Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-15, 20:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Godtköps-resekarta n:o 1

GODTKÖPS-RESEKARTA N: 1
öfver
SVERIGE
upptagande
JERNVÄGAR, GÄSTGIFVAREGÅRDAR
med afstånden uppsatta i NYMIL

POSTANSTALTER, BRUK, M.M.
KARTA ÖFVER SEGELLEDEN KANALVÄGEN FRÅN
STOCKHOLM TILL GÖTEBORG
jämte
FÖRTECKNING ÖFVER GÄSTGIFVAREGÅRDARNE MED UTSATT SKJUTSLEGA
EFTER NYASTE OFFICIELLA KÄLLOR UTARBETAD
af
N.P.PETTERSSON

Pris: Hopviken 1 krona; Kartonnerad 1:25; Uppfordrad på lärft 2:25
Väggkarta uppf.på lärft med rullar 3 kronor, fernissad 3:75

Trettioförsta upplagan

Stockholm
C.A.V LUNDHOLMS FÖRLAG

Det ni! Denna underbara kartbok har jag i min ägo, och jag tror att den kom från faster Anna, hon som blev sjuksköterska och bodde i Stockholm, hon som sydde mig en fantastisk docka, hon som målade bokmärken av sidenband och gjorde små tavlor.

På ett ställe står det Centraltryckeriet , Stockholm 1903, så den är gammal, men hyfsat välhållen.

Arne har ju berättat om åtskilliga fordonslegor. Jag har förteckningen här, men några blad fattas. I alla fall kunde man i Blekinge, exempelvis, få betala 1,12 per ny-mil, medan en östgöte fick erlägga 1.70 per ny-mil.Göteborgare fick betala 1.50 och Bollnäsbor 1.90

Den här boken är jag rädd om, för det är inte så många gamla grejor jag har. En mortel, några smycken, en "slantpong" i sameslöjd, med pärlbroderier...en lupp, gamla mynt...

Vi har också en lång rad gamla grekiska böcker, tämligen illa medfarna, som min man fick av en gammal man i Stimenia. Jag har dem inslagna som paket för att de inte ska bli ännu trasigare. Kanhända finns det ett intresse här för dessa när man får i ordning ett gammalt hus i Agios Theologos, som kan bli ett slags arkiv, är det tänkt.

Mycket äldre ändå är fynden man nu gör uppe i norra Grekland, öster om Thessaloniki, där man tar fram ett gravområde i Amfipolis, nya fynd varje dag, det är riktigt spännande. Men det står nog att läsa om detta i svenska tidningar också.

Lundholms bokförlag sålde orglar och andra instrument också, läser jag på baksidan. Adressen var (är?) Jakobsbergsgatan 39.
Andra böcker man gör reklam för: Landtmannabyggnader, Karta öfver Stockholm, Lönnegrens svampbok, Hemgymnastik till helsans bevarande och återvinnande.

Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Godtköps-resekarta n:o 1

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det ni! Denna underbara kartbok har jag i min ägo
Spännande! Jag är barnsligt förtjust i gamla kartor och kan sitta och titta hur länge som helst och fantisera om gamla tider. Intressant att vi Blekinebor fick betala lägre pris per ny-mil, vad det nu var.

Citat:
Mycket äldre ändå är fynden man nu gör uppe i norra Grekland, öster om Thessaloniki, där man tar fram ett gravområde i Amfipolis, nya fynd varje dag, det är riktigt spännande. Men det står nog att läsa om detta i svenska tidningar också.
Det skrivs en del, men tyvärr inte så mycket. Det kanske kommer senare när de vet mer.
Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 11:02
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Godtköps-resekarta n:o 1

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...r=1/87/92.html funderade över ordet Godtköp och hittade detta.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.