Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-14, 20:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Världens tio populäraste länder

SvD listar FN:s turistorganisation UNWTO:s lista över de mest besökta turistländerna i världen. Grekland är inte bland de tio första. Så här ser listan ut:

1. Frankrike
2. USA
3. Spanien
4. Kina
5. Italien
6. Turkiet
7. Tyskland
8. Storbritannien
9. Ryssland
10. Thailand
Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 20:35
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Världens tio populäraste länder

Om man regner det ud i forhold til landenes indbyggerantal, ser det nok anderledes ud...
Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 20:39
Marja Marja är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013

Ja där ser man att Sverige ej heller är med på listan och inte heller Grekland?

Underligt att Turkiet ligger på 6:e plats tycker jag. Alltså före Grekland

/Marja
Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 23:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Förvisso vill säkert många greker att deras land ska vara med i top10, men jag tror att många greklandsälskare med mig är tacksamma så länge vi får ha Grekland ifred.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 18:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Underligt att Turkiet ligger på 6:e plats tycker jag. Alltså före Grekland.
Enligt UNWTO:s lista så besökte 38 miljoner turister Turkiet. I år beräknas det, enligt GTP, komma 19 miljoner turister till Grekland. Att det är sån skillnad är förvånande.
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 21:27

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Enligt UNWTO:s lista så besökte 38 miljoner turister Turkiet. I år beräknas det, enligt GTP, komma 19 miljoner turister till Grekland. Att det är sån skillnad är förvånande.
Ja att det är sådan skillnad förvånade mig också då jag trodde att Grekland var mer på tapeten än det som nämndes men där ser man...?
Intressant artikel i GTP.
Jag undrar hur det skall gå för byggandet på Kastellis flygplats med sponsorer och planer? Och hur blir det på Chanias överbelastade flygplats i framtiden?

Undrandes Marja?
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 21:47

Ursäkta mig Jag menade såklart att Heraklions flygplats verkar ha nått sitt kapacitetstak enligt artikeln enligt GTP.

/Marja
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 21:53
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

RYSSLAND??
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 21:59
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
RYSSLAND??
28 miljoner turister förra året.
Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 14:53
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Ursäkta mig Jag menade såklart att Heraklions flygplats verkar ha nått sitt kapacitetstak enligt artikeln enligt GTP.

/Marja

På Chanias flygplats håller man på för fullt att bygger ut.

Herakleons flygplats är verkligen i behov av upprustning. Där har jag missat ett flyg pga att info- skyltar visade fel info eller inte fungerade alls, men det berodde också på att jag kom med en incheckning utskriven från Internet, men jag blev inte alls arg, tänkte att detta var en ny erfarenhet

Ankomsthallen också är nästan ingenting helt utan info, vilket gjorde att jag en gång missade en gäst, men vi fann varandra senare
Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 21:58

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
På Chanias flygplats håller man på för fullt att bygger ut.

Herakleons flygplats är verkligen i behov av upprustning. Där har jag missat ett flyg pga att info- skyltar visade fel info eller inte fungerade alls, men det berodde också på att jag kom med en incheckning utskriven från Internet, men jag blev inte alls arg, tänkte att detta var en ny erfarenhet

Ankomsthallen också är nästan ingenting helt utan info, vilket gjorde att jag en gång missade en gäst, men vi fann varandra senare
Intressant svar av dig lugnagatan! och tack... MEN... Nu var det tyvärr jag som spårade ut från ämnet. Dumt av mig att nämna andra ting i den artikeln GTP som Kalimera/Janne nämnde. Jag tycker nog att vi kanske skall hålla oss till ämnet nämnligen Världens tio populäraste länder.

Men jag kan inte låta bli att säga att jag håller med och förstår Netwolfs upprördhet i flera stycken. Hur kan det ske ett folkmord inför våra ögon är helt fruktansvärt och att Turkiet vägrar öppna gränsen?

/Marja
Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 15:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

[QUOTE=Marja;341235

Men jag kan inte låta bli att säga att jag håller med och förstår Netwolfs upprördhet i flera stycken. Hur kan det ske ett folkmord inför våra ögon är helt fruktansvärt och att Turkiet vägrar öppna gränsen?

/Marja[/QUOTE]

Turkiet kan säkert göra mycket mer än de gjort och vi också. Har inga aktuella siffror över hur många syriska flyktingar som finns i Turkiet idag men i slutet av 2103 hade de enligt UNHCR tagit emot 492 683 registerade syriska flyktingar. Totalt hade då 2 107 460 syrier blivit flyktingar i grannländerna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 22:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Märkligt. Jag fattar inte vad som lockar så mkt med Turkiet. Är det alla AI-anläggningarna som drar så mkt folk? Personligen skulle jag aldrig åka dit. Inte bara för att det inte är ett vinland, utan för att det är en diktatur. Titta bara på massakern som just nu sker i Irak på den yezidierska befolkningen och Turkiet vägrar öppna gränsen!
#bojkottaturkiet

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 22:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Turkiet har många väldigt många historiska platser och sevärdheter. ******** är en av världens intressantaste städer. Hälsoturismen ökar också där. Badorterna står för en mindre del av Turkiets turism.

Betänk att listan räknar hela världens turister, inte bara européer eller skandinaver. Den största turistgruppen i världen är asiater och det förvånar mig inte alls att de i första hand väljer andra destinationer än Grekland. De reser ju knappast till Europa för strändernas skull.
Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 00:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Valutakursen bidrar säkert också till att göra Turkiet prisvärt och attraktivt för många. De gånger vi varit där har vi märkt ett ökande inslag av ryska turister.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 08:08
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Turkiet har många väldigt många historiska platser och sevärdheter. ******** är en av världens intressantaste städer.
Håller med! Att sedan Turkiet har en lukrativ husbygge-marknad gör nog också sitt till, många som skaffar hus där. Ska man se till allt som sker inom olika länder får man nog tyvärr stanna hemma !
(Bara en liten parantes i tråden om Världens tio populäraste städer för det är ju så lätt att spåra ur) / Simetra
Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 08:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Lite OT, men det måste sägas. Hur kan Nato tolerera att medlemslandet Turkiet, supporterar IS och ger vapenhjälp till mördarna?
Det sker ett folkmord inför våra ögon. Omvärlden ser på när människor skjuts ihjäl urskillningslöst. Ingen gör något och Turkiet får fortsätta ha sin avskyvärda hållning. Nä, säg det till alla era vänner och bekanta. BOJKOTTA TURKIET

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 07:51
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Lite OT, men det måste sägas. Hur kan Nato tolerera att medlemslandet Turkiet, supporterar IS och ger vapenhjälp till mördarna?
Det sker ett folkmord inför våra ögon. Omvärlden ser på när människor skjuts ihjäl urskillningslöst. Ingen gör något och Turkiet får fortsätta ha sin avskyvärda hållning. Nä, säg det till alla era vänner och bekanta. BOJKOTTA TURKIET

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 09:05
simetras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
(Bara en liten parantes i tråden om Världens tio populäraste städer för det är ju så lätt att spåra ur) / Simetra
Ursäkta, länder ska det ju vara...
Svara med citat
Gammal 2014-08-20, 07:12
simetras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
(Bara en liten parantes i tråden om Världens tio populäraste länder för det är ju så lätt att spåra ur) / Simetra
Bäst att klargöra att detta inte var ngt annat än självironi från min sida

Ja, det är en fruktansvärd katastrof det som just nu sker i norra Irak men jag är allt för dåligt insatt om Turkiets roll i det hela för att uppmana folk att inte resa dit.

Simetra
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.