|
|
|||
|
|||
Allergitablett
Hej! Jag har sökt forumet men hittar inte svar på min fråga, hoppas ni kan hjälpa en förstagångs turist. Jag är i pythagorion och känner av allergi för något. Har inte med mig mina receptfria allergitabletter. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med vad allergitablett heter på grekiska och kanske tipsa om apotek? Är orolig för att få fel tabletter pga språket.
Ha en bra dag! Med vänlig hälsning, Tindra |
|
|||
|
|||
Sv: Allergitablett
Hej!
Om du går till ett apotek och säger att du köper Clarityn (det finns även Lorodantin) hemma i Sverige så vet de vad det är du ska ha, tror jag i alla fall. De gånger jag köpt medicin har jag bara sagt vad de heter på svenska sen har det fixat sig. De slår upp det åt dig på nätet. Lycka till! ElisabethK |
|
||||
|
||||
Min kone bruker Zyrtec mot myggstikk. Den heter Zirtec på gresk....
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag har tom hört att det är vanlig(?) att läkare jobbar på apotek för att det är bättre betalt...
|
|
|||
|
|||
Re: Allergitablett
Tack för alla svaren! Sitter och avnjuter glass i hamnen nu och ska strax besöka ett apotek.
Ha en bra dag! |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Allergitablett
Låter som att du har det ganska bra.
|
|
|||
|
|||
Re: Sv: Re: Allergitablett
Ja, det är en väldigt trevlig stad här, min tredje dag och jag försöker vänja mig vid värmen bara
Jag gick in på apotek och frågade efter allergitabletter. En tablett varje kväll, för man kunde bli lite trött (var ju inget nytt) tabletterna heter xozal. Tror det är gräset jag reagerar på, har inte klappat några djur iallafall |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Sv: Re: Allergitablett
Det verksamma ämnet i xozal är ambroxol och det är inte ett antihistamin utan ett milt smärtstillande medel som används för att lindra halsont. Det hjälper dig knappast om det är en allergisk reaktion du har.
Vilken allergitablett tar du hemma? |
|
|||
|
|||
Re: Sv: Re: Sv: Re: Allergitablett
Oj! Läste på Internet att någon använde det som allergitablett med.. Men även för halsont. Jag använder inget speciellt märke hemma, köper bara receptfritt..
|
|
||||
|
||||
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Allergitablett
Det kan säkert ha en lindrande effekt men knappast motverka den allergiska reaktionen. Dessutom ser jag i fass att man inte bör ta det i mer än tre dagar och att allergiska reaktioner mot tabletten förekommer, om än inte så ofta.
I ditt ställe hade jag gått tillbaka till apoteket och bett att få lämna tillbaka tabletterna (om du inte har tagit ur förpackningen förstås) och sagt att jag i stället ville ha loratadine eller cetirizine. Det är de engelska namnen på de vanligaste verksamma antihistaminerna och det finns säkert något läkemedel som innehåller dem. Lycka till och hoppas du snart blir symtomfri! |
|
||||
|
||||
Loratadin verkar vara det vanligaste verksamma ämnet i receptfria allergiläkemedel som säljs i Sverige.
I både Grekland och Spanien har jag köpt Loratadin på apotek. /kimmen |
|
|