hotell, så det borde finnas ekologisk mat att köpa. Vill du testa ett sådant hotell hyfsat när Kato Stalos ska du bege dit till Milia. |
|
||||
|
||||
Så här ser det ut på frukt- och grönsaksmarknaden i Heraklion på Kreta i oktober.
Man blir ganska sugen på grönsaker. |
|
|||
|
|||
Det brukar alltid finnas några få stånd på marknaden i Ierapetra, som säljer ekologiska grönsaker. Det finns säkert betydligt flera i Chania!
/ Jannis |
|
|||
|
|||
Jag får tacka för svaren. Nu går väl inte världen under om jag inte hittar ekologiskt då jag levt större delen av livet utan att bry mig om det innan. Men finns det så väljer jag det gärna och där av min undran.
Då är det nog Chanias marknad vi får sikta in oss på och misstänker nog att det inte är någon högprio på eco bland i turistorterna. Ja den bilden såg in så dum ut! Grönsaker ser alltid godare ut ute i det fria än i mataffären. |
|
||||
|
||||
På marknaderna hittar du ekologiskt dom har en lapp det brukar stå organic. Har sett en ekologisk taverna tror den ligger på Defkalionos.
|
|
||||
|
||||
Jag var på en guidad cykeltur(via Apollo)med Thanassis...cyklade genom en apelsinlund där vi"pallade"lite..så underbart gott!!Jo,Kretas frukt o grönt går inte av för hackor!
|
|
|||
|
|||
Tackar, det var bra info! Får de blir några besök till dem.
|
|
|||
|
|||
På landsbygden på Kreta står det ibland skyltar att odlingen är giftfri.
På vägen in till Chania finns det stora Inka-varuhuset i Ag Apostoli och vid torget 1866 i centrum. De har ekologiskt odlade (förpackade) grönsaker. |
|
||||
|
||||
Läste att många bönder fått EU-bidrag för att lägga ned sina odlingar. I stället tvingas Grekland importera tomater (!) från Holland för 18 milj € om året, för att klara efterfrågan.
Vet inte om detta också gäller Kreta, men det är i sanning en sorg att tomatimport krävs. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Jo det gäller också Kreta .Till o. med på de lokala marknaderna kan få imp grönsaker .Och apelsinodlingarna på Kreta där frukten får hänga kvar och ruttna för det är inte lönsamt att plocka för att sälja,skandal.Om bönderna får bidrag för detta vet jag inte ,För övrigt är matpriserna i butik höga på Kreta jmfrt m.Sverige .Ekologisk varor finns som Stefan skriver på de stora snabbköpen men det finns också spec,butiker en i Ag Apostoli 100m nedanför Lidl mot havet .i Chania på gatan där lokalbussar kör in i Chania på vr sida innan busstationen för motorvägsbussarna.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Annat går dock bra att sälja, som t ex vindruvor från Grekland. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
Den spec.butiken i Ag Apostoli ligger på samma gata som Lidl och In.ka då om jag förstått dig rätt? |
|
|||
|
|||
Ja i riktning emot havet.
|
|
|