|
|
||||
|
||||
VAR PÅ SÖDRA KRETA?
Vi har ev tänkt ta en vecka i Grekland i början av oktober. Tänkte först återvända till favoriten Tilos. Men bara en vecka där som riskerar att kortas med 1-2 dagar på Rhodos för att tajma färjor och flyg???? Vi misstänker att det kommer att göra för ont i hjärtat att lämna Tilos efter bara 4-5 dagar. Kanske spara Tilos till nästa år och stanna längre.
Därför går tankarna till Kreta. Vi har varit på Kreta förr, men aldrig på södra Kreta. Frågan är då vad ska vi välja? Vi gillar mysiga stränder med solsängar, mysiga tavernor med god mat och lite by att strosa i på kvällen utan alltför mycket tingeltangel. Ställen vi gillar är t ex Egina (Agia Marina o Egina stad), Tilos (Livadia) och Karpathos (Pigadia, Achata, Ammopi). Som sagt vad ska vi välja på södra Kreta? Makrigialos? Paleochora? eller ........ ? Vad är ditt råd och i så fall varför? Masse |
|
||||
|
||||
Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?
Dina krav stämmer EXAKT på Paleochora!
Subjektiva Birgitta. |
|
||||
|
||||
Du kunde inte beskrivit Paleochora bättre
|
|
||||
|
||||
Jag skulle också kunna rekomendera Paleochora, minus det där med gränder då... Egentligen bara en gata. Men visst.
Det är därmed fler gator/gränder i Agia Galini. Plus närheten till Amaridalen och Spili = på samma tripp. Amaridalen är en av Kretas vackraste delar. Eller en tur till Matala... Spännande delar av Kreta. Verkligen något att tänka på tycker jag! |
|
|||
|
|||
bare en gate? I juni var der så absolutt flere. På tvers og kryss |
|
|||
|
|||
Så trevligt det låter i mina öron att alla tycks älska Paleochora.....Jag ska ju själv dit i början av oktober och har ju bokat hela veckan där efter tre dagsbesök off-season förut. Nu hoppas jag GIVETVIS, att det är precis så mysigt som alla säger!
Lissi Masse: Det VAR för lite med endast en vecka på Tilos i juni. Särskilt som överfarten blev med Fedon och vi fick sitta HELA första dagen ute i ödemarken vid Skala Kamiros. Vi kunde ju inte ens njuta av Rhodos stad. Senast redigerad av Lissi den 2014-09-04 klockan 17:26. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Ja, då får väl jag slå ett slag för Makrigialos då
Jag har inte varit i Paleochora så jag kan inte jämföra orterna mot varandra, men jag tror nog att Makrigialos är en betydligt mindre by. Men här finns allt det du söker. Byn består i stort sett av en huvudgata med stranden bredvid hela vägen. Vill ni bo direkt på stranden kan jag rekommendera Villa Kamara där vi bodde förra hösten (finns på bookings.com). Jag skrev ett resebrev "Återvändarresa till Karpathos och Kreta" där finns lite bilder från byn och vårt boende. Stranden består av finkornig sand, den delen som ligger mot hamnen och åt andra hållet är det delvis sten/grus på stranden, men sandbotten i vattnet. Sen finns det fler stränder utanför själva byn också, både åt öster och västerut. Flera mysiga tavernor finns både utefter strandpromenaden, och längre upp i byn. 6-7 km uppåt bergen finns två små fina byar, Agios Stefanos och Pefki, som är väl värda ett besök. Här har man jättefin utsikt ner mot havet och Makrigialos. Alltid svårt att ge råd till andra, man har ju sina favoriter som ligger en varmt om hjärtat och vill ju att andra också ska gilla det lika mycket, men jag hoppas ni väljer sydöstra Kreta Maria |
|
||||
|
||||
Citat:
Har du missat allt utom huvudgatan? Paleochora har massor med strosargator och gränder t.o.m. att gå lite vilse i. I princip har samtliga tavernor väldigt god mat, man kan inte bli annat än nöjd. Och till ett betydligt billigare pris än på norra Kreta. Subjektiva Birgitta. |
|
||||
|
||||
Om man går in på Google Maps, söker upp Paleochora och väljer Street View, så kan man gå vilse även hemma i datorn.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta |
|
|||
|
|||
Citat:
Kul! / Marja |
|
||||
|
||||
Gillar ni små ställen så är Mirtos en liten juvel.
// KR |
|
||||
|
||||
Paleochora er OK, men jeg liker Plakias mye bedre, både byen og omgivelsene. Jeg er også enig med dem som vil prioritere Agia Galini framfor Paleochora.......
|
|
|||
|
|||
Jag håller med föregående skrivare! Kolla in Plakias, vi trivdes väldigt bra där.
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Tack alla för era tips! Jag har nu spanat runt lite efter flygbiljetter och konstaterat att det inte verkar vara stora chanser att hitta något till Heraklion som passar. Däremot finns visst hopp om vettiga biljetter till Chania.
Det gör ju att Östra Kreta tyvärr faller bort från urvalet denna gång. Eftersom det endast handlar om en vecka så får det inte vara alltför meckigt att ta sig från flygplats till boendeort. Det var ju av den anledningen som Tilos föll bort denna gång. Men kanske kan det bli en tur till Västra Kretas sydkust. Vi håller tummarna. Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
20 minuters transfer... |
|
||||
|
||||
Men är det inte ganska öde där i början av oktober?
Masse |
|
|