Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-08, 15:15
Remos Remos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Hjälp mig hitta bästa hotellet!

Ok alla Greklands-fantaster, nu behöver jag hjälp att hitta det perfekta resmålet...
Vi vill åka till Grekland nästa sommar med två barn som är 7 och 9 år gamla, dessutom ska mormor och morfar med. Det vi letar efter är:
All inclusive (smidigast med ett kräset barn), helst charter, nära långgrund strand med ljus sand (max ca 200 meter), direktflyg (ej lång båtfärd) och med större rum så att vi inte behöver boka två rum....

Kom med era förslag!

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 18:01
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Hjälp mig hitta bästa hotellet!

Från Stockholm, Göteborg eller Malmö? Stockholmare har ju fler flyg att välja på...

Ingela
Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 21:08
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
All inclusive (smidigast med ett kräset barn), helst charter, nära långgrund strand med ljus sand (max ca 200 meter), direktflyg (ej lång båtfärd) och med större rum så att vi inte behöver boka två rum....

Hej ! Jag tror(hoppas)att inte det blir så många förslag här på forumet ! Dom flesta här helt emot "All Inklusive" oavsett "kräsna barn" . Med all rätt.
/ Tom
Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 21:34
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej ! Jag tror(hoppas)att inte det blir så många förslag här på forumet ! Dom flesta här helt emot "All Inklusive" oavsett "kräsna barn" . Med all rätt.
/ Tom
Mycket tråkigt svar! Alla har väl rätt att fråga vad ligger i deras intresse och har man inget att tillägga som kan vara till hjälp för den som frågar kan man väl åtminstonne låta bli att svara...
Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 21:57
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Eftersom jag och många med mig är helt emot "All inklusive" får det bli mitt svar . Kan det sen att få att inläggaren får en tankeställare blir jag nöjd !

Att här förklara ofoget " All inklusive" trodde jag inte skulle behövas !

Detta fenomen utarmar all lokal & inhemsk verksamhet , och det är inte vad grekerna behöver just nu .

"All inklusive" ägs sällan av Grekerna.

/ Tom
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 08:13
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Hej

Känner jag bara måste inflika att rekommedera dig att stå över AI, specielt i Grekland! Det ger egentligen inget mervärde utan du får högst troligen en sämmre helhetsupplevelse och lokala näringsidkare förlorar också, allt för att du kanske kan spara några hundralappar i slutändan (och vem åker på semester för att spara pengar? ) skillnaden i totalen är inte större än så.

Vad gäller maten är det inga problem med småbarn, mina päron släpade iväg oss till Grekland varje år sedan innan vi ens kunde gå och ingen av oss har beviserligen svultit ihjäl, (o vi var alla tre skapligt petiga , o vist min syra som var petigast levde en gång i två veckor på i princip enbart spagetthi bolognese när det var som värst ) det finns stort utbud rätter o Greker älskar barn , på de lite större orterna brukar det finnas barnmenyer med mat som resturantörerna vet brukar falla ungarna i smaken, på AI finns den mat de kan göra billigt o som funkar på buffe.
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 21:10
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Jeg er enig, de fleste her er i mot AI , størsteparten reiser heller ikke charter... men det var vel ikke det du ønsket å høre.

Mitt forslag er at du går inn selv på de respektive charterbolagene og søker på Hellas og med all inklusiv.... tror også du kan søke på maks avstand til strand og da får du jo opp det som finnes og kan velge derifra. Så er jo valget ditt. Som sagt tror jeg ikke du får så mange svar her...ikke fordi folk ikke vil, men fordi det er lite kalimerare som reiser på di samme stedene/hotellene du ønsker info om

Men altså AI er superlettvint og bekvemt, men ødelegger livsgrunnlaget til Grekerne , så jeg velger det aldri.... hva andre gjør får være opp til dem.
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 21:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag försvarar verkligen INTE All Inclusive, men så länge charterbolagen har dessa så är ansvaret mer deras än den enskilde som lockas av redan befintligt utbud. Jag kan faktiskt förstå att småbarnsfamiljer väljer detta, men skulle önska att GREKÄGDA hotell hade "helpension"...så hette det på 70-90-talet och vi åkte hela släkten på halvpension vilket innebar frukost och/eller middag på hotellet. Det fick vi aldrig skäll för av utomstående, valet var ju vårt och då visste vi kostnaden för vistelsen och barnen var nöjda.
Om mina vuxna barn med familjer valde "All Inclusive " så skulle jag aldrig nedlåta mig till att ha synpunkter på det. De är vuxna och ka själva göra sina val. Men vi skulle aldrig boka in oss på samma ställe
Tyvärr Remos så kan jag inte tipsa, men gå in på charterbolagens sidor och sök.

Trevlig semester!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 21:35
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag håller med Mahava m.fl!
Barn är väldigt flexibla och finner sig ofta mycket bättre i situationer än vad föräldrarna tror!
Jag har nog aldrig sett ett olyckligt barn på mina resor.Jo, förresten! En gång på Naxos vid den vidunderliga Plaka-stranden såg vi en storgråtande liten pojke som VILLE bada,men hans hariga föräldrar lät honom inte ens gå i vattnet!
Hela Grekland ÄR ju som ett vattenland och tack Gode Gud ofta utan rutschbanor etc.
Barnen bygger sandslott,busar i vattnet,spelar spel och alltmöjligt roligt.
Dessutom gillar ju ungar att testa saker,som "konstig" mat och känner sig ofta viktiga och betydelsefulla när de få gå på restaurang.De behandlas dessutom med respekt av ägaren och servispersonalen.
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 21:40
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Barn är väldigt flexibla och finner sig ofta mycket bättre i situationer än vad föräldrarna tror!
Ofta är det nog så ja, men inte alltid. Säg att man som i frågeställarens fall är 4 vuxna och 1-2 barn. Det blir, alldeles oavsett om man reser Charter med AI eller Charter eller letar egen resa väldigt mycket pengar man lägger ner på den resan. Då vill man att det ska bli bra. Jag tycker det är förmätet att försöka tala om för någon annan vilket som är rätt sätt för dem att spendera sina pengar, lika litet som jag talar illa om dem som handlar på det stora köpcentret utanför stan istället för att handla i byns lilla närbutik.

