|
|
|||
|
|||
Priser i mataffär
Hej!!!
Nu är det bara 38 dagar kvar tills vi åker till Naxos...Sitter och skriver packlista mm. Jag undrar hur priserna är på Naxos i mataffären. Stor flaska vatten? Ägg? Bröd? Frukt Grönt? Ost? Yoghurt? Öl Vin? Har inte tänkt äta alla måltider ute men, Vad går en lunch på? och en middag? Vad kostar ett glas vin/ öl ute på restaurang? Kul å planera även ekonomin.. =) |
|
|||
|
|||
Sv: Priser i mataffär
Hej!
Kom i helgen hem efter min åttonde vistelse på Naxos. När det gäller prisnivån på Naxos kan jag rent generellt säga att den ligger lägre än på flertalet andra öar jag besökt. De lägsta matpriserna finner du i den stora livsmedelsbutiken vid utfarten söderut. När det gäller vatten har jag ett mycket bra tips att dela med mig av: Runtom i Naxos stad finns tappkranar där ortsbefolkningen hämtar sitt dricksvatten, något vi fick tips om redan vid vårt första besök på ön. Vattnet sägs komma uppifrån bergen och är av bästa kvalitet. Sedan dess hämtar vi allt vårt dricksvatten från sådana kranar i stora plastflaskor. Efter att vattnet kylts i kylskåp är det är det minst lika gott som det man köper i affärerna, och framförallt slipper man allt kånkande från butiker med tunga flaskor. Jag och min fru brukar tappa upp 6 liter per dag i närheten av hotellet, och vi har aldrig haft några problem. |
|
|||
|
|||
Tack för svaret =)
|
|
|||
|
|||
Hej, jag är på naxos just nu och kan svara lite på din fråga.
En greksallad ligger runt 4,5-5€ De vanliga rätterna typ souvlaki osv runt 6,5-8€ En mythos 2-2,5 på restaurang, runt 1€ på supermarket. En Frappe 1-2 vad det gäller övriga matpriser så är det så olika somligt är som hemma annat billigare annat dyrare. Solstolar 2+parasoll hittills 5 (Plaka) 6 (Prokopios) |
|
||||
|
||||
När det gäller priset på smör, då torde ett varningens finger uppsträckas. Lurpak, det danskn smöret kostar 2,7 Euron för250 gram. Svindyrt. Här hemma kostar 500 gram 27 Sek.
Besynnerligt. Arne |
|
||||
|
||||
Arne, mjölk och smör är ju till största delen importvara, korna här producerar alldeles för lite för marknaden, så jag tippar att priset hör ihop med det...sen finns det inte nån självklar koppling mellan smör och grekisk matlagning. Macka, som vi äter i Sverige, är inte grekisk tradition. Avsaknaden av osthyvlar är ett tecken på det! Man blir van, och under alla år här har jag väl köpt smör kanske tio gånger. Alltför dyrt och totalt onödigt (men gott...)
Priserna på mat är i överkant för den vanliga grekiska familjen, vars inkomster kraftigt reducerats de senaste åren. Det som inte reducerats är priserna på dagligvaror...För er som kommer hit med nordiska löner och pensioner kan nog många varor verka billiga. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack för svaret...
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vad det gäller solstolar så finns det ställen på Prokopios som tar upp till 10€ för raden närmast vattnet! Lite i överkant tycker jag. Vårt favoritställe i Plaka höjde precis från 5 till 6 "Its august" var anledningen. Var in i den stora supermarketen utanför stan. Jag tyckte faktiskt att det mesta var billigare i Prokopios, särskilt i den större affären mittemot bensinmacken. I stan så har många restaurangerna erbjudanden för två i stil med "1 greek salad, 2 mussaka, 1 mythos or 1/2 liter wine for 18€" . Nästan alla har liknande menyer. |
|
|||
|
|||
Tack!
|
|
|||
|
|||