|
|
|||
|
|||
Första gången Skopelos
Hej!
Ska åka första gången till Skopelos nu i augusti. Tips och bra att veta? Har någon rest med Airtours? Hur fungerar transfern där, om man valt transfer, gäller det från flygplats till båt, båt och till hotellet eller hur fungerar det? Någon som vet? Är cykling att rekommendera? Vi ska bo på Ionia, hur upplever ni som bott där det hotellet? Och frukosten? Mvh Jossan |
|
||||
|
||||
Sv: Första gången Skopelos
Vad kul att du ska till Skopelos. Jag var där i augusti förra året (2013).
Tips och bra att veta? - Stränderna ligger på öns västkust och det blir till att ta buss, om du inte hyr bil. Du kan beta av en strand per dag, eller flera. Mina favoritstränder är: Milia, Kastani och Panormos. - På ön finns en turistbyrå som heter The Dolphins. De har utflykter på ön som man kan anmäla sig till. Själv åkte jag deras ”Mamma Mia”-tur, vilken var trevlig. Du får öns historia blandat med info kring inspelningsplatserna av filmen ”Mamma Mia”. The Dolphins har flera turer. Besök deras kontor som ligger på hamnpromenaden. - Bra att veta är att det kryllar av katter på restaurangerna och att det är geting-säsong. Så var vaksam när du äter och dricker. Har någon rest med Airtours? - Jag reste med Airtours och det funkade bra. De har dock ingen personal på Skopelos. Fast de håller till på Skiahtos och möter upp er på flygplatsen. De ger er information och båtbiljetter innan ni far i väg med bussen till hamnen. Transfer - Ni åker med flyg till Skiathos, där ni kliver på en buss som tar er till hamnen. Väntetid kan förekomma till 3 timmar, då man väntar in fler flyg från Skandinavien. Passa då på att se er om i hamnen på Skiathos och ät/fika på tavernerna där. - Ni åker båt till Skopelos, som tar ca 1,5 timme. - Väl framme på Skopelos blir ni mötta av personal från turistbyrån The Dolphins som samarbetar med Airtours, förmodligen möts ni av en norsk kvinna (Mette). Personalen, som möter upp er i hamnen, talar om vilken taxi ni ska åka med till hotellet. Du får gärna läsa mitt resebrev som jag skrev när jag kom hem. Länk: http://www.kalimera.se/resebrev/2013/skopelos.html Trevlig resa! Senast redigerad av inha den 2014-06-01 klockan 15:27. |
|
|||
|
|||
Tack så mycket för tipsen och din berättelse!
Det ska bli spännande att se vad Skopelos har att erbjuda! Förra året åkte vi till Karpathos och det var en av de finaste grekiska öar jag sett TAck! |
|
||||
|
||||
Citat:
Maria |
|
||||
|
||||
Jättebra med all info Inha...stämmer precis vi var där förra året och åker i år igen med Airtours och Hotell Ionia. Tyckte att det fungerade supersmidigt med allting, transfer från hamnen till hotellet också. Hotellet tycker jag är utmärkt och trevligt med en pool också när man kommer hem från strandlivet på eftermiddagen. Vi hyrde bil och åkte runt, men man tar sig till stränderna med bussarna från hamnen också. Favoritstranden var Panormos, solstolarna kostar inget och de kommer ner från restaurangen och erbjuder dryck/frappe eller annat man vill ha, så det bygger väl lite på att man gynnar restaurangen som har stolarna...men det är ju inget problem för man brukar ju både äta och dricka under en dag på stranden. Alternativt om man inte vill ha solstol då kan man ju lägga sig direkt på stranden (klappersten). Som sagt vi älskade Skopelos och återvänder därför :-) Ha en skön resa...ön och öborna är fantastiska!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Hu rä frukosten på hotellet? Vi har aldrig haft frukost på de hotell vi bott tidigare i Grekland så vi är nyfikna Skopelos låter onekligen som en ö vi kommer att trivas på! |
|
||||
|
||||
Frukosten är helt ok, vanlig standard frukost det är grekisk yogurth, honung, inlagda persikor, olika flingor, bröd, ost, marmelad, skinka/korv, kokt ägg, kaffe och tea, mjölk och någon form av bullar/kaka samt juice och frukt. Man står sig bra tyckte vi...och känner man för en mer avancerad frukost någon morgon med omelett osv så är det inte långt att knalla ner till hamnen. Vi tyckte i alla fall att det räckte gott och väl
Ni kommer säkert få en härlig vistelse |
|
|||
|
|||
Citat:
Tack för all hjälp! Mvh Josefin |
|
|||
|
|||
Hej!
Vi trivdes också toppen på Ionia, har varit 3 ggr på Skopelos. Vi har hyrt cyklar och det gjorde vi hela tiden, alltså 14 dagar alla 3 åren. Vi tog oss runt med cyklarna, ca 3-6 mil om dagen, uppför o nedför, uppför o nedför. Otroligt vacker att cykla, jobbigt men roligt. Längsta turen blev till Glossa, över bergen dit o vanliga vägen hem. Vi gillar inte att ligga på stränderna nå länge utan cyklar gärna, stannar o badar, käkar o cyklar vidare. Det finns en jättebra cykeluthyrare, man kan mejla honom innan o boka om man vill, skriv om du vill ha mejladressen. Jag är på Tilos nu men kan fixa det till veckan om du vill. Njut av Skopelos, en fantastisk ö. Mvh ElisabethK |
|
||||
|
||||
Många talar om getingplågan på Skopelos. Under vilken tid på säsongen infaller den, och när är det getingfritt (förutom december )
Masse |
|
|||
|
|||
Ska också till Skopelos för första gången, fast redan nu på lördag, så toppen att få lite tips!
Vi bor också på Ionia! Brukar de vara mycket mygg den här tiden? Senast redigerad av lilly24 den 2014-06-05 klockan 15:56. |
|
||||
|
||||
Citat:
Maria |
|
||||
|
||||
Masse, vi var på Skopelos i början av juni för några år sen och det var inga som helst problem med getingar. Och vädret var hur bra som helst! Så våren och i början av sommaren är att rekommendera om man vill slippa getingproblemet.
/ Anne |
|
|