Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-13, 06:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Bästa sättet att ta sig från Pierus till Hotel Adonis i Plaka

Godmorgon alla!

Jag ska ju spendera ett par dagar i slutet av min vistelse i Aten. Det var länge sen jag var där nu och undrar därför lite diskret...

1. Hur tar jag mig lämpligast till Hotel Adonis från hamnen. Metro, buss eller Taxi. Om Metro, är det i sådana fall långt att gå från metrostationen till hotellet (har ju en stor resväska att släpa på). Är det svårt att hitta dit?

2. Hur tar jag mig lämpligast till Atens flygplats från Hotellet sen när det är dags för avfärd. Går flygplatsbussen (x96?) från någonstans intill hotellet eller bör jag ta en taxi (har läst så mkt om att man lätt blir lurad av taxichaffisarna, om detta stämmer eller inte har jag ingen aning)?

Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 07:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bästa sättet att ta sig från Pierus till Hotel Adonis i Plaka

Länge sen jag bodde där men om om flygbussen inte ändrat rutt är det promenadavstånd mellan hotellet och hållplatsen. Flygbuss är mycket billigare och känns tryggare än taxi. Jag blev rånad av en taxichaufför vid min första Atenresa och det sätter ju sina spår. Hur säkert taxi är idag vet jag inte. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 09:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Vi har flera gånger åkt just den vägen och vi har tagit både Metro och buss till Syntagma. Det är lika enkelt båda och väldigt kort väg till hotellet som jag minns det. Ha en karta med över Plaka där Du ser gatornas namn så är det inga problem.
Ha det fint. Nu är det 6 år sen vi bodde på Adonis och jag har hört att de är renoverat sen dess. Vi har alltid trivts där!

Vi själva ska bo i Psirri denna gång och tar Metron från flyget till Monastiraki.

Ha fina dagar!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 13:48
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
1. Hur tar jag mig lämpligast till Hotel Adonis från hamnen. Metro, buss eller Taxi. Om Metro, är det i sådana fall långt att gå från metrostationen till hotellet (har ju en stor resväska att släpa på). Är det svårt att hitta dit?
Med Metro får du byta tåg för att komma till Syntagma. Inga problem, egentligen, det går fort och smidigt. Från Syntagma kan det ta ca 5 minuter att gå till Adonis.

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
2. Hur tar jag mig lämpligast till Atens flygplats från Hotellet sen när det är dags för avfärd. Går flygplatsbussen (x96?) från någonstans intill hotellet
Japp, den utgår från Syntagma. Sist vi var där avgick det en buss var tjugonde minut till flygplatsen.

När du kommer upp från Metron vid Syntagma och har själva det stora gula huset i ryggen och torget framför dig, sikta mot vänstersidan av torget och gå Mitropoleos ner ett par kvarter. Första tvärgatan är den stora Stadiou, sedan kommer Nikis, och nästa är Boulis. Sväng vänster in på Boulis. Sedan är det bara att fortsätta gatan rakt upp. Det finns små skyltar som pekar mot "Folklore Museum". Följ dem. ;-) Efter tre kvarter kommer du in på gågatan Kodrou. På vänster hand har du först en fantastisk butik fylld med allsköns krimskrams och sedan har du Adonis på nummer 3.

(Fast jag brukar svänga upp på Nikis och sedan ta första tvärgatan till höger tills jag stöter på Boulis, av någon anledning känns det litet närmare. )

Ha det så skönt!

https://www.google.se/maps/@37.9749307,23.7345628,17z

Karin
bara litet avundsjuk
Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 14:04

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Karin
bara litet avundsjuk
Vilken fin beskrivning!

Vet du kanske rent av Karin vilken som är är den närmaste stationen att ta om man ska till Evripidou vid Saluhallen? Är det Monastiraki?

Förlåt Thira att jag använder din tråd till denna fråga.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 22:32
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Eva; Så hemskt. Sånt kan vara väldigt traumatiskt och jobbigt en lång lång tid efteråt.

Karin: Tack för fenomenal vägbeskrivning. Toppen!

Lissi; Du får jättegärna låna tråden för egna syften. Ju färre vi är som går/åker vilse, desto bättre

Nu har jag nyss kommit hem från mitt extrajobb efter att ha jobbat sen 8.00 i morse. Det är värt varenda timme när jag tänker på mina Greklandsresor och på att jag, på det sättet, kan resa med mina tonåringar betydligt mer än vad jag kunnat annars.
Sitter just nu vid datorn i ett hem fyllt av utbredda linnen, kjolar, byxor och en och annan tjocktröja (har lagt dem så för att de inte ska skrynkla för mycket efter tvätt innan strykning) allt ska ned i resväskan så småningom. På onsdag bär det iväg till Sifnos först och sedan vidare till Amorgos och sist Aten. Det är alltid något så speciellt med de här sista dagarna innan avresa tycker jag. Och den här gången har jag bestämt mig för att jag INTE ska stå och hetsstryka sista timmarna innan avfärd
Återigen, tack för alla svar. Hoppas ni har en finfin lördagkväll.

Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 23:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vet du kanske rent av Karin vilken som är är den närmaste stationen att ta om man ska till Evripidou vid Saluhallen? Är det Monastiraki?
Saluhallen ligger ju på Athinas ungefär mitt emellan Monastiraki och Omonia, så det kan nog vara hipp som happ. Kommer du från Pireus är väl Monastiraki det naturligaste valet.

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 10:02

Precis vad jag trodde....TACK!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 14:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Precis vad jag trodde....TACK!

Lissi
På hvilket hotell skal dere bo i Athen, Lissi?
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 14:24

Kari, EVRIPIDES heter hotellet.
.
Vi fick ett jättebra "tillbud" på Hotels.com med 40% rabatt och frukost inkluderat. Vi gillar det "stökiga" området med alla små gator med massor av affärer och H STOA på samma gata om den finns kvar....Vi har aldrig bott i Psirri förut. Hotellet har en takterass med servering och utsikt mot Akropolis. Vi ska prova detta denna gång då Adonis inte kunde ge rum alla de nätter vi ville.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 18:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Kari, EVRIPIDES heter hotellet.
.
Vi fick ett jättebra "tillbud" på Hotels.com med 40% rabatt och frukost inkluderat. Vi gillar det "stökiga" området med alla små gator med massor av affärer och H STOA på samma gata om den finns kvar....Vi har aldrig bott i Psirri förut. Hotellet har en takterass med servering och utsikt mot Akropolis. Vi ska prova detta denna gång då Adonis inte kunde ge rum alla de nätter vi ville.
Lissi
Det blir sikkert bra, Lissi
- vi skal bo "billig & bra" på "Athens Center Square" i begynnelsen av desember. Det ligger ved Athinasgaten et kvartal nedenfor Kotziaplassen, i sommer bodde vi på "Attalos", vi liker veldig godt å bo i dette området, vi har bodd flere ganger på "Economy" og. Veldig enkelt med Metrotransport til og fra flyplassen, siden det er nær Monastiraki!
På Hotel Adonis/ i Plaka har vi ikke bodd på siden nov 2006, men i Koukaki har vi bodd noen ganger, liker oss godt der og
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.