|
|
|||
|
|||
Växla på Forex?
Hej!
Åker till Tilos på söndag. Bankomaten är stängd där, ska jag växla på Arlanda eller ta ut i bankomat på Rhodos? Förlorar jag mycket på att växla på Forex? Mvh ElisabethK |
|
|||
|
|||
Sv: Växla på Forex?
Svar JA!
Du tjänar alltid på att ta ut direkt ur bankomat i Grekland, växla för guds skull inte till dig euro på Forex! På arlanda kan du också ta ut euro från bankomat men inte lika bra kurs som i Grekland dock! Jag tog bara ut lite euro på Arlanda så jag hade till bussbiljetten och lite fickpengar. Trevlig resa sen till fina TILOS. Sunny (som njuter på Amorgos) |
|
||||
|
||||
Det finns säkert bankomat på Rhodos flygplats, så ta ut euro där.
Om du får frågan om du vill bli "fakturerad" i EUR eller i SEK, ska du alltid välja EUR. /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Men Kimmen, jag har fått lära mig att när man handlar och betalar med kort ska man alltid uppge kronor som valuta? |
|
||||
|
||||
Citat:
Deras bankomat-hets här om året om att det inte fanns Euros nog i Grekland för att förse oss med pengar avgjorde det hela. Bondfångeri.................. Vid utlandsköp väljer jag alltid lokal valuta för det inbillar jag mig ger bästa kurs. Undantaget är Finlandsbåtar och Ålandsbåtar där det erbjuds en skamlig kurs för Euro. |
|
|||
|
|||
Man ska ALDRIG uppge kronor som valuta utomlands. Alltid lokal valuta. Uppger du kronor får du i princip alltid en skräp kurs där banken gör god affär på vinsten. Gäller både när man handlar och tar ut pengar.
|
|
||||
|
||||
Håller med övriga om att ta ut i bankomat på plats och alltid välja €uro. Växlar jag något hemma, så gör jag det på min egen bank (Handelsbanken), som ALLTID har en bättre kurs än Forex.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad fel det kan bli när man är övertygad om en sak. Första gången jag fick frågan, tror det var på flygplatsen i Budapest, tyckte jag det var lite roligt att få det i kronor. Sedan läste jag någonstans att det är en förlustaffär. |
|
||||
|
||||
Citat:
Tobbe |
|
|||
|
|||
Funderar på att inte växla till mig euro i Sverige. Anländer Chania på tisdag för vidarebefordran till Paleochora. Är det säkert att det finns bankomater där. Har för mig att jag gjort uttag i Paleachora tidigare.
Förresten, är det nån som har koll på den senaste busstidtabellen mellan Chania och Paleachora |
|
||||
|
||||
Finns minst två bankomater i Pal.
http://bus-service-crete.com/timetab...hp?line=3&lg=2 här har du tidtabellerna Hoppas den är uppdaterad.Det vet jag förstås inte. |
|
||||
|
||||
Citat:
Väljer man istället EUR får man sin egen svenska banks kurs - och den är så gott som alltid bättre än den utländska. Så det är inte din egen bank som bedriver "ocker". /kimmen |
|
|||
|
|||
Färsk växling till euro på en ATM på Kos i Mastihari.
300€ till ett reserverat belopp på 2718,02. Det gör 9,06007. Forex tar idag 9,62 (140530) Det ger en skillnad på 168 kronor. Det kan vi spendera på kvällens middag. /pawik |
|
|||
|
|||
Ett annat alternativ som vi använder är att ha ett valutakonto på en svensk bank.Här växlar vi från sek till euro till en gynnsam kurs och för sen över pengar till vårt grekiska bankkonto.
|
|
||||
|
||||
Idag tömde jag sparbössan, där jag samlar alla mynt jag har i fickorna. När den är full brukar det vara mellan 5-10 000 kronor. En bekant som har peningräkningsmaskin på arbete räknade dem och gav mig sedlar.
Traskade därefter till Forex, som vår bank (Danske Bank) anlitar för sin kontanthantering.. Jag frågde vad det kostar om Forex räknade mynten, vilket skulle kosta 15%, detta skulle innebära mellan 750-1500 kr. Detta förstärker min tidigare uppfattning om det ocker Forex ägnar sig åt. Tobbe |
|
||||
|
||||
Jag avskyr Forex sedan de ljög om bankomatproblem i Grekland bara för att tjäna pengar. Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla. Och att bojkotta Forex genom att gå till X-change istället är det ingen nytta med, för X-change ägs av ... Just det, Forex
|
|
|||
|
|||
Citat:
Alltså om du vill bojkotta FOREX så kan du ju köpa euro på din egna bank, gjorde det något år för längesen på Nordea och de hade t.o.m bättre kurs än på FOREX. Men numera tar jag ut euro på plats i Grekland(vilket ALLTID ger bäst kurs) sen har jag också börjat med att ta ut lite fickpengar som jag sparar till nästa resa (så det räcker till båt, en övernattning och mat), så slipper man bekymra sig över det, iaf första dygnet i Grekland. Sunny Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-27 klockan 12:13. |
|
|||
|
|||
Vi tar också med oss pengar hem till nästa resa. Vi brukar ha ca 200-300 € med hem...Då känns ju de första dagarna nästan gratis och så är det lite kul att se om man tjänade eller förlorade på det vad gäller kursen.
Lissi |
|
|||
|
|||
En toppenidé tycker jag!..
Vet att du har berättat om det tidigare i något annat inlägg, lät så smart så nu har jag börjat med det också!.. Fast vissa resor har det ändå blivit över en 10 euro utan att jag ens tänkt att jag ska spara och ta med hem, det är ju bra! |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag ska kolla om det inte går att ta ut i stan, bra idé. Det var ju bra med Landvetter innan, man behövde aldrig tänka på euro innan man var där. Och naturligtvis tar jag ut merparten av reskassan på plats, jag vill bara ha pengar i plånboken när jag kommer fram så att jag slipper tänka på det. Men på banken - det trodde jag var ännu sämre kurs än Forex. Intressant. |
|
|