Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-19, 16:33
Framking Framking är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Tips på plats och boende

Hej!

Vi är en familj på fyra personer ("barnen" är 14 & 19 år).
Förra året var vi i Rethymnon och året dessförinnan bodde vi i Platanias.
Vi trivdes alldeles utmärkt på båda dessa platser.

I år funderar vi på en resa maj/juni i 14 dagar. Vi kommer att landa i Heraklion, men vi vet inte riktigt vart vi ska ta vägen.

Så nu behöver vi tips och råd från Er mer beresta Kalimerare. När man läser i detta forum, så finns inte så mycket skrivet om Hersonissos och Heraklion och då undrar man ju genast om det kanske inte är ett så bra alternativ... Så - vad tycker Ni? Vore tacksamma för tips på resmål samt även tips på billigt boende. Vi har två önskemål: pool och strandnära.

Tackar på förhand!

Anso
Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 17:44
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Tips på plats och boende

Hej!

Våran familj var i Hersonossos år 2000 i September.

Vi valde att åka i slutet på säsongen pga lagom temp, samt att det lugnar sig med turisterna.

Men tro inte det var lugnt, nä det var som midsommarafton här på Västkusten och det var inte lätt att sova heller för vi bodde relativt centralt.

Ungdomarna tycker nog om det, för där fanns allt att göra för dem, och jag gissar att Hersonissos är ett att Greklands partyställen.

Om man vill komma åt någon fin strand så får man däremot ta sig från Hersonissos till tex Malia som ligger några kilometer därifrån.

Tycker att det blir för mycket rörelse och stim, så kan man ju som vi hyra bil/moped och åka upp till tex Lasihti platån och kolla på tex Ditkagrottan, eller åka till Agios Nicholaos etc.

Mvh!
Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 18:07
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Rethymnon igen kanske?
Hersonissos har väl stämpeln på sig att vara en partyort om det stämmer vet jag inte? Och vid Heraklion skulle inte jag vilja bo iaf, men det finns ju hotell där också om man vill bo där.
Agios Nikolaos eller Elounda kanske skulle passa er annars det verkar vara ett trevligt område på östra Kreta.

Martinifk som har 122 dagar kvar till Kreta, Rethymnon
Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 19:25

Hej!

Tusen tack för hjälpen! Jag blir än mer tveksam till att stanna i närheten av Heraklion. Det får nog bli västerut mot Rethymnon igen.... Å andra sidan behöver vi ju inte tillbringa båda veckorna på samma ställe. Informationen om sandstränder var också värdefull!

/Anso
Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 19:47
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

tänkte bara lämna några andra tips.
att bo i satlida är inte heller så dumt.
närheten till malia kanske gör ungdomarna nöjda.
där finns disco och strandpartyn.
stranden i stalida är härlig och många fina tavernor finns att välja mellan bla marias eller golden beach.
därifrån blir det heller inte långt till alla mysiga ställen på sydsidan.
jag har själv bott där 3 ggr.och varit helt nöjd varje gång.
lätt att ta sig in med buss till hersonissos för shopping eller kvällsstrosa bland massor av folk.
ta en taxi upp till gamla hersonissos för att äta i solnedgången på någon av dess mysiga tavernor.
ett år bodde jag i amoudara strax väster om heraklion lite mindre ställe men det var ändå mycket fart och fläkt där.
roliga restauranger med fantastisk mat.
ett ställe som hette nefeli och serverade de största portionerna jag varit med om.där fick man alltid suverän service.
själv åker jag numer tillbaka till platanias varje år.som jag tycker är bäst för mig
ha en fin tripp vart ni än väljer att åka.
myssa......
Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 19:59

Tack myssa!

Jag ska genast kolla in dina förslag!
Det är just detta med att kunna ta sig in till stan och strosa omkring på kvällarna som ungarna uppskattar mest tror jag. Bada och sola på dagarna givetvis.

Vi kommer från norrland och har tyvärr bara möjlighet att landa i Heraklion nu under försommaren. Om vi inte ska ta oss ner till Arlanda förstås, men det innebär en del pengar till flyg och övernattning, alt. en lååång bilresa.

Nej - nu måsta jag kolla in dina förslag!

Ha de´!

/Anso
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.