![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Vi är ett par på 25 respektive 27 år som nu precis har kommit till Skiathos för första gången. Vi ska vara här i en vecka och vill utnyttja tiden på bästa sätt och undrar därför om någon har bra tips på utflykter. Vi ska hyra bil en dag och en snorkelutflykt är bokad, men vi tar tacksamt emot fler tips på båtutflykter, fina stränder, bra restauranger m.m. Tacksam för snabbt svar då tiden redan tickar! ![]() Med vänliga hälsningar |
|
||||
|
||||
![]()
Om ni har en dag över kan jag rekommendera en dagsutflykt med båt till Skopelos och Alonissos. Då får ni ett minne för livet.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Grattis till ett bra val och hoppas att ni får en toppenvecka på en av mina favoritöar!
Instämmer i svar från Mr Kalimera, en båttur till Skopelos & Alonissos är ingen dålig tur, har ni tur får ni se både delfiner och munksälar i det marina reservatet vid Alonissos ![]() Favoritstränder bland alla som finns är Agia Eleni, Mandraki, Eleni som ligger uppe i "nordväst", sen Lalaria som nås båtvägen. En mysig avkoppling någon kväll är: - Open air cinema Favoritrestauranger under fjolårets tripp: Marmita, Lyhnari, Lo & La(med Lorenzo, italienare som utbildade sig till arkitekt i Sverige och sen hamnade på Skiathos med familj) & Grill House Koziakos. finns fler som jag inte kommer ihåg.......... Missa inte att gå ut på udden/halvön som ligger efter hamnpromenaden och bara känna lugnet ![]() Ha en trevlig resa / Urban // |
|
|||
|
|||
![]()
Hej! Tack för era snabba svar och tips.
![]() Resebolaget har en tur som heter "upplev sporaderna" och som går till båda öarna och där man inte direkt besöker några stränder utan mer hamnbyarna. Är de det bästa alternativet för att se båda öarna på en dag eller bör vi ta oss till öarna själva med färja? Vi funderar då på hur man ska ta sig runt på exempelvis skopelos då vi inte vill hyra bil där. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
... och på Tsougria - en härlig badö strax utanför Skiathos, det går badbåtar om förmiddagen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag håller med Marianne om Tsougria. Det är ett av paradisen på jorden. När ni kommer ner till hamnpromenaden från gågatan så går ni till..... höger där turbåten ligger. Det kostade 10Euro/vuxen senast jag åkte för ett par år sen. Med bil kan ni åka till klostret Evangelistria samt den gamla huvudstaden Kastro. Missa inte heller de fina stränderna Mandraki & Elias på nordöstra sidan. God tur! //Conny ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Båtturen runt Skiathos är den bästa båttur jag har gjort i Grekland. Vi åkte i en fd fiskebåt, en trevlig liten träskuta. Servicen var toppen och det var kort båtåkande mellan de fina stoppen. Man stannar vid flera av de ställen som nämns i tidigare inlägg, och får en överblick över ön och alla de fantastiska stränderna. Vi åkte turen redan första dagen och det var jättebra för då fick vi också på en gång en uppfattning om vilka ställen vi ville åka till senare.
Skiathos Dog Shelter ligger i bergen ungefär mitt på ön. Om ni är det minsta intresserade av hundar föreslår jag att ni åker dit. De tar hand om gathundar och söker personer som vill bli ägare. Som besökare får man gå ut och gå med hundarna om man vill. Det uppskattas naturligtvis att man gör det eftersom de som driver stället inte hinner gå ut med alla. Jag har inte varit där själv, men min kusin var där i tidigare i sommar och tyckte det var en väl spenderad stund. Googla så hittar ni deras hemsida med vägbeskrivning och mer info. De finns även på Facebook. Senast redigerad av Elisabet den 2014-08-20 klockan 09:38. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|