|
|
|||
|
|||
Min första grillade bläckfisk
För första gången så provade jag att äta grillad bläckfisk och det var jättegott. Gillar som många andra friterad bläckfisk men har inte provat så många andra bläckfisk-rätter. Minns en stekt bläckfisk på Folegandros som smakade bara oljigt "bläck" dvs inte gott. Men denna grillade variant...mmmm....så gott. Med ett glas Retsina till
|
|
|||
|
|||
Sv: Min första grillade bläckfisk
Mmmm...ser gott ut!!..
Sunny(som hittills endast ätit friterad bläckfisk) |
|
|||
|
|||
Mollybus! Ser "gött" ut!
Jag äter gärna bläckfisk i alla former. Och bäst för mig är just den grillade åttaarmade sådan på en kolbädd, en stor bläckfisk och som meze till en ouzo. Mums i munnen! Vanlig kalamari den flerarmade mindre sorten av bläckfisk är också hur god som helst men skall vara friterad så klart! Gött det med! Bläckfisk i sitt i eget bläck är inte lika vanligt men okej tycker jag. Soupia tror jag den heter. Rätta mig om jag nu säger fel. /Marja |
|
|||
|
|||
Sån grillad bläckfisk är bara SÅ gott!!
Bläckfisk får jag alltid äta själv för maken gillar det inte alls! Det blir aldrig nån riktig grek av honom! Lissi |
|
|||
|
|||
Vår värd Stefanos på Patmos bjöd alla vi som bodde hos honom på grillad bläckfisk och ouzo,mycket gott!Annars är det de friterade små som är favoriten.Har för mig att det var ett skånskt par som oxå bodde hos honom då och som var med på kvällen,kanske några"kalimerianer". Monica
|
|
||||
|
||||
Den godaste grillade har jag ätit på Kvinnokoperativet i Petra samt på en taverna som fanns där tidigare och hette The Lucky Horse Shoe samt på tavernan ovanför nudiststranden på Folegandros. Det är viktigt att den tillagas färsk och inte fryst. Eva
|
|
||||
|
||||
Soupia ser inte så gott ut men rätt tillagad är det mycket gott.
Soupia . Det finns även en bläckfisk som heter thrapsala som ser ut som kalamari, men som inte är lika god, och kostar mindre. Thrapsala. Bilderna är tagna i saluhallen i Aten. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag vet ju att det finns olika sortes bläckfiskar men när man sitter på restaurangen så tänker jag mig en bläckfisk som en bläckfisk dvs lite halvstor med 8 långa armar |
|
|||
|
|||
Ursäkta mig om jag säger det..MEN..det ser väldigt oaptitligt ut.. inget som jag skulle välja att köpa/äta om jag såg det i en saluhall...urk!!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ursäkta mig också! Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jag skulle önska att alla fick smaka den grekiska maten som den serveras på Kvinnokoperativet i Petra. Med risk för att bli tjatig. Beställ in deras smårätter. Bläckfisken är mycket aptitlig och inget ni behöver vara rädda för. Eva
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Octopus ser inte alltid heller så aptitlig ut, men smakar nästan alltid väldigt gott. |
|
|||
|
|||
Ja, det är tur den smakar så gott när den väl är tillagad..
|
|
|||
|
|||
Bläckfisk är lite som med musslor....man ska inte titta så noga på hur det ser ut då kan man tappa aptiten fast man vet att det smakar gott.
|
|
||||
|
||||
Bläckfisk, det är enligt mitt förmenande att anse såsom "Djävulens Föda"
Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Detsamma säger du om blomkål, broccoli, färsk gurka, spenat, ostron, sniglar, surströmming och MYCKET mera. På Fourni har han ett stående erbjudande från samtliga tavernaägare att få sin bläckfisk-middag gratis. Aldrig accepterat,,, Jag tar ibland och smakar på lite bläckfisk, men har alltid funnit att det smakar INGENTING. Vilken sorts bläckfisk-meny ska jag välja för att få min smakupplevelse? Tacksam för svar. Birgitta. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Lugn Hustrun, Jag ska framöver fara till ortens slakteri att inhandla en hink eller två med slaktavfall. Då kunna Hustrun koka och steka avfallet samt detsamma avnjuta i enskildhet...
Arne |
|
|||
|
|||
Godaste bläckfisken, Birgitta, är den som hänger på linan för mörning och som sedan läggs på kolgrillen. Avnjutes med pressad citron och ett glas ouzo (ev. fotogen dvs. raki). Säg åt Arne att det är snitsel.
/ Jannis |
|
|