Som andra har sagt: leta i charterkatalogerna. Där får du nog bättre svar eftersom vi som hänger här oftare reser på andra vis än AI.
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 21:47
Malina Malina är inte uppkopplad

Remos! Ibland är det väldigt bra att gå in i en resebutik och PRATA med säljaren om era önskemål.
Man kan leta i det oändliga i kataloger och på nätet och fråga på Kalimera,men ofta är resebyråpersonalen väldigt kunnig. Testa!
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 22:18
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad

Ett bra alternativ är ju att se till att ha en större lägenhet med möjlighet att laga egen mat. Då kan du steka prinskorvar och göra potatismos åt ett kräset barn och sen kan ni övriga gå på lokal taverna och mätta era magar när barnet redan är mätt och nöjer sig med en medhavd frukt eller nåt...

Greker älskar barn. Och dom kommer säkerligen med förslag på barnvänlig mat om dom ser/hör att ditt barn inte äter.

Vi har blivt erbjudna på det ena och det andra tex. färsk lammjölk) när vi reste med en spädis och grönsaker att koka när han vuxit till sig lite...

Och de flesta barn gillar ju att peta i sig pommes - och det kan du ju få överallt.

Hoppas du hittar nåt som passar.
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 11:01
Remos Remos är inte uppkopplad

Tack för alla svar, såväl positiva som negativa....
Jag är själv en van Greklandsresenär, har varit på många ställen, Skiathos, Parga, Lefkas, Kreta, Zakynthos, Skopelos mm
Innan jag och min man fick barn så åkte vi aldrig AI, tvärtom älskar vi de grekiska små gränderna med sina underbara tavernor, att hyra bil/moppe och utforska ön, och vi har nog bidragit med ett antal tusenlappar till den grekiska turism-näringen
Att vi nu väljer AI för att det är bekvämast med små barn och även ett bra sätt att hålla koll på familjens ekonomi är väl vårt val...
Tråkigt att få en massa kritik på kalimera-sidan, som jag annars upplevt som ett väldigt trevligt forum för greklands-älskare (vilket jag fortfarande är!)!
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 11:33
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Hej!

Som den Rhodosfantast jag är så säger jag naturligtvis Rhodos. Jag har själv inte bott på AI hotel men jag vet de som bott på Mythos Beach hotel på Rhodos och varit mycket nöjda och gav lovord till det hotellet. Kan tänka mig att om jag hade barn med mig så skulle kanske AI vara ett alternativ för mig också. Alla måste ju få välja hur man vill ha sin semester och om man ställer frågor är det väl rimligt att få ett svar och inte bli tillknäppt på näsan.
Det är Apollo som har Mythos Beach hotel så du kan kolla där.
Lycka till med semestern

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 13:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ett AI behöver varken vara bekvämare eller enklare. Oftast är det större anläggningar och den service som ni kan få på ett mindre hotell kan faktiskt vara lika bra eller bättre. AI konceptet är inte så utvecklat i Grekland tack och lov enligt min mening. Känner några som reste till Kos och hade AI det är tydligen ganska vanligt där. Kanske värt att leta på Kos sidorna hos charterarrangörerna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 16:44
Nolltrefems avatar
Nolltrefem Nolltrefem är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2013

Hej Remos!

Jag föreslår att du kollar in Ibiskos Garden i Rethymno.
Har inte själv bott på Hotellet, men har träffat flera som som bott där och de har varit nöjda.

Det är iofs inget AI, men bra sådana är svåra att hitta på Kreta.

Hotellet har tillex. matlagningskurser för barn som är populära, där barnen själva är med och kockar.

http://www.fritidsresor.se/resa/grek...biscos-garden/

Ha det bäst i värmen!☀️
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 16:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag tror att Rethymno Mare är ett AI. Ligger nån mil utanför Rethymno.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 20:22
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Tror nog också att Ibiscos är ett bra alternativ..undrar om det inte går att köpa till A.I...Och jag har inga problem med att förstå barnfamiljer som bokar A.I...
Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 09:07
Tranis Tranis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2013

Tjenare Remos ! Hörru du.....jag föreslår byn Lefkos på Karpathos. Direktflyg med Apollo och ganska kvick och smidig bussfärd från flygplatsen.....en fantastisk strand med sand som potatismjöl. Vi har varit där två gånger, senast ifjol med våra tre barn 4,7 och 13 år gamla....Visst, det finns inget sånt där All inclusive där, men jag tycker man har skaplig koll ändå ungefär hur mycket stålar det kommer att gå åt. Man vet ju vad saker och ting kostar där nere i älsklingslandet
Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 09:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Lefkos på Karpathos som Tranis föreslår är ett mycket bra förslag. Betydligt trevligare och bättre för barnen än att bo vid en trafikerad gata i Rethymnon som några föreslår.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